Förädlarhingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 884
Sv: Förädlarhingstar i halvblodsaveln

Längre ben ger bättre gångarter (större och mer vägvinnande steg). Kanske inte bättre ridbarhet, men säkerligen bättre konkurrenskraft på de internationella dressyrbanorna.

Jag håller inte med dig här, bättre konkurrenskraft, ja (pga flottare häst). Men att gångarterna blir bättre för att benen är längre köper jag inte, möjligtvis större gång, men inte bättre. Och en stor gång är ju inte alltid det viktigaste, men det är däremot en elastisk gång.

*knapplån*

En BRA HINGST kan inte på EGEN HAND skapa mirakel.:angel:

GLÖM INTE BORT STOETS BETYDELSE...men börjar man prata om att en del borde tömma stallarna och skaffa nya ston...skulle det bli liv i luckan.;)

ETT RIKTIGT BRA STO ger BRA AVKOMMA oavsett hingstfader.

Håller helt med dig!
MEN, mitt sto har lämnat betydligt lättare med andra hingstar, även om jag aldrig tror att hon kommer att lämna något ädelt. Däremot har hon många andra kvalitéer som hon nedärver bla. mkt väl ihopkomna individer (om än inte ädla) med bra ridbarhet, bra gång och även mkt god hoppförmåga (hoppdiplom & breedersfinalist). Själv har hon dubbla prestationsdiplom och 40 p exteriört, bla 9 på typ. Så jag vet inte om jag tycker att hon är ett dåligt avelssto, även om jag skulle önska lite lättare avkommor.
Dom två fölungar jag fött upp, har fått 46 & 47 p på fölmönstring med 8 på typ.

OOPS! Såg nu att det var ett knapplån, kände mig träffad då jag tidigare skrivit att inte Dionysos lättade upp min avkomma u. ovanstående sto.

Senast ändrad:

Saken är ju den att man själv som ryttare tjänar på att ha en häst som är av "ursnygg modell".

Får man bara på sadeln på dem och kan sitta kvar så är det inte så mycket jobb kvar sen. ;)

Nu överdriver jag, men man sparar SÅ mycket jobb på att ha en häst som är rätt byggd. Den har förutsättningarna att hitta balans och rytm från början.

Skrev inte jag samma sak nyss ;) Känns som om det är jag som skrivit detta, kunde inte hålla med mer!!

Vi har två hästar i träning som har samma möderne men är av helt olika modell. Den ena fick 8 på typ och 9 på HHB, den andra visades inte... :crazy: Vek rygg, lite karpig, rak has, och allmänt lite egen modell. De har båda stort hopp (den som visades fick 9-9) och ett ganska trevligt huvud men där upphör likheterna.
Så extremt mycket lättare det är med en häst av korrekt modell och typ. Hon har liksom allt till skänks. Så lätt att länga och framförallt korta. Behöver alldrig ha balansen i handen och kommer liksom aldrig fel på hinder. Den lite mindre korrekta får kämpa för att få ordning på kroppen, behöver massor av hjälp och träning för att stärka sig för att kompensera för sina problem. Studs och markarbete i evighet. Vilken som kommer bli bäst är inte entydigt men vägen dit är ack så mycket enklare för den "snygga" hästen.

Satsa på höga siffror på extriören och resten kommer på köpet!!

De som pratar om samma mor = liknande typ vet inte vad de talar om. De här syskonen är bra bevis på det. Vad det gäller extriörern är det 50-50 från mamma och pappa och ibland passar de två inte ihop. De här två har olika fäderne men både har mycket meriterade fäder, kändisar båda två.

Skrev inte jag samma sak nyss ;) Känns som om det är jag som skrivit detta, kunde inte hålla med mer!!

Vi har två hästar i träning som har samma möderne men är av helt olika modell. Den ena fick 8 på typ och 9 på HHB, den andra visades inte... :crazy: Vek rygg, lite karpig, rak has, och allmänt lite egen modell. De har båda stort hopp (den som visades fick 9-9) och ett ganska trevligt huvud men där upphör likheterna.
Så extremt mycket lättare det är med en häst av korrekt modell och typ. Hon har liksom allt till skänks. Så lätt att länga och framförallt korta. Behöver alldrig ha balansen i handen och kommer liksom aldrig fel på hinder. Den lite mindre korrekta får kämpa för att få ordning på kroppen, behöver massor av hjälp och träning för att stärka sig för att kompensera för sina problem. Studs och markarbete i evighet. Vilken som kommer bli bäst är inte entydigt men vägen dit är ack så mycket enklare för den "snygga" hästen.

Satsa på höga siffror på extriören och resten kommer på köpet!!

De som pratar om samma mor = liknande typ vet inte vad de talar om. De här syskonen är bra bevis på det. Vad det gäller extriörern är det 50-50 från mamma och pappa och ibland passar de två inte ihop. De här två har olika fäderne men både har mycket meriterade fäder, kändisar båda två.

Jag tror alla håller med om det, det är nog lite att slå in öppna dörrar. Det är nog inte med flit och mening man föder upp hästar som ser ut som din nr 2, eller hur? Det är väl mer olycksfall i avelsarbetet. Ibland blir det fel, helt enkelt, trots fina föräldrar. Kombinationen blir inte lyckad, helt enkelt. Jag rider ett sådant 'olycksfall' också - inte heller visad, men lågställd, inåttåad fram och instabil bak (fyra olika storlekar på skorna), dålig halsansättning, rör sig i två delar. Och det är ingen dålig stam på den - pappa går grand prix dressyr, halvbröder på mammans sida går grand prix dressyr - och så den här loppan då, som med mycket träning kanske skulle kunna kravla sig igenom en L:B med bra resultat.:crazy: Ibland blir det fel, helt enkelt. Men det var ju knappast så att hennes uppfödare var nöjda med henne och gjorde om kombinationen sto-hingst.

Jag håller inte med dig här, bättre konkurrenskraft, ja (pga flottare häst). Men att gångarterna blir bättre för att benen är längre köper jag inte, möjligtvis större gång, men inte bättre. Och en stor gång är ju inte alltid det viktigaste, men det är däremot en elastisk gång.

Jo, men steglängd är en viktig parameter när man bedömer en hästs gångarter. Det kan man inte komma ifrån. Steglängd, takt, elasticitet, bakbensaktivitet och luftighet är vad man letar efter.

Om Ängagården:
Kul att Per inte ger upp! Det är rätt anda. Men tyvärr tror jag att ANV redan har bestämt sig. Det är en fråga om prestige, och har de redan fattat ett beslut går det inte att ändra. Då hade ju den första bedömningen varit felaktig - och det håller inte.

Om Ängagården:
Kul att Per inte ger upp! Det är rätt anda. Men tyvärr tror jag att ANV redan har bestämt sig. Det är en fråga om prestige, och har de redan fattat ett beslut går det inte att ändra. Då hade ju den första bedömningen varit felaktig - och det håller inte.
[/QUOTE]

Viskar - - -> Dionysos :)

Men stambokföring/3-års osv ger ju en bra hint eller hur?

Fler åttor än sjuor för att sätta ett sto i avel och absolut inte lägre än sju.

Såvitt jag vet är den officiella rekommendationen (ASVH:s, t ex i 3årstestreglementet) att ston ska vara bedömda i kl I (det innebär min 3x8 och 3x7 för det får inte vara ngn 6:a i kl I) Och det lika officiella avelsmålet för exteriör är så här:”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge ......I]Stämmer rätt bra med Cyllenes bild tycker jag- och tyvärr inte på så många av bp-deltagarna. Vi får väl invänta poängen när de offentliggörs så kanske det klarnar?

Viskar - - -> Dionysos :)[/QUOTE]

Det var väl före Danone-bråket... ;)

Det var väl före Danone-bråket... ;)

Ja :crazy:

Synd att ängagården verkar jagade med blåslampa.

Kan inte låta bli att undra vad de gjort för illa eftersom de uppenbarligen inte går hem?[/QUOTE]

Han har väl inte varit tillräckligt följsam och accepterat överheten och dess bättre vetande... :(

Han räknar nog inte med att få igenom Highcruiser. Kan tänka mig att han gör det för principens skull.

Såvitt jag vet är den officiella rekommendationen (ASVH:s, t ex i 3årstestreglementet) att ston ska vara bedömda i kl I (det innebär min 3x8 och 3x7 för det får inte vara ngn 6:a i kl I) Och det lika officiella avelsmålet för exteriör är så här:”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge ......I]

När skrevs det här? Min häst är diplom och hon är knappast lätt eller byggd i uppförsbacke. Dessutom åker sadeln fram hela tiden, gör det samma vilken sort jag provar, men hon är väldigt fin under ryttare :love: :love:

Liknande trådar

Avel Tänkte starta en ny tråd, där jag hoppas på en seriös diskussion om vilka fullblod vi vill ha i halvblodsaveln. Många av stona man ser... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 118
Avel Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 306
Senast: Alphea
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka