Visst är det så men när man börjar naturvetenskapliga programmet är man ca 16 år och när man slutar är man ca 19. Mycket hinner hända på den tiden och gymnasiets teoretiska program är ju till för att FÖRBEREDA eleverna för fortsatta studier, inte att de ska vara färdiga för det när de går programmen. Efter tre månaders undervisning på gymnasiet i kemi och biologi på distans så visst, många klarar det och klarar det bra men för de allra allra flesta blir det inte lika bra. Man missar praktiska moment, man missar spontana frågor och diskussioner och som lärare är det ännu svårare att plocka upp dem som tappar koncentration och engagemang än i en lektionssal. ven på högskolan är det många moment i naturvetenskap som inte fungerar på distans och kräver närvaro för att kunna genomföras och även rena teoretiska bitar är sämre när man inte ses i en undervisningsgrupp och får de spontana diskussionerna och samarbetena.
Absolut, man kan ju köra nån form av deltidsdistans. Kanske med möjlighet för de som vill och behöver att komma in och få extra hjälp av läraren? Jag tror säkert att skolorna reder ut det på ett alldeles utmärkt sätt bara de får chansen.