För eller emot smärtstillande?

Sv: För eller emot smärtstillande?

Jag blir nog dumförklarad igen men vidhåller vid det jag förstått tills jag får "mer kött på benen" från Gylle till att jag verkligen är en idiot, så jag svarar ändå... ;)

På grund av bland annat hur specifika cox-hämmarna är för enzymen Cox-1 och Cox-2 (men också andra saker såsom hur de distribueras, hur fort de omsätts mm) har de lite olika grad av effektivitet vid just behandling av inflammation, smärta och feber. Jag håller mig till smärta i kroppen, inte i knoppen, för annars blir det än mer komplicerat. Hur viktig Cox-2 är just vid behandling av akut smärta hos människa kan man ändå få en uppfattning om när man exempelvis jämför hur effektiva olika NSAID är. De läkemedel som slutar på "coxib" är selektiva cox-2 hämmare.

http://www.medicine.ox.ac.uk/bandolier/booth/painpag/acutrev/analgesics/leagtab.html

Här en artikel om denna tabell: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1855338/

Jag säger inte att Cox-1 inte spelar någon som helst roll - därför skriver jag hela tiden "framförallt" "huvudsaklig mekanism" osv. när jag försöker förklara då det blir väldigt invecklat när man går djupare in på det hela. I princip alla påståenden i hela denna tråd är ändå förenklade till den grad att inget av dem är absolut sant i alla lägen - de har mest bara olika grad av "sanning". Det käbblas också på betydligt högre nivå om hur det egentligen förhåller sig. :)
Det ska heller inte ses som att jag håller brandtal för att man i första hand ska använda selektiva cox-2 hämmare, då de har andra bieffekter bland annat rörande hjärt-kärl funktionen.

Vill man fördjupa sig i prostaglandiner hittade jag en intressant länk här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3081099/

Sv: För eller emot smärtstillande?

Vidare utvikning angående inverkan via t.ex opioid-receptorer både i hjärnan och ryggmärgen, så ser man sådana effekter både av vissa icke selektiva NSAID och vissa cox-2 selektiva NSAID. Men dessa effekter är endast visade vid experiment på råttor i labb, dvs inte alls sagt att det gäller varken hos andra arter eller som en generell verkningsmekanism hos gruppen NSAID.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: super
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 721
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka