För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

Jag hoppas också på att kunna tömköra, och bara behöva en halvfodervärd. Har en medryttare nu + en tjej som hoppar hästen lite då och då.. Så kanske de kan ta ett par dagar var/vecka och jag själv resten. Även om det kanske är långt in i framtiden så skadar det inte att börja fundera :laugh:

*kl*
Oregano: ska genast kolla in billiga tester!

Ang. billiga test så har ju RFSU test som säljs i dagligvaruhandeln. Köpte själv deras grav.test och de fungerade bra, svaga med väl synliga streck som visade att jag var gravid. :) Vet att de har ÄL-stickor med, har inte testat dom dock.
Sen vet jag inte om dom klassas som billiga egentligen, 2 st grav-stickor för 60-70 kr tycker i alla fall jag är billigt, när Apotekets tester ligger runt 100 kr för ett.

RFSU:s gravtest är det känsligaste man kan köpa dessutom, de reagerar vid 10 mIU/ml och clearblue 25 mIU/ml.

Knapplån.

Är det någon som tecknat en försäkring än?
Vad finns det för några olika försäkringar och vad ska man välja??

Jag har inte tecknat än, men har jämfört och bestämt vilken vi ska ha. Man kan ju teckna alla gratisförsäkringarna, men utöver dom kommer vi välja Folksams utökade försäkring. Tyckte den verkad bäst, och vi har dessutom hemförsäkring hos dom. :)
Här kan du jämföra

Jag kollade på försäkringar i dag men blev så tveksam om det verkligen behövs. Har ju vanliga sjuk- och olycksfallsförsäkringar upp över öronen. Hur gör ni andra? :confused: Samtidigt vill man ha ett bra skydd om något skulle hända. Och jag har lärt mig hur svårt det kan vara att få en sjukförsäkring om något inte är helt normalt, vår son föddes i vecka 33+3 och det tog flera månader innan vi fick teckna vanlig sjuk- och olycksfallsförsäkring åt honom. Det var bara olycksfall via facket som funkade från början.

Jag har faktiskt bestämt mig för att sälja min häst. Det har inte bara med graviditeten att göra, utan jag har känt så ett längre tag. Ska faktiskt bli skönt att få henne såld...

Haha, tänkte på det jag med. Sett filmen tre gånger och har varit helt förstörd efteråt. Första gången var på en långflygning och jag satt och grinade så mycket att flygvärdinnan kom med en hög med näsdukar med ett snett leende och kommentaren "Jag grinade lika mycket som du när jag såg den" :D Började gråta efter tre meningar när jag läste boken också.

Ts: Usch, idag har jag en riktigt dålig dag med första riktiga illamåendet och har spenderat hela dagen med att ligga helt död på toaletten. Nu är jag så sjukt sugen på bakismat så att det inte är klokt. Friterad ost, pizzor med extra ost osv så min stackars sambo är ute för att köpa frossarmat åt mig. :love:

Jag kollade på försäkringar i dag men blev så tveksam om det verkligen behövs. Har ju vanliga sjuk- och olycksfallsförsäkringar upp över öronen. Hur gör ni andra? :confused: Samtidigt vill man ha ett bra skydd om något skulle hända. Och jag har lärt mig hur svårt det kan vara att få en sjukförsäkring om något inte är helt normalt, vår son föddes i vecka 33+3 och det tog flera månader innan vi fick teckna vanlig sjuk- och olycksfallsförsäkring åt honom. Det var bara olycksfall via facket som funkade från början.

Försäkringne för mamman och pappan är väl inte direkt mkt att ha, men för mig var det självklart att försäkra bebis i magen.

Valde Trygg Hansa som jag anser är bäst (och även själv försäkrad hos) och den går direkt över till deras barnförsäkring när bebisen pluppar ur. Jobbigt om det händer massa saker kring förlossningen och barnet inte är försäkrat.

Jag brukar inte gråta så lätt i vanliga fall, men jag var helt förstörd efter den filmen.

Min sambo fick mig att bryta ihop en kväll oxå (tidigt i graviditeten). Jag hade precis vaknat i soffan efter nån timmes lur och han såg på tv. Söt som han är hämtade han ett glas vatten till mig med kommentaren; Byt nu inte kanal till ett av dina dåliga program ;)
Han sa det givetvis med glimten i ögat, men jag grät i nästan en timme. Jag hade en mycket förtvivlad sambo efteråt!

Väntar mitt andra barn men är "bara" i vecka sju. Tycker tiden går otroligt sakta! Jag vill över 12-veckors perioden. Nojjar och oroar mig precis lika mycket som med första barnet...

Någon mer som lipar lätt?

*fniss* gråter hela tiden. Såg en överkörd ekorre på väg till jobbet imorse och grinade så mascaran rann. Tycker mest det är jobbigt just nu, mensvärk, spyor och trötthet. Och att inte kunna förklara varför man är deig som en gammal svamp och på dåligt humör:crazy:

Jag red en del med första barnet, men då hade jag en betydligt lugnare häst att ta till. Sedan var det tyvärr foglossning som stoppade mig, kunde varken rida, tömköra eller promenera med hästen:( Efter vecka 22, om jag minns rätt, kunde jag bara stå still och borsta:(

Med första barnet red jag till vecka 20-22 någonting, sedan kändes det inte bra längre, magen var i vägen. Ska bli spännande att se hur länge det känns ok att rida den här gången, går in i vecka 10 i dag. Längtar tills vi har passerat 12-veckorsstrecket!

