Förädlarhingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 884
Sv: Förädlarhingstar i halvblodsaveln

Bourbon har spännande blod dessutom!!(men är han inte mer hoppärvare än dressyr dito)tittar på hans bruksprovsresultat-exteriört får han fina omdömen-medan gången bedöms 7566(6666)?

barb

Det där var två jättesnygga hingstar:love:
Har tittat på bilderna från bruksprovet och det är i princip inte någon som faller mig i smaken typsmässigt... och jag är ändå bara en glad amatör. De är grova, konstiga ryggar (enl mig då):o lågställda, m.m m.m... Det står ju även en hel del kritik i exeriörbedömningen. Varför godkänner man då en sådan häst? Jag kanskr är färgad av när jag tog fram några russföl, men jag hade aldrig valt en hingst med mindre än 8:or rakt igenom... Sånna verkar ju knappt finnas hos halvbloden:confused:

Här är två olika bilder på samma hingst.

Det är en hingst utan fullblod i stammen. Han är bara 2,5 på bilderna och kommer således att lägga på sig en hel del massa, så jag tror det kommer bli en rätt bitig hingst. Men med den modellen så behövs inte mer förädling i mina ögon.

(Jag skriver inte stammen då det inte är relevant.)

http://www.fotoagentur-dill.de/inc/...9cadfae77c&previewWidth=450&previewHeight=302

34575-g.jpg

Sen finns det kanske annat att klaga på, men för att understryka vad jag menar. Visst ska man sträva efter att förädla, men när man ser hur hingstarna på årets bruksprov ser ut så tror jag det är lika viktigt att poängtera typ och modell. Särskilt med tanke på hur svenska ston ser ut...

Jo han är riktigt snygg..
Jojo, men nu ska jag erkänna att jag blev lite konfunderad. Hur ska vi i Sverige i rimlighetens namn kunna få fram hästar av den typen, om inte ens de godkända hingstarna, som ska vara bättre än medelstona, inte ens är i närheten av den? Visst finns det några som har bättre typ än andra..
Visst vi kan importera semin, men jag tror inte många uppfödare har den ekonomin etc.
U

Måste säga att Dionysos inte förädlade min unge ett dugg i alla fall. Däremot är hon mkt väl ihopkommen, men det är hennes mor också, om än lite för grov för dagens ideal.

Att jmfr med Don Corleone då......skall man skratta eller gråta.
DC hade tydligen haft problem skador under långa perioder?
Typen i sig är ju inget självändamål,men det är en förbannat viktigt grund!!!lovar att inte uttrycka mig så grovt mer....

barb

Det är samma hingst!

Tänkte jag skulle visa flera bilder på samma häst, för det är svårt att se hur de egentligen ser ut på bara en bild.

Jag är så himla nyfiken på hur den e Balou - Landor ska se ut på bild.

De föl jag sett efter Balou har varit helt fantastiska, och Landor är ju känd för att lämna bra typ. Sen ligger det fullblod bakom...

Bara för att jag har såna förväntningar ser han säkert ut som en felbyggd giraff! :crazy:

Att jmfr med Don Corleone då......skall man skratta eller gråta.
DC hade tydligen haft problem skador under långa perioder?
Typen i sig är ju inget självändamål,men det är en förbannat viktigt grund!!!lovar att inte uttrycka mig så grovt mer....

barb

Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Till poff: de dionysos-avkommor jag har sett har varit ädla med bra front, men haft lite tråkiga rörelser.

:bow: :bow: :bow:
Håller med till 100 %. Därför blir jag så less när jag ser att vi är på väg att godkänna x antal hingstar som inte alls är byggda som den ovan. Och att vi kasserar utan närmare kommentar hingstar som är det.

Håller med!!! Att hästen måste ju kunna ha lätt för sig. DET exteriöra korrekta måste ju vara det vi skall eftersträva inom aveln. Så att hästen ej måste "kämpa" sig i form. Bravinklar bak o bra bog och halsansättning.

Mikael Holmström påpekade detta gång på gång när vi som läser tiill hästsjukgymnaster gick på en 2dagars exteriör kurs med honom.

Om jag minns det rätt så sa han: Om en häst som är felbyggd i vinklar tex rids av en duktig ryttare som får den att jobba rätt så blir kotlederna "drabbade" och om en ryttare som ej är lika duktig rider en icke korrekt byggd häst så kommer den få ont i ryggen.

Han gav exempel på en häst som vunnit 4 årsnånting i Europa nånstans med benen tom bakom sig. Visade bild o menade på att dagen exteriördomare ej helt har detta klart med vad som är bra vinklar.

Highcruser är den enda som typmässigt-har inte sett live hans rörelser-håller måttet,bortplockad trots bättre omdöme än de flesta som gått vidare?????

barb

Den bilden på Highcruiser som de har på hemsidan visar ju en häst av fantastisk modell. Jag hoppas vi får en vettig förklaring på att han plockats bort så det inte behöver bli artiklar i Ridsport osv igen.

Det är nåt skumt med det där.

Saken är ju den att man själv som ryttare tjänar på att ha en häst som är av "ursnygg modell".

Nu överdriver jag, men man sparar SÅ mycket jobb på att ha en häst som är rätt byggd. Den har förutsättningarna att hitta balans och rytm från början.

Unghästar av sämre typ är helt enkelt inte lika lättridna. De bär sig inte på samma sätt. Har de halsen på fel ställe så är det svårt att hitta en vettig bärig balans med takt och rytm. Det kräver en rutinerad duktig ryttare som kan balansera upp hästen och jobba den på rätt sätt så att den till sist kan bära sig på samma sätt som den andra gör naturligt.

Nu har jag trasslat in mig igen... Men det här är en av de sakerna som jag funderat mest på efter varje vända i Tyskland. Att många svenska ryttare sitter och kämpar dag ut och dag in med saker som hästarna hjelt enkelt inte har exteriör till att klara!

Men i rättvisans namn så är det väl många tyskar som sitter på såna hästar också? Det blir ju lite orättvist att jämföra gemene mans svenska halvblod med vad ni har att rida på i ett tyskt proffsstall, dit man tar de allra mest begåvade unghästar som går att uppbringa.

Hästar som ser som den du lade ut kostar ju därefter också, och det är ju inte alla som har råd med det... Finge jag välja fritt skulle jag absolut välja en sån, men eftersom jag inte har några tresiffriga belopp (om det räcker...) att shoppa loss för så får man rida de lite enklare hästarna. Att man rider en häst som inte har helt optimal exteriör betyder ju inte att man inte är medveten om exteriörens betydelse, men det kanske var den hästen man hade råd till?

Alla tyska hästar är ju knappast som His Highness!;) Det står två holsteinare i stallet där jag rider, med helt ok stammar dessutom, men ingen av dem är särskilt lättridna ändå, så tyska de är.

**KL**
Men om vi låtsas att jag har ett sto som har många av de kvaliteter jag eftersöker men hon är lågställd och av den gamla modellen, faktiskt lite pansarvagnsvarning. Däremot har hon ett riktigt trevligt temperament och rör sig riktigt bra. Trevlig stam etc (jag har ingen sådan, men vi kan låtsas)
Hur kommer man snabbast vidare i aveln där?
Min första tanke är att jag ska ta henne till en fullblodshingst, och hoppas på ett stoföl. Sedan ta denna avkomma till en hypermodern hingst. Är det fel tänkt? Skulle det vara bättre att "urmodern" henne till en hypermodern hingst, och ta stofölet till en annan hypermodern hingst?
U

Jodå, det finns såklart hästar av varierande modell i Tyskland. Men man räknar inte med att de ska bli godkända hingstar. (Om de nu inte har extrema kvaliteér, som tex Stakkato, se gamla diskussioner om honom.)

Nu handlade det ju om avel, inte fritidsridning. Vill man avla för att få fram en billigare fritidshäst så passar säkert många av de hingstar vi har tillgängliga i Sverige.

Men jag syftar inte på sån avel här.

Tittar man på senaste auktionen i Verden (ridna hästar i ålder 3-5 år) så såldes ca 50 hästar för mellan 50 000 - 100 000 kr. Då är det hästar utvalda av förbundet, mao mkt bra hästar som är röntgade och "klara".

Tyskland är stort. Det finns hästar för all plånböcker och önskemål! Och jag hävdar fortfarande att man ska sträva mot att avla med hästar av rätt typ!

Men nu handlade det här om förädling och typ. Inte om att rida på fritidshästar för billiga pengar.

Nej, men eftersom du skrev att många stackars svenskar sitter och sliter på hästar med dåliga förutsättningar - hur vet du att de hade möjlighet att köpa hästar i Herzensdieb-klass? Det fattar nog de flesta att en häst som ser ut som fuxhingsten på bilden nog kommer vara rolig att rida, så det är ju inte av pur dumhet som vi inte allihop har en sån i stallarna.

Min poäng var att det blir en orättvis jämförelse om man jämför tyska hästar för 1 miljon eller så med svenska hästar för 100 000, den yppersta eliten i tyskland med svenska medelmåttor.

För övrigt, inte blir alla hingstar som anmäls till de tyska proven godkända de heller? Och att den enskilde ägaren kanske överskattar sin häst tycker jag kan vara förlåtet.

Men nu handlade det här om förädling och typ. Inte om att rida på fritidshästar för billiga pengar.

Sedan handlar det om kunskap om hästens exteriör. Ytterst få fritidsryttare kan något om exteriörbedömningar, vilket har visat sig i många trådar om just det ämnet. Ryttare - och även uppfödare - har svårt att se vilka egenskaper som underlättar i ridning respektive vilka som försvårar. Alldeles för många svenska ston har branta bogar, korta linjer, korta ben, rak hals och "tung kropp".

Det fattar nog de flesta att en häst som ser ut som fuxhingsten på bilden nog kommer vara rolig att rida, så det är ju inte av pur dumhet som vi inte allihop har en sån i stallarna.

Per okunskap, snarare. Folk vet inte hur ett bra föl ser ut, eller en välbyggd unghäst. Dem kan man köpa till mycket förmånliga priser om man vet vad man ska titta efter.

Liknande trådar

Avel Tänkte starta en ny tråd, där jag hoppas på en seriös diskussion om vilka fullblod vi vill ha i halvblodsaveln. Många av stona man ser... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 118
Avel Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 306
Senast: Alphea
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka