Sen finns det folk som är mer bekväma när de slipper träffa personen fysiskt och föredrar videomöte.
Jag hoppas på att få jobba hemma regelbundet även efter corona. Jag inser att heltids hemarbete kan jag glömma. Och även i den form det är nu där jag jobbar hemma men åker in till kontoret när jag behöver. Men jag hoppas på att få godkännande fårn chefen att jobba hemma 2 dagar/vecka när arbetsuppgifterna tillåter.
Bland mig och mina kollegor är det vanligare att trivas med det än att inte göra det. Men vi har alla familjer och många har lång pendlingstid och har nu fått mycket mer fritid. Men absolut ska arbetsgivarna vara lyhörda för hur den anställde mår!
Och om jag/dina kollegors jobb blir bättre av att ha dig på plats i rummet, vems önskan ska då få gehör?
Att ni får mer fritid är inte ett argument för att jobbet utförs lika bra eller bättre på distans. Jag förstår att såklart att man kan tycka att det gör ens eget liv bättre, men det är ju inte ett argument för arbetsgivaren att sätta upp reglerna för arbetet.
En kompromiss är väl rimligt, t ex någon/några dagar i veckan fritt val som du önskar, om man har en verksamhet som det fungerar för. Det jag mest är emot är att det ska vara upp till varje medarbetare att bestämma helt själv. Det tror jag inte kommer att gynna verksamhetens resultat på längre sikt.