*kl*
Jag puttar lite och passa på att ställa en fråga på en gång. :D
Var man än läser så står det ju att illamåendet ofta kommer på morgonen innan man ätit. För mig är det precis tvärt om - jag mår superilla och har kräkts ett par gånger efter frukost. Någon mer som har det så? Inte alls trevligt att försöka få upp två smörgåsar kan jag tala om. :cry:

Hur mår ni andra annars? Jag mår som sagt illa från och till och är fruktansvärt trött. Sambon har gett mig smeknamnet Liket, rätt passande då jag tydligen ser ut som ett sådant nu också.. ;)

Jag mår illa HELA tiden just nu och just nu är det bara Jespers barn, inte mitt. Jag kan inte åka bil, kan inte gå ned till mina hästar, kan inte ge hundarna mat, kan inte öppna kylskåpet, kan inte sitta i samma rum när min sambo äter något som luktar osv, för då spyr jag, oavsett om jag ätit eller inte. Min syssling, som är i nästan samma vecka som jag, mår precis likadant, likaså min mamma när hon var gravid, så det verkar vara något hiskeligt släktdrag. Jag gör inte annat än att sova och spyr just nu, så jag vill verkligen att de här första jobbiga veckorna ska gå över. Ska till BM imorgon och ska höra om de har något tips. :)

Min sambo kallar mig också för liket, haha, det verkar vara ett poppis smeknamn ;)

Haha! Du hann före! Gick in här för att fråga nur ni andra mår nu! :p

Jag mår bra så länge jag äter ordentligt. Men det är inte så enkelt som det låter. Har alltid varit väldigt matberoende om man säger så, får lätt lågt blodsocker och att slarva med maten har aldrig funnits på kartan liksom. Nu är det ännu värre.

Så fort blodsockret börjar sjunka kommer illamåendet. Det är inte så himla mycket, men tillräckligt för att det ska vara obehagligt. När illamåendet kommer blir man ju heller inte särskilt sugen på att äta. Så det måste vara mat som jag är sugen på just då. Och det måste vara ganska energität mat eftrsom jag inte får i mig lika mycket som innan. Jag som innan nästan bara åt "lätt" mat, vill nu ha såser och grejer. :o Annars har jag inte fått vare sig nåt speciellt sug eller avsmak för något.

Det har redan hänt ett par ggr att min stackars sambo får ställa sig och laga just DEN maten NU medan jag legat i soffan. :rofl:

Det största problemet är således planeringen. Det måste finnas mat hemma så det finns ett antal räter att välja på. Har dock inte kommit på något bra mellanmål än. Har lite kex och skorpor på jobbet, men det funkar liksom inte, det blir för lite. Funderar nästan på att köpa några risifrutti att ha som nödproviant hemma. De är väl kaloribomber som heter duga! :o :eek:

Något positivt är iaf att jag inte är sugen på glass och godis och sånt längre. :banana: Glass är annars min största last.

Har ni fler tips på snabbfixad nödproviant? Speciellt att ta med till jobbet.

Men är jag bara nyäten så har jag fortfarande inga andra symptom förutom de växande :o och ömmande brösten. Fick köpa ny bh i helgen. Gick från 70A till 75B. Det är förresten hemskt när katterna kommer på morgonen och kliver på dom! :devil: Fasiken vad ont det gör!

Knapplån.

Jag mår bra. Jag mår "lätt" illa hela tiden, men det är OK. Jag känner inget sug på någon speciell mat eller äcklas lätt. Jag har däremot väldigt ont i huvudet, det spänner och skapar väl illamåendet, kanske lite yr..
Känner som Oregano, att om jag äter lite och håller blodsockret uppe känns allt ganska någorlunda okej.
Men jag är väldigt väldigt trött, jag somnar i fåtöljen mellan 19-20 och går och lägger mig mellan 21-22.

Brösten har inte växt nåt och gör inte ont, men bröstvårtorna är ömma.

Men jag är väldigt väldigt trött, jag somnar i fåtöljen mellan 19-20 och går och lägger mig mellan 21-22.
Ja, det glömde jag skriva... Om tröttheten alltså. Normalt sett är jag extremt kvällstrött. Jag går och lägger mig mellan 21 och 21:30. Kan bli senare också, men då får jag sota för det dagen och kvällen efter.

Nu har det hänt flera gånger att jag lagt mig redan vid 20 och somnar som en gris! :rofl: Min sambo bara skrattar åt det, han är ju trots allt van vid att sitta uppe ensam på kvällarna. :D

Jag undrar hur det ska gå sen när alla bra tv-program drar igång. :confused: Oftast börjar de ju kl 20...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 254
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar