Fullblod i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 118
Sv: Fullblod i halvblodsaveln

Hon är ..vänta nu så det blir rätt...:angel: (skulle du fråga mig om hblen så är det som rinnande vatten...)
e Brave Act u water spirit e, River Wild...måste gå och kolla i passet...återkommer lite senare idag:rofl:

(hon var knappa 160 när jag köpte henne för 14 mån sedan, nu är hon mätt till 164 i sept. och tror hon är 165 nu...började växa när löpträningen avtog och hon fick massor med mat=)
/H

ja då var det ju då: Tack så mycket:o

e.BRAVE ACT (GB) 1994( ePERSIAN BOLD (IRE) 1975- BOLD LAD (IRE) )
u WATER SPIRIT (USA) 1982 (RIVERMAN (USA) 1969 -OLDEN TIMES (USA)

och det säger mig: NADA:eek: vad HAR jag köpt, förrutom en fantastisk ridhäst:confused: :banana:

Riverman ska ju vara en av dem som lämnar bra ridhästar, om jag inte har fel..
Ulrika

ja då var det ju då: Tack så mycket:o

och det säger mig: NADA:eek: vad HAR jag köpt, förrutom en fantastisk ridhäst:confused: :banana:

Din häst har sprungit mot en av våra ;) ( Isabel Grace)

Det ringer typ EN MILJON klockor på Brave Act, jag måste ha jobbat med ngn e. honom... men kan inte komma på vem... hmmm
( tänkte i den mån jag kunde luska fram ngt om ridhäst kvalitet han ev. lämnar)

jag ska tänka efter o återkomma

Kan tänka mig att hon kom sist :angel: för hon är inte snabb på det sättet som en galoppör bör vara, även om hon är ganska kvick för att vara ridhäst=)

Däremot lär hon bli en omhoppare utan dess like för tittar jag åt höger över hindret då landar hon i högersväng och vänder så man nästan tippar av:D åt andra hållet...hon är så dj-a häftig.
och i serier om man har sin höft lite mer tillbaka så drar hon snett som om man skulle slita henne i käften..., och kan ju inte styra henne med tygeln samtidigt åt ett håll,som jag vänder henne med "vikten" åt annat håll,då blir det ju dubbla budskap!!(för jag kan ju inte bli arg på henne när det är jag som med min kropp talar om nåt..även om det inte syns med blotta ögat)Det är bara gör om,gör rätt. Ingen läromästare, men gör jag rätt så gör hon allt för mig.

andra som ser på kan tycka att hon "dummar sig" men jag VET ju att oj nu har jag inte rätat upp mig från svängen,,,(eller som när jag gör en "för hård" halvhalt(mot hindret, ej i dressyren) då hoppar hon rakt upp i luften i en capriole:rofl: De på läktaren bara glor med stora ögon och jag bara skrattar...
Så för mig gäller det: SITT RÄTT ELLER SITT AV:bump: Man lär sig mkt. Kan tänka mig att många hyperkänsliga hästar lätt kan bli missförstådda...(som det med capriolen*HIHI* jag vet ju att det inte är en dumhet eg utan att hon inte riktigt vet var hon ska ta vägen ur halvhalten..men många skulle se det som en..)
Är era fbl så??
/Helena som fortfarande förvånas varje dag över denna ambitiösa häst.

trevligt men människor som visar öppet att de tycker om sina hästar! Fram för det! :bow: VAd är det för fullblod bakom henne? Något som är kännt i ridhästavlen(halvblod)?

Nu har du gjort mig så nyfiken så jag vill gärna s en bild på henne. Låter som en mycket trevlig häst! :)

stam: se ovan..
förövrigt har jag haft många hästar under mina dar, och jag uppskattar dessa nerviga,känsliga, heta och smått hysteriska hästar som blir så roliga när de är lydiga, som en tämjd dynamit!!
och vi försöker lista ut vad hennes stam betyder=) för jag är ute på okänt vatten när det gäller fbl, är en inbiten hblägare..

Låter som en riktig pärla du hittat :)

ja, hon kom nog bland de sista i det loppet jag syftade på ( orkar inte kolla igen :angel: )

Ang, känslighet för vikt- kontra hand är ju det mkt vanligt balnd "gamla" löphästar som gått till ridning.
när de rids in för löpträning blir det ju aoutomatiskt så att "huvudhjälpen" är viktfördelningen ( kan inte gärna bli skänklar, då de förbereds för att ridas KORT....och inte heller hand till särskilt stor del-då detta skulle bli lite dragkamp ;) )
Galoppörer är med andra ord oftast ridna på så sätt att du tempoväxlar, svänger, byter galopp i svängar osv... med hjälp av ( till ALLRA störst del) vikten

sorry om det blev OT :o

Låter som en sådan jag kunde tänka mig att ha i aveln, eller rida på också för den delen! Jag skulle gärna se bild på henne jag med! Grattis till att du hittat en fin¨häst!
U

jag ska försöka fixa fram bilder..Ska hoppa henne i dagarna, kanske jag får nån att fota=) annat hart jag bara ofogeniska bilder i hagen när hon står och hänger som ett ök--;)

inte bara samma mamma..hennes pappa , är farfar till min häst ...så ganska nära...
vad roligt:idea: Undrar hur hon är då.

inte bara samma mamma..hennes pappa , är farfar till min häst ...så ganska nära...
vad roligt:idea: Undrar hur hon är då.

Ja jag såg att de var "närmare" släkt än halvsyskon... men jag tog bort min egen formulering, som från början var; "De har samma mamma och NÄSTAN samma pappa"... :rofl:

för jag antog att folk skulle bli tokiga då...

Jag har bara träffat det stoet ett par ggr, men då vill jag minnas att hon varit väldans trevlig.
Hon ( de ) som äger henne nu o har ridit henne i lopp o så brukar ha vettiga hästar, som ofta blir fina till "vanlig" ridning eller avel efter sin karriär.

i tråden "Bilder på era åringar" i galoppforumet finna en bild på stoets avkomma e. den fina fbl hingsten Funambule... om du skulle vilja kika på den dvs....

Algarve xx var e.Montal xx, Carnoustie xx var morfar till honom.
Jag visste inte att han hopptävlades, hur högt gick han ?
Montal lämnade f ö också Lady Moon som vann terrängritten vid Lantliga EM 1979

Har tyvärr inte tillgång till allt mitt material just nu så jag kan inte säga hur högt de kom. Men Algarve var så vitt jag vet den första fullblodshingsten som Flyinge direkt omskolade till ridhäst och tog ut på tävlingbanan. Jag kommer ihåg att sett dem ialla fall i 120 klasser.

Tror att du minns fel, har kollat i mina gamla hingstkataloger och ingenstans finns någon uppgift på att Algarve hopptävlat.
Att dessutom tro att just det skule bidragit till ev fler ston till Carnoustie är lite långsökt...
att Carnousties avkomma Michelle xx var placerad i svår hoppning borde vara en större merit eller ?

Carnoustie betäckte relativt många ston.

Koncerz xx är väl däremot ett exempel på en fullblodshingst som borde använts (ännu) mer.

Riverman är far till Underworld xx 878 och
Olden Times är morfar till A-premierade Eighty Eight Keys xx 821.
Bold Lad var far till Bold Irish 793.

Jag tycker också att man sett lite bra av fullblodshingsten steve´s friend och Lady killer, även om

Ladykiller xx är en toppen förvärvare - far till Landgraf I (far till bl a Landadel, Landino, Larome, Landlord 849), Little Boy 756, int svår hoppning m fl.
Steve´s Freind xx 805 sänktes till C 1999.

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 237
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka