förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
Jag säger ja till ett förbud. Har i regel inget emot att folk röker och kan följa med ut när någon tar en cigg - som sällskap.

Men jag avskyr verkligen att sitta och käka när någon röker. Tycker det är oerhört respektlöst att röka när någon äter (min käre far är dålig på den biten bl.a...).

Ja tack för förbud. Sedan tycker jag vi borde bli extremt mycket hårdare på att bötfälla alla de som fimpar på marken och låter den ligga kvar, så duvor slipper äta dem och marken förgiftas om det sker på gräsmattor. Och vi andra slipper se snusket. Helt otroligt att den nedskräpningen ses som acceptabel! Det finns redan en lag mot nedskräpning men ingen som ser efter den och samhället skulle kunna dra in rejäla pengar genom att bötlägga varje fimpning på gatan med en 1000-lapp.

Jag har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv men röker gärna cannabis när tillfälle ges.

Jag är definitivt för ett förbud som försvårar möjligheterna att utsätta omgivningen för passiv rökning! Personligen tycker jag att cigarettrök är jätteäckligt, jag som i vanliga fall inte är speciellt känslig får lätt huvudvärk om någon i närheten röker.

Det här är ju en helt annan diskussion och alla som gör de själva vill när det gäller att röka cannabis.
Men bara ett tips i all välmening OM du kör bil.
Thc sitter kvar i blodet typ en vecka, och under denna tid ses man som drograttfull. Det kanske du redan vet och undviker att köra bil då, men det verkar vara rätt många som inte känner till det...

Jag störs inte alls om nån röker, visst det luktar inte gott, men är inte så brydd att jag tycker det borde förbjudas på uteservering.
Så nej till förbud. Röker ej själv.
Sambon röker e-cigg, det luktar så himla gott! (Ok ibland tar jag ett bloss eller två pga att det smakar gött)

Tycker också barnförbud låter mer lockande :D och in med hundar i lokalerna istället!

Jag tycker absolut att det ska förbjudas. Jag vill gärna kunna sitta på en uteserveringen utan att få min middag förstörd av rök.
Hade visserligen gärna sluppit ungar också men det är ju lite svårare att förbjuda. Rökning kan man förbjuda!
Är inte rökare själv.

Ang barn tänker jag såhär:
Jag var som barn ofta med på krog och restaurang, redan från ganska unga år. Mina föräldrar krävde dock att jag betedde mig, dvs hade normalt bortskick, talade i normal samtalston och inte sprang runt i lokalen.
Problemet tycker jag är när barnen stör omgivningen, vilket tyvärr är ganska vanligt pga slappa föräldrar. Känns som att många föräldrar vill gå ut men samtidigt inte engagera sig i sina barn.

Ett spädbarn som sover - ok. Ett spädbarn som skriker vilt - då tycker jag att föräldern bör lämna lokalen av respekt till andra. Är detta för krångligt är kanske barnet för litet för att tas med helt enkelt?
Större barn som sitter snällt och äter middag med familjen och pratar i normal samtalston, inga problem, bara trevligt med olika åldrar och familjär stämning på krogen! Dock nej till att barnen skriker, ställer sig på stolar, springer runt i lokalen osv.

Själv ska jag jämte tobaken (som jag hoppas inte har blivit totalförbjuden då) ha en hund som ska följa med mig på allting. Så jag hoppas att fler ställen börjar tillåta hundar igen.
Röka tänker jag INTE börja med, jag har aldrig ens smakat en cig eller snus men det här kan lätt vara jag när jag fyllt 70 och det står ju inget om hästar nånstans utan bara hundar inte är tillåtna.

article-2004644-0C968A4F00000578-691_634x413.jpg

Jag är inte rökare men tycker ändå inte det ska förbjudas helt. Har inte så ont av rökning men man behöver ju inte sitta och storröka. Förbjud hellre skrikiga barn i så fall. Dom stör mer.

Jag är inte rökare och jag hatar de 99% av rökarna som är sådana som ska tända en cigg, hålla den från sig å nääästan dra in liiite rök i munnen för att blåsa ut den så snabbt som möjligt... de där "coola"... Alltså vill man röka så fine- rök, men inte PÅ mig å håll ciggen framför din egen näsa isf... typ så tycker jag ;)
Sen kan man väl fixa sådana rökrum som finns på arbetsplatser så kan de stå å röka i dem...

Det finns ju även den sortens rökare som av respekt för sitt icke-rökande sällskap håller bort handen med cigaretten, bakom ryggen eller så - och helt ignorerar att den då hamnar nästan under näsan på någon helt annan.. :p Som icke-rökare skulle jag mycket hellre välja uteserveringen som har rökfritt än den som hänvisar den som inte vill ha rök i näsan till inomhusplatserna.

Ja till förbud. Förutom att jag inte vill utsättas för passiv rökning mot min vilja tycker jag röklukt är superäckligt. Speciellt när jag sitter och äter. Röker inte själv.

Fast just nikotinbruk är redan uppmuntrat. Ingen säger något om snusare, nikotintuggummin, plåster eller sprayer. Isåfall får all form av nikotinbruk förbjudas och det är dubbelmoralen i det hela jag vänder mig emot. Pratar man om snusförbud så kommer direkt argumentet att det inte skadar någon annan och vad är då skillnaden mot e-cigaretter? Är det provocerande att de liknar cigaretter?

Jag säger ju det är ihåligt. Men ja det tycks vara att då det liknar att röka skulle det på nåt vis normalisera rökning på olämpliga platser. Tex om man får röka ecigg inomhus skulle det normalisera rökning inomhus.

Jaja jag håller med! Det brukar inte heller vara några större problem! Jag brukar ha med hunden in på Riche tex, inga problem alls! Mkt trevligt! Det ligger ofta hundar under borden där!
Jag har tänkt att jag får acceptera att ha en ganska liten hund. Det är mycket begärt att få ta med stora hundar(som jag annars föredrar generellt).

Jag kom nyligen hem från Tvärtomlandet Japan. Där är det förbjudet att röka utomhus överallt, utom i särskilda rökrutor (vissa inglasade, vissa enbart markerade med ett litet staket). Man får alltså inte röka i parker eller gåendes på gatan, utan enbart stillastående. Såg inte en enda fimp på gatorna! Underbart.

Däremot är det tillåtet att röka inomhus på barer, restauranger och klubbar, om inte den enskilda restaurangen förbjudit det. Fruktansvärt. Alla kläder inrökta, håret luktar skit, och då har man bara ätit på en restaurang och sedan suttit på en bar nån timme.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 007
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel