Fullblod i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 118
Sv: Fullblod i halvblodsaveln

Riverman är far till Underworld xx 878 och
Olden Times är morfar till A-premierade Eighty Eight Keys xx 821.
Bold Lad var far till Bold Irish 793.

det här ska jag skriva ner:rofl: Lät ju ut som vettig information den dan hon ska in i aveln. De nämnda vet ju tom jag vilka de är, "bara" för att de har nummer bakom sig och finns i hingstkataloger och i hästar man vet av:angel:
Tack så mycket!

Ville bara lägga till att Montal xx var far till Marocco 555, som tävlades MSV i dressyr, fälttävlan och hoppning (MSVA)

Jag hade letat efter Pericles xx i stamtavlan. :angel:
Nu finns ju han representerad eftersom han var så framgångsrik i aveln.
Aerline och Iowa har ju honom i tredje led på mödernet, och eftersom han ligger som morfar till Ferros pappa Ulft, så får man ju en skvätt genom Métall och Kennedy.
Han ligger i fjärde på läckre Jazz och Nijhofs Michellino är linjeavlad på Pericles.
Han blev far till 14 gdk hingstar och morfar till nästan lika många.

Han hade många avkommor både i internationell dressyr och hoppning.
Själv tävlade han upp till msv, vilket var bra på den tiden..
Tillsammans med Le Mexico var han en golden Cross på samma nivå som Joost -Abgar.
En sådan skulle man hitta!

Koncerz xx var det nog många som avstod pga av hans framben tyvärr... Men jag hade gärna haft en avkomma.

Major Portion kunde jag ha tänkt mig att ha en skvätt av. Bra fälttävlanshästar blir det av det!

mvh

Montal ska väl också vara far till framgångs rika hästar i både hoppning och fälttävlan i Frankrike.

Hyperion och Man o'War var ju också framgångs rika fbl och som tur är så har jag alla tre i mina stons stamtavlor plus andra fina fullblod:love:

Montal lämnade också Karabinjär u Corsy e Corso, som gick svår fälttävlan med Janne Jönsson. Corsy var f ö mamma till Gaston 488 e Hurricane xx som var placerad i msv hoppning, och hon var helsyster med Sonny Boy som bl a vann tyska dressyrderbyt.

Funderade lite på Mr Carrera xx. Han ser väl trevlig ut? Är det bara att han står på naturlig som gjorde att han inte fick fler ston 2006 (minns inte antalet), eller är det något jag har missat?
Ulrika

Jag igen.. Funderar lite på säljbarheten.. Om jag skulle betäcka mitt sto (låt oss säga att jag hittar ett riktigt rejält dressyrstammat halvblodssto) och väljer att betäcka henne med exempelvis Mr Carrera xx, för att jag tror att det skulle bli en bra avkomma, som är lite modernare än mamman. Alltså detta är helt hypotetiskt.
Skulle det då vara mycket svårare att sälja den än om jag hade valt att betäcka mitt rejäla sto med exempelvis Rambo (en rejäl men härlig hingst). Nu pratar jag försäljning som föl. Idealet är inte att sälja, men man vet ju inte vad livet har att erbjuda.
Ulrika

Känns som om det bara är jag som skriver i tråden. Men jag har ju så mycket i min hjärna ;).
Om vi nu säger att jag har ett dressyrsto som jag vill betäcka med exempelvis 88 eller Mr Carrera, vilken skillnad tycker ni att det är på hingstarna? Den ene har vi ju inte hunnit se avkommor till än, och den andra har ju hunnit få en del. Om ni skulle gissa alltså.
Har 88:an nedärvt sådana egenskaper som man kunde förvänta, eller har avkomman bara blivit ädlare? Alltså, har avkomman fått bättre typ och gångarter än mamman? Hur är de i huvudet?
Ulrika

Jag vet iaf. att säljbarheten på en häst som i mitt fall är :
Häst nr 1: 50% fullblod e. Stanford- Herrera**- Moderne** Avelssto och damen på avataren = noll säljbarhet.
Häst nr 2: 75% fullblod e. Blue Talk** u. ovanstående sto Sto -04 även denna donna verkar svårsåld.

Jag vet inte vad som är fel men inte ens mailsvar har jag fått på den yngsta. Häst nr 1 fick jag i stort sett skänka bort till slut.

Jag avskyr att sälja hästar!!:cool:

Hej på er.

Ville bara tala om att jag har också hittat en underbar häst och hon är ett sto, jag hatar ston !!! Men denna Fux är jätte trevlig och så har hon toppstam. Pappan är Be My chief och mamma är Kokomo.

...då tror jag att jag vet vem du är ;).

(kollade och det var du. Jag red din häst en sommar för hundra år sen :D)

Senast ändrad:

Det låter ju som något jag skulle kunna tänka mig. ;) Hojta om du har henne kvar om 3 månader, när jag har bättre koll på ekonomin ;).

Helt seriöst, så fattar jag inte varför folk är så rädda för att köpa hästar med fullblod i. Jag har svårt att hitta dem, och när de finns så är de för långt bort. Sedan ska jag erkänna att jag bara ar lite halvslö i mitt letande just nu, men längtar desperat! Men utan lön kan jag ju inte shoppa ;).
Jag tycker det är roligt att se att folk vågar lägga in fullblod, men blir som sagt ledsen när det är så svårt att sälja. Var ska vi vända oss, investera i framtiden genom att använda fullblod, men inte få sålt?
Ulrika

ja, det borde vara mer populärt med avelston med mkt fullblod i. Svårt att förtstå varför dessa skall vara såra att sälja!!

Det låter ju som något jag skulle kunna tänka mig. ;) Hojta om du har henne kvar om 3 månader, när jag har bättre koll på ekonomin ;).

Helt seriöst, så fattar jag inte varför folk är så rädda för att köpa hästar med fullblod i. Jag har svårt att hitta dem, och när de finns så är de för långt bort. Sedan ska jag erkänna att jag bara ar lite halvslö i mitt letande just nu, men längtar desperat! Men utan lön kan jag ju inte shoppa ;).
Jag tycker det är roligt att se att folk vågar lägga in fullblod, men blir som sagt ledsen när det är så svårt att sälja. Var ska vi vända oss, investera i framtiden genom att använda fullblod, men inte få sålt?
Ulrika

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 237
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka