Jag har, precis som du, jobbat i IT-branschen i 20+ år, och större delen av den tiden kunnat koppla upp mig mot kunder för att genomföra arbetsuppgifter i deras affärssystem, och förstås även under ett antal år kunnat ha möten på diverse elektroniska plattformar.
Jag både håller med dig och inte. Jag och mina kollegor har, även före Coronans tid, genomfört workshopar, utbildningar och tester på distans med våra kunder. Några av mina kollegor har nu under pandemin även genomfört driftstarter på distans, vilket fungerat över förväntan bra. Så jag vill absolut påstå att det GÅR att genomföra även lite mer kvalificerade och komplexa möten digitalt, och bevisligen även att byta eller införa nytt affärssystem.
Sedan kan jag hålla med dig om att det optimala för framtiden sannolikt är en kombination av distansarbete och arbete på plats. Själv hoppas jag på att få åka till mina kunder för att genomföra workshopar, genomgångar, utbildningar etc., men slipper sitta på plats "bara för att" när det gäller enskilt arbete, samt att projektmöten, avstämningar etc. också med fördel kan hållas digitalt.