Förädlarhingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 884
Sv: Förädlarhingstar i halvblodsaveln

Och jag har mer koll på vad som finns bakom de tyska än de svenska! ;)

Ringer inga klockor när någon skriver "Oj, Pompe i två led". Inte mer än att jag fattar att någon tyckte det var en så pass bra hingst att man ville avla tätt! :D

Artist kan man väl inte hur mkt man än tycker om honom få till förädlare, har aldrig i hela mitt liv trots att jag träffat många (och ägt) Artist avkommer sett en ädel avkomma, tvärtom blir de gärna ganska köttbullslika trots ädelt möderne.

Jag håller med dig! Är mycket svag för den spänstige lille hingsten, men någon förädlare är han inte!

Du gav många bra anledningar som säkerligen stämmer!

Två av punkterna faller dock på att Flyinge har ytterst lite svenskt i sitt hingstprogram. Av 23 hingstar de erbjöd förra året så får jag det till att högst två eller tre är svenska! Resten är importerade eller finns på importsemin.

Så mycket för att vurma för det svenska...

Nej, jag tror ju inte att alla som väljer flyingehingstar gör det av alla dessa anledningar. Man kanske väljer Qalle för att han är svenskstammad och svenskuppfödd (åtminstone på mödernet), och Etrusco för att man tycker det verkar krångligt med importsperma. Det är nog olika skäl till att man väljer olika hingstar. Men var och en har nog sina skäl, och tycker att de gör det bästa valet för sitt sto, givet omständigheterna. Jag tror inte att någon väljer en flyingehingst och motiverar det med att "jag är så dum och okunnig så jag inte begriper bättre, min stackare".

Jag reagerade mest på att man parade två avkommor till samma hingst;)
Pompe var en medelgod hingst med några svårklassavkommor, bl a Pondus som jag vill minnas höll svenskt höjdhoppningsrekord en gång i tiden.

Men vi är i alla fall överens om att man ska hålla sig till det man kan:)

Räknade igen och får det till 2 av 23 svenska hingstar i Flyinges program. Resten är importer.

Med andra ord kan vi kostatera att Flyinge resonerar som flera av oss här - svenska hingstar är helt enkelt inte tillräckligt bra. Annars borde de haft 23 svenskfödda hingstar.

Fats det var väl inte det som var ursprungsfrågan? Inte att svenskfödda hingstar är för dåliga, utan att det som visas på svenska bruksprov är för dåligt. Och alla flyinges hingstar har visats på det svenska bruksprovet, eller åtminstone interimistiskt godkänts av AVN.

Många håller nog med om att svenskstationerade hingstar inte är tillräckligt bra, men vad ska man göra när det inte finns bättre? Jag tror ju inte att Superhingsten X skulle bli underkänd direkt, om någon köpte in den till Sverige, men det är ju ingen som har gjort det. Eller ja, några superhingstar har vi ju faktiskt haft eller har rent av, men inte enbart. AVN eller Flyinge kan ju inte trolla med knäna.

Senast ändrad:

Till poff: de dionysos-avkommor jag har sett har varit ädla med bra front, men haft lite tråkiga rörelser.

Min är nog allt annat än ädel :eek: . Men hon har också bra front och faktiskt riktigt bra rörelser, med så mkt tryck i :banana: . Kommer att bli skit häftig att rida. Men hade jag sett Dionysos live innan jag betäckte, hade jag kanske inte använt honom, pga hans ganska mediokra rörelser, även om det annars är en mkt fin hingst.

En liten allmän reflektion.

Det är ju inte många av hingstarnai årets (precis som förra årets) bruksprov som är uppfödda i Sverige, och ännu färre som har svensk stam.

AVN har ju med all (o)önskad tydlighet visat vad de tycker om svenskstammade hingstar...
Inte en enda fick härstamningspoäng (1 p) vid förra årets bruksprov.

Sedan handlar det om kunskap om hästens exteriör. Ytterst få fritidsryttare kan något om exteriörbedömningar, vilket har visat sig i många trådar om just det ämnet. Ryttare - och även uppfödare - har svårt att se vilka egenskaper som underlättar i ridning respektive vilka som försvårar. Alldeles för många svenska ston har branta bogar, korta linjer, korta ben, rak hals och "tung kropp".

Jag håller med om att allt du nämner har med ridbarheten att göra, utom benlängden. Långa ben vill man väl ha för att hästen skall se elegantare ut, inte för ridbarheten, eller har jag missat ngt.

Jag vet inte om jag har helt annorlunda smak än de flesta andra här inne, men fuxen på exempelbilden kommer bli en riktig biff om den växer normalt (precis som du själv skriver ;) . Den är väldans kort i ryggen också ser det ut som. Inget ideal för mig, tyvärr, men kan kanske provas på ädla långlinjerade ston och hoppas att stoet typar avkomman lite? Svårt att avgöra på en bild, men det var mina första tankar.

Jag håller med om att allt du nämner har med ridbarheten att göra, utom benlängden. Långa ben vill man väl ha för att hästen skall se elegantare ut, inte för ridbarheten, eller har jag missat ngt.

Längre ben ger bättre gångarter (större och mer vägvinnande steg). Kanske inte bättre ridbarhet, men säkerligen bättre konkurrenskraft på de internationella dressyrbanorna.

Vad AVN anser om olika stammar har jag ingen aning om. Men de verkar inte tycka att bra typ står särskilt högt upp på agendan. Eller inte tillräckligt högt upp i a f.

Det värsta med ASVH o AVN är att de inte verkar veta hur de skall uppnå sitt stolta avelsmål.det är nya fokus och ideer hela tiden,finns ingen linje överhuvudtaget,tyder på skrämmande osäkerhet och i värsta fall-okunnighet!!!(alla dessa blubbar och index som ändras och som ingen kan uttyda och förklara) det är oxå anledningen till den paniska protektionismen-att stänga ute vissa stamböcker osv.istället för att vara öppen och ta till sig det som är positivt.är det svenska avel man arbetar för eller är det för att vara en i "gänget" av beslutsfattare som är viktigast."gänget" börjar kännas mer hämmande än utvecklande.hoppas verkligen vi får syster filialer till de utländska förbund snart.Detta var kanske fel tråd,sorry,men det berör ändå hur vi skall förädla och bevara en sund sporthäst utan kunnig support.

barb

Det värsta med ASVH o AVN är att de inte verkar veta hur de skall uppnå sitt stolta avelsmål.det är nya fokus och ideer hela tiden,finns ingen linje överhuvudtaget,tyder på skrämmande osäkerhet och i värsta fall-okunnighet!!!
barb

Huvudet på spiken, Barb! Precis det som jag upplever också. Snyggt avelsmål - men ingen strategi och tydliga budskap.

Per okunskap, snarare. Folk vet inte hur ett bra föl ser ut, eller en välbyggd unghäst. Dem kan man köpa till mycket förmånliga priser om man vet vad man ska titta efter.

Jag håller med dig här.
Det är okunnigheten (hos uppfödare och ryttare) som gör att den taskiga typen och undermåliga exteriören på våra hästar lever kvar.

Jag köpte mitt välstammade halvblodssto som 2,5åring.
Jag ville ha en hyfsat modern sporthäst med bra typ och ändamålsenlig exteriör (dressyr) och idag när hon är färdigvuxen tycker jag att jag lyckades bra.
Jag gav väldigt vettiga pengar och det var inte sexsiffrigt.

Sara-Ida, du har ju sett bilderna på min kuse, om du tycker jag klappar mig för mkt på axeln så får du såga mig så lovar jag att tiga hädanefter :) .

ASVH bestämmer väl inte vilka hingstar som anmäls till proven? De hingstar som visas på bruksprovet är det bästa som går att uppbringa i Sverige

Avelsnämnden behöver emellertid inte godkänna någon av dem och jag tycker, helt ärligt, att det godkänns för lättvindigt.

En hingst ska bara godkännas om han är "alldeles för jäkla bra".

Antingen ska den vara en nio-tiopoängare själv, alternativt ha redan bevisad god förärvning och gärna förärvningssäkra linjer.

Kan vi i Sverige inte frambringa eller köpa in tillräckligt fina hingstar tycker jag vi ska köra på importsperma i mkt högre utsträckning.

Avelsnämnden behöver emellertid inte godkänna någon av dem och jag tycker, helt ärligt, att det godkänns för lättvindigt.

En hingst ska bara godkännas om han är "alldeles för jäkla bra".

Antingen ska den vara en nio-tiopoängare själv, alternativt ha redan bevisad god förärvning och gärna förärvningssäkra linjer.

Kan vi i Sverige inte frambringa eller köpa in tillräckligt fina hingstar tycker jag vi ska köra på importsperma i mkt högre utsträckning.

Jag håller med dig och vill lägga till lite det vi var inne på förut, nämligen att ha öga för unghästar och föl. Många unga hingstämnen går säkerligen förlorade på att man gör en felaktig bedömning av deras kvalitet när de är små. Att ha hingst är lite krångligare och kräver mer, och de flesta skär nog så snart det bara går. Kanske skulle vi ha fler toppämnen om kunskapen var större.

Borde finnas en konsult inom ASVH som skulle kunna komma "ut" till stoägare för en billig penning för en konsultation eller dylikt. Men ingen kanske vill utnyttja detta o höra sanningen precis som när Mikael Holmström gav bort sin "exteriöranalys" som pris på tävlingar o ingen använde den eller köpte hans tjänster trots grundlig forskning.

Men stambokföring/3-års osv ger ju en bra hint eller hur?

Fler åttor än sjuor för att sätta ett sto i avel och absolut inte lägre än sju.

Lite off-topic men ändå inte…

Jag är emot den typ häst-patriotism som ibland verkar finnas här inne, som t ex kan låta: ”bevara de svenska hästarna hit och dit, varför skulle utländskt vara bättre än svenskt” osv… Varför ska det vara sånt tjat om utländskt vs. svenskt? Utländska hästar är bättre om man ser till majoriteten! Hatar att människor överlag ska vara så trångsynta, och det gäller inte bara i hästvärlden. Det är bara dumt och man förlorar så otroligt mkt på det. Svensk avel och sport skulle inte vara på den nivå som den är idag utan inblandning från utlandet, och det behövs mer. Självklart ska vi vara måna om att bevara det vi har själva, men man borde inte vara så rädd för nya synsätt och metoder. Alla borde avla helt oberoende av djurens så att säga ”nationalitet”!

Liknande trådar

Avel Tänkte starta en ny tråd, där jag hoppas på en seriös diskussion om vilka fullblod vi vill ha i halvblodsaveln. Många av stona man ser... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 118
Avel Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 306
Senast: Alphea
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka