förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
Spontant är jag positiv till det, för jag får svårt att andas av cigarettrök. I centrum vid mig så är det som en lång gång med flera uteserveringar och sommartid går jag inte i den gången, för att det är så dålig luft där då.

MEN jag gissar ju hur det skulle bli med ett förbud på uteserveringarna. Då skulle rökarna resa sig, gå så att de står två meter från uteserveringarna och röka där istället. Det är fortfarande så nära att det blir lite skitsamma, just för att röken såklart sprids i luften. Möjligen att någon rökare pga det skulle ta en cigarett mindre, för att det blir lite för bökigt, men jag har svårt att se hur det skulle bli någon direkt förändring.

Jag gissar att krögarna kommer vara starkt emot ett rökförbud, eftersom de är rädda att förlora gäster. Folk kanske väljer att dricka ett glas vin och ta en cigg hemmavid istället då.

Spontant är jag positiv till det, för jag får svårt att andas av cigarettrök. I centrum vid mig så är det som en lång gång med flera uteserveringar och sommartid går jag inte i den gången, för att det är så dålig luft där då.

MEN jag gissar ju hur det skulle bli med ett förbud på uteserveringarna. Då skulle rökarna resa sig, gå så att de står två meter från uteserveringarna och röka där istället. Det är fortfarande så nära att det blir lite skitsamma, just för att röken såklart sprids i luften. Möjligen att någon rökare pga det skulle ta en cigarett mindre, för att det blir lite för bökigt, men jag har svårt att se hur det skulle bli någon direkt förändring.

Om det är så att man tycker att det röks för mycket, då är det i så fall bättre att arbeta ännu mer med sluta röka-kampanjer, öka hjälpen för de som vill sluta, öka insatser i tex skolor för att färre ska börja...

Och så kan man ju försöka få tex läkare att bli tydligare och ärligare när det gäller rökning... En i min närhet är rökare och har nu fått problem med hjärtat, ett problem som kommer behöva opereras för att personen ska överleva. När jag googlat har jag hittat massor av info om hur rökning starkt bidrar till just det här problemet. Personen i fråga har inte googlat, men frågade läkaren om rökningen kan ha någon orsak till det här. "Neeeejdå!" sa läkaren, och personen fortsatte röka som en jäkla tok :grin: (Personen sa själv att om hjärtproblemet hängde ihop med rökningen så skulle hen sluta, men personen går på vad läkaren säger)

Är du helt säker på att personen talar sant? Vården tar generellt alla chanser och några till att påpeka skadorna med rökning. Många landsting kräver rökstopp inför operationer med.

Jag röker (nästan) inte, men en cig på uteservering är ju ungefär det trevligaste som finns. Så helst inget förbud för mig. Såna där trista helt inplastade/inbyggda "uteserveringar" får man väl ändå inte röka på?

Jag har tänkt börja röka på riktigt igen när jag blir 70.

Jag är rökare men jag verkligen hatar cigarettrök och lukten av gamla fimpar!
Sitter jag på en uteservering och äter och någon i min direkta närhet börjar röka mår jag så dåligt så att jag knappt kan äta upp maten :yuck:
Men, självklart gillar jag att kunna röka när jag ätit upp och njuter av ölen efter maten så ja, jag är kluven kan man säga..
Men i det stora hela så är jag nog för ett rökförbud ändå.

Jag är tudelad. Jag uppskattar inte och gjorde inte ens när jag rökte själv att människor röker bredvid mig när jag äter. Inte heller när barnen var med när de var små. Däremot tror jag inte att ett förbud leder dit politikerna vill, dvs. göra det så svårt för rökare att röka att de slutar. Att det dessutom skulle omfatta e-cigaretter ser jag som rent löjligt. Då finns inte ens argumentet att det luktar och är farligt att andas in för andra så jag undrar hur de ska kunna motivera det? Någonstans går en gräns för vad andra ska behöva acceptera såklart och ingen ska behöva bli utsatt för giftiga ämnen i sitt arbete men för att detta ska få förankring i befolkningen så tror jag att de får tänka om. I dagsläget gör regeringen allt för att försvåra för människor som faktiskt vill sluta röka genom att krångla med regler runt e-cigaretter och dess tillbehör och e-cigaretter är enligt min mening en helt fantastisk lösning för att slippa utsätta sig själv och andra för gifter. E-cigaretter borde framföras som ett bra alternativ men istället går regeringen tobaksbolagens ärende och krånglar så att det är enklare för människor att fortsätta röka även om det innebär att de gör det hemma, på sin balkong eller på andra ställen där det ännu inte är förbjudet.

Haha min mamma tänkte också gå loss på det nu när hon går i pension. Vid senaste släktmiddagen sa hon även att hon tänkte börja knarka. Vet inte om man ska oroa sig...? :cautious:
Lite knark efter fyllda 70 borde väl inte påverka livslängden nämnvärt? Men det är ju ett dyrt nöje.

Själv ska jag jämte tobaken (som jag hoppas inte har blivit totalförbjuden då) ha en hund som ska följa med mig på allting. Så jag hoppas att fler ställen börjar tillåta hundar igen.

Motiveringen ang e-cigg går ju i stort ut på att om det inte förbjuds på samma vis normaliseras rökning i olämpliga miljöer och ett nikotinbruk uppmuntras. Blir ganska ihåligt. Men jag ser fram emot ett snusförbud inomhus/på bussar och tåg/mm ;)

Ja problemet är ju hur det ska funka rent praktiskt. Ska rökarna gå åt sidan och blåsa på nån annan stackare som råkar gå förbi?

Jag tror att en del kommer gå iväg och röka och andra kommer minska på sin rökning (hoppa över en cigg för att de inte vill lämna sitt sällskap och det hade ju varit bra för deras hälsa). Precis som det blev när rökning på krogen förbjöds. Känner flera som feströkte innan förbudet och som slutade helt.

Jag är helt för ett förbud! Så förbjudet det bara går.

Jag gissar att krögarna kommer vara starkt emot ett rökförbud, eftersom de är rädda att förlora gäster. Folk kanske väljer att dricka ett glas vin och ta en cigg hemmavid istället då.

Jag tror inte det. Se vad som hände när rökförbjudet på krogen infördes. Inte mycket förutom att krogmiljön blev trevligare för alla som inte andas in giftig rök och stinka rök efter en kväll på krogen. Framförallt blev det en väsentligt mycket bättre arbetsmiljö.

Om en restaurang införde rökförbud på sin uteservering skulle rökarna gå någon annanstans MEN om alla uteserveringar fick rökförbud samtidigt så skulle rökarna anpassa sig. Precis som de gjorde på krogen.

Lite knark efter fyllda 70 borde väl inte påverka livslängden nämnvärt? Men det är ju ett dyrt nöje.

Själv ska jag jämte tobaken (som jag hoppas inte har blivit totalförbjuden då) ha en hund som ska följa med mig på allting. Så jag hoppas att fler ställen börjar tillåta hundar igen.

Låter som en bra plan! :D Här tillåter alla ställen hundar på uteserveringarna vad jag vet! Har iaf aldrig blivit nekad! Snarare brukar de tillhandahålla vattenskål och vara väldigt välkomnande!

Motiveringen ang e-cigg går ju i stort ut på att om det inte förbjuds på samma vis normaliseras rökning i olämpliga miljöer och ett nikotinbruk uppmuntras. Blir ganska ihåligt. Men jag ser fram emot ett snusförbud inomhus/på bussar och tåg/mm ;)
Fast just nikotinbruk är redan uppmuntrat. Ingen säger något om snusare, nikotintuggummin, plåster eller sprayer. Isåfall får all form av nikotinbruk förbjudas och det är dubbelmoralen i det hela jag vänder mig emot. Pratar man om snusförbud så kommer direkt argumentet att det inte skadar någon annan och vad är då skillnaden mot e-cigaretter? Är det provocerande att de liknar cigaretter?

Jag tror inte det. Se vad som hände när rökförbjudet på krogen infördes. Inte mycket förutom att krogmiljön blev trevligare för alla som inte andas in giftig rök och stinka rök efter en kväll på krogen. Framförallt blev det en väsentligt mycket bättre arbetsmiljö.

Om en restaurang införde rökförbud på sin uteservering skulle rökarna gå någon annanstans MEN om alla uteserveringar fick rökförbud samtidigt så skulle rökarna anpassa sig. Precis som de gjorde på krogen.

Jag tror ändå att rökarna tycker att det är mer najs att sitta ute en ljum sommarkväll, ta ett glas vin och en cigg till det, än att trängas inne i en lokal och röka typ på ett dansgolv.
Men jag kan ha fel!

Jag tror ändå att rökarna tycker att det är mer najs att sitta ute en ljum sommarkväll, ta ett glas vin och en cigg till det, än att trängas inne i en lokal och röka typ på ett dansgolv.
Men jag kan ha fel!

Jag tycker att det är mer najs att sitta på en uteservering och äta god mat, dricka ett gott vin och slippa bli förgiftad av stinkande rök. De som är allergiska tycker nog att det är trevligare att slippa få andningsbesvär.

Är du helt säker på att personen talar sant? Vården tar generellt alla chanser och några till att påpeka skadorna med rökning. Många landsting kräver rökstopp inför operationer med.
Tyvärr, ja. Jag känner mig 99% säker. Och med tanke på vilka operationer som den här personen genomgått/ska genomgå så är jag mycket(!) förvånad över att det inte krävts något rökstopp.
Menmen, det blir kanske lite väl OT att diskutera det här...

Lyssnade på vad en krögare tyckte om förslaget igår på P4, den krogen har redan rökförbud på uteserveringen, uteserveringen har fönster att draför vid dåligt väder så lite av en gråzon enligt han själv.
Tydligen ingen skillnad i försäljning eller besökare efter han började med rökförbud på uteserveringen.

Lyssnade på vad en krögare tyckte om förslaget igår på P4, den krogen har redan rökförbud på uteserveringen, uteserveringen har fönster att draför vid dåligt väder så lite av en gråzon enligt han själv.
Tydligen ingen skillnad i försäljning eller besökare efter han började med rökförbud på uteserveringen.

Ok!
Hade denne även testat under sommarhalvåret?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 007
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel