Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Artist kan man väl inte hur mkt man än tycker om honom få till förädlare, har aldrig i hela mitt liv trots att jag träffat många (och ägt) Artist avkommer sett en ädel avkomma, tvärtom blir de gärna ganska köttbullslika trots ädelt möderne.
Du gav många bra anledningar som säkerligen stämmer!
Två av punkterna faller dock på att Flyinge har ytterst lite svenskt i sitt hingstprogram. Av 23 hingstar de erbjöd förra året så får jag det till att högst två eller tre är svenska! Resten är importerade eller finns på importsemin.
Så mycket för att vurma för det svenska...
Räknade igen och får det till 2 av 23 svenska hingstar i Flyinges program. Resten är importer.
Med andra ord kan vi kostatera att Flyinge resonerar som flera av oss här - svenska hingstar är helt enkelt inte tillräckligt bra. Annars borde de haft 23 svenskfödda hingstar.
Till poff: de dionysos-avkommor jag har sett har varit ädla med bra front, men haft lite tråkiga rörelser.
Sedan handlar det om kunskap om hästens exteriör. Ytterst få fritidsryttare kan något om exteriörbedömningar, vilket har visat sig i många trådar om just det ämnet. Ryttare - och även uppfödare - har svårt att se vilka egenskaper som underlättar i ridning respektive vilka som försvårar. Alldeles för många svenska ston har branta bogar, korta linjer, korta ben, rak hals och "tung kropp".
Jag håller med om att allt du nämner har med ridbarheten att göra, utom benlängden. Långa ben vill man väl ha för att hästen skall se elegantare ut, inte för ridbarheten, eller har jag missat ngt.
Det värsta med ASVH o AVN är att de inte verkar veta hur de skall uppnå sitt stolta avelsmål.det är nya fokus och ideer hela tiden,finns ingen linje överhuvudtaget,tyder på skrämmande osäkerhet och i värsta fall-okunnighet!!!
barb
Per okunskap, snarare. Folk vet inte hur ett bra föl ser ut, eller en välbyggd unghäst. Dem kan man köpa till mycket förmånliga priser om man vet vad man ska titta efter.
ASVH bestämmer väl inte vilka hingstar som anmäls till proven? De hingstar som visas på bruksprovet är det bästa som går att uppbringa i Sverige
Avelsnämnden behöver emellertid inte godkänna någon av dem och jag tycker, helt ärligt, att det godkänns för lättvindigt.
En hingst ska bara godkännas om han är "alldeles för jäkla bra".
Antingen ska den vara en nio-tiopoängare själv, alternativt ha redan bevisad god förärvning och gärna förärvningssäkra linjer.
Kan vi i Sverige inte frambringa eller köpa in tillräckligt fina hingstar tycker jag vi ska köra på importsperma i mkt högre utsträckning.
Borde finnas en konsult inom ASVH som skulle kunna komma "ut" till stoägare för en billig penning för en konsultation eller dylikt. Men ingen kanske vill utnyttja detta o höra sanningen precis som när Mikael Holmström gav bort sin "exteriöranalys" som pris på tävlingar o ingen använde den eller köpte hans tjänster trots grundlig forskning.
Sara-Ida, du har ju sett bilderna på min kuse, om du tycker jag klappar mig för mkt på axeln så får du såga mig så lovar jag att tiga hädanefter.
Den var jättefin!![]()
![]()