Sv: Fullblod i halvblodsaveln
När jag väljer fblston till halvblodsaveln går jag i första hand på stoet. Självklart tittar jag även på stammen, exvis så försöker jag välja "stabila" hingstar till mitt Steves Friend sto då hans avkommor ibland tenderar att ha lite "het panna", även om mitt sto är mycket trevligt. Sen beror det också på om syftet är att avla för prestation eller om man vill få fram trevliga hästar till hobbyryttaren, det måste ju faktiskt finnas den typen av hästar också.
Något man inte får glömma när man pratar fblhingstar är att det bara är en bråkdel som har lämnat avkommor i halvblodsaveln. De flesta hingstar verkade endast i fblaveln och skulle säkert ha kunnat visat framfötterna inom andra dicipliner om de bara hade fått chansen.
För att återgå till stoet ... Hon ska vara skadefri, ha bra exteriör och storlek som passar, oavsett diciplin som aveln syftar på. Är det dressyr ska hon ha taktmässiga och fria, lösgjorda rörelser men behöver inte ha en enorm trav. Bra rund galopp och att mentalt klara av en högre samling är viktigt men hon får gärna vara lite explosiv när man ber om det. Gäller det hoppinriktning är galoppen och "hjärtat" det jag tycker är viktigast. Har hon inte den allra bästa tekniken måste hon ha stor (samarbets)vilja och mycket "go".

Att stoet är trevlig och lugn att hantera i övrigt är en självklarhet iom att det påverkar fölet och så får hon gärna vara ganska ranghög.
Överlag värdesätter jag hållbarheten och det mentala högt. Hur bra hoppförmåga eller gångart hästen än har, kan den aldrig bli bättre än sin hållbarhet eller mentala förmåga!
//Elin