För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

Jag bad om att få lyssna på hjärtat några dagar efter UL, då var jag i v. 17+1 och det var en läkare som lyssnade och hon sa att hon inte var säker på om hon kunde hitta något. Men det gjorde hon :love:

Kul att du kommit ut! Själv tänker jag inte gå ut alls med mitt vanliga nick, men vill någon veta kan jag berätta vi pm. Kan iallafall avslöja att jag bor typ 4 mil från dig! :D

Haha, nej men vad skoj! Då kan vi ju ha buketräff på förlossningen ;)

Idag kom första rejäla illamåendet.. Inte när jag vaknat, utan när jag hunnit äta min frukostmacka. Blää, har hängt över toastolen en bra stund, just nu vill jag bara kräkas så jag blir av med skiten - men inte då.. :(

Får man hänga på fast man inte är konstaterat gravid än? Sambon och jag har öppnat barnverkstaden, men är för tidigt att säga om det tagit sig än. Är beredd på att få försöka i evinnerlighet, eller - samma farhåga som många verkar ha - att vi aldrig kommer kunna få barn. Blir hur som helst vårt första, och skriver upp mig på noll-koll-listan. Bara det här "vecka XX+X", vad är det?!

(Kör också med hemligt nick, vill inte gå ut med något officiellt än)

Senast ändrad av en moderator:

Usch, det lät inge kul alls... Jag har "fobi" mot kräk och illamående...

Kan man fortfarande föda i Köping, eller blir det Västerås för din del?

Vecka xx+x innebär att man gått xx fulla veckor och x dagar. Tar mig själv som exempel. Jag är i vecka 7, eftersom jag gått 6 fulla veckor och 4 dagar. 6+4 alltså. :)

Oregano; Jag lider väl av emetofobi light eller nåt, jag kan ju inte påstå att jag gillar illamående och kräkningar direkt. Fast å andra sidan, vem tusan gör det? :eek:
Förlossning+BB lades ner i Köping i slutet på 80-talet om jag inte minns helt fel, så det blir Västerås för vår del. Har för mig att man även kan få välja Eskilstuna eller Örebro här, men V-ås är vanligast iaf. :)

Senast ändrad:

Klart du får vara med! Hur länge har nu försökt? Eller har ni precit börjat. Jag trodde att det skulle gå lätt att bli gravid, men tji fick jag. Jag började ärligt tro att det var fel på någon av oss och började fundera på hur jag skulle ställa mig till ev spermