Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många av en medicinsk sekreterares arbetsuppgifter går att göra hemma. Jag är det. Dock får vi inte skriva ut remisser eller patientbrev och skicka hemifrån, dessutom finns andra påplatsuppgifter som måste göras varje dag där framför allt IT- kontakt, posthantering och skanning är sådana saker. Detta hamnar då när någon jobbar hemifrån, på någon av de som är på plats, till exempel den som jobbar som akutsekreterare.För min del är det så att mina "går-inte-att-göra-hemma-uppgifter" samlar jag på en dag då jag åker in till kontoret och gör dem. Ingen annan gör mitt jobb åt mig för att jag jobbar hemma.
Det är just så det riskerar att bli i mitt yrke. Det finns de som verkligen gillar att jobba hemma och så de som helre vill vara på plats. Men de uppgifter man inte kan göra själv slår man ett pling till kollegan på plats.....Eller om man samlar ihop massor av "går-inte-att-göra-hemma-uppgifter" på några få som blir mycket mer bundna än innan, så alla andra ska får mer flexibilitet.
Eller om de som är hemma ringer och ber att bara få en sak fixat av den som hellre vill/har behov av att vara på plats. Så den till slut blir någon allmän passopp utan att det riktigt talas om det och hanteras formellt av AG.
Just den automatiska värderingen att hemarbetet oreflekterat kodas som "bra" per definition tror jag är den största faran. Som kan hindra att man verkligen tänker mångsidigt på olika aspekter och tar medvetna, uttalade och genomtänkte beslut om hur saker ska fungera och på vilka villkor.
Det är gymnasieskolor jag tänker på, som både elever och lärare vittnar om att vissa elever klarat sig mycket bra- de som redan klarade sig bra i skolan, medan vissa elever hankat sig fram och haft stora svårigheter- de som redan från början hade svårt.Jag tycker inte att distansundervisning är en bra grej. Jag tycker att skolorna ska ha öppet som vanligt. Gymnasie och universitet/högskola kan vara undantaget på de kurser där distansundervisning går att ha. Men i övrigt är jag emot skolstängningar just för att en del elever drabbas hårt.
Det är alltid så att en del har lättare att anpassa sig än andra.
Sen har svårt att tro att det kan vara mer ljud och andra störningsmoment hemma än i en klass på 25 elever. Att en elev har dålig självdisciplin är ju en annan sak. En del behöver ha läraren där för att sitta och göra det hen ska göra. Då blir det ju jobbigt hemma där ingen sertill att man jobbar.
Sen slår det ju väldigt olika för olika elever att man har mer begränsad tillgång till läraren att fråga och få hjälp från.
Kan inte gymnasieelever ha funktionsnedsättningar och andra svårigheter? Är inte deras skolgång lika viktig som grundskolan?Exakt. Jag är emot skolstängingar och distansundervisning. För äldre tonåringar på gymnasiet och för vuxna på universitet/högskola kan det funka bra men absolut inte i grundskolan!
Lite OT, men jag började fundera...Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar med "IT-säkerhet"?
Den som vill, kan hacka uppkopplingen, om den inte är noga säkrad, med hjälp av lämpliga hjälpsystem och kryptering.
Om man jobbar med "saker" där information på driven vare sig är hemlig, eller kan orsaka stora problem, så kanske man är villig att ta den risken.
Om det handlar om säkerhetsklassad information, om folks bankkonton eller kontokort, om t.ex. beslut fattade av socialtjänsten, eller folks sjukjournaler (några få exempel), så får bara inte information läcka ut.
Lite OT, men jag började fundera...
Ifall en anställd tar med sig laptop och kopplar upp mot egna servrar hemma. Blir det då tredjelandsöverföring, med allt det innebär, om medarbetaren rest över "fel" landsgräns?
Lite OT, men jag började fundera...
Ifall en anställd tar med sig laptop och kopplar upp mot egna servrar hemma. Blir det då tredjelandsöverföring, med allt det innebär, om medarbetaren rest över "fel" landsgräns?
Kan inte gymnasieelever ha funktionsnedsättningar och andra svårigheter? Är inte deras skolgång lika viktig som grundskolan?
Så de som har funktionsnedsättningar som inte passar för distansstudier bör hålla sig till praktiska utbildningar - oavsett om de i övrigt är mest lämpade för det praktiska eller det teoretiska.Suck... varför måste alla behandlas lika? Varför ska allt gäller alla eller ingen? Varför är det alltid så i alla diskussioner? Det är inte frågan om att antingen ska alla plugga på distans eller ingen. Folk är olika, har olika förutsättningar. De som går vanliga teoretiska program kan plugga på distans (rent krasst, kan man inte ta det ansvaret då har man inte på naturvetenskapliga programmet att göra). Då blir det färre personer totalt på skolan och de som är där slipper trängas lika mycket. Vilket ger mindre risk för smittspridning. Låt gymnasiesärskolan (tillsammans med de praktiska programmen) vara kvar på skolan men låt samhäll och natur plugga på distans. Bara ett exempel.
Vi har haft lite lösa diskussioner på jobbet om hur vi ska lösa det med distansarbete kontra vara på kontoren. Bland annat funderingar på om vi skulle ha fasta dagar, där man förväntas vara på kontoret, så att vi inte tappar den sociala biten.
Så de som har funktionsnedsättningar som inte passar för distansstudier bör hålla sig till praktiska utbildningar - oavsett om de i övrigt är mest lämpade för det praktiska eller det teoretiska.
(helt bortsett från att det var lite svårt för eleverna att veta när de valde linje för två år sedan...)
Nu går jag ju tillbaka till förskolläraryrket igen, så ingen chans att arbeta hemifrån i höst... Men...jag skulle inte vilja. Jag tror inte att jag skulle trivas, även om en del av mina (snart) fd adminsysslor skulle kunna skötas hemifrån. Jag VILL kunna skilja på arbete och fritid. Mitt hus är fritid. Min arbetsplats är arbete. Om jag alltid satt här och arbetade tror jag att jag att det skulle kännas väldigt förvirrande. Har jag arbetat tillräckligt idag? Borde jag arbeta nu, eller är jag ledig? Var min rast för lång idag? Osv, osv osv.....
Fast vet du vad? Skolan är till för alla, även de som har svårt för distansstudier, vilket inte behöver ha att göra med självdisciplin att göra. Dessutom behöver dessa elever inte alls gå på särskola alla gånger, herregud, vad har du för syn på människor med funktionsnedsättningar och inte fungerar som du? Jag tror nog man kan lösa det på andra vis än att teoretiska linjer har distansstudier och praktiska inte, så att alla få de bästa förutsättningar för sitt lärande.Suck... varför måste alla behandlas lika? Varför ska allt gäller alla eller ingen? Varför är det alltid så i alla diskussioner? Det är inte frågan om att antingen ska alla plugga på distans eller ingen. Folk är olika, har olika förutsättningar. De som går vanliga teoretiska program kan plugga på distans (rent krasst, kan man inte ta det ansvaret då har man inte på naturvetenskapliga programmet att göra). Då blir det färre personer totalt på skolan och de som är där slipper trängas lika mycket. Vilket ger mindre risk för smittspridning. Låt gymnasiesärskolan (tillsammans med de praktiska programmen) vara kvar på skolan men låt samhäll och natur plugga på distans. Bara ett exempel.
Det finns ingen motsättning mellan vare sig eget ansvar eller teoretiska studier och funktionsnedsättning.Vad tror du väntar efter det naturvetenskapliga programmet? Ett jobb? Nope, mer studier och på Universitet/högskola förväntas men ta ett stort ansvar själv och där ingår mycket självstudier.
Det finns ingen motsättning mellan vare sig eget ansvar eller teoretiska studier och funktionsnedsättning.
Varför ska de inte få chansen till jobb som kräver utbildning och som de kanske passar alldeles utmärkt till? För att man av princip anser att alla med funktionshinder bara ska ägna sig åt praktiska uppgifter.
Det är ju som ett synsätt från den tiden då alla blinda bara skulle syssla med borstbinderi för att någon klumpat ihop dem till en kollektiv schablon och bestämt vad som var lämpligt för dem. Helt utan hänsyn till vad som passar individens förmåga.
Visst är det så men när man börjar naturvetenskapliga programmet är man ca 16 år och när man slutar är man ca 19. Mycket hinner hända på den tiden och gymnasiets teoretiska program är ju till för att FÖRBEREDA eleverna för fortsatta studier, inte att de ska vara färdiga för det när de går programmen. Efter tre månaders undervisning på gymnasiet i kemi och biologi på distans så visst, många klarar det och klarar det bra men för de allra allra flesta blir det inte lika bra. Man missar praktiska moment, man missar spontana frågor och diskussioner och som lärare är det ännu svårare att plocka upp dem som tappar koncentration och engagemang än i en lektionssal. ven på högskolan är det många moment i naturvetenskap som inte fungerar på distans och kräver närvaro för att kunna genomföras och även rena teoretiska bitar är sämre när man inte ses i en undervisningsgrupp och får de spontana diskussionerna och samarbetena.Vad tror du väntar efter det naturvetenskapliga programmet? Ett jobb? Nope, mer studier och på Universitet/högskola förväntas men ta ett stort ansvar själv och där ingår mycket självstudier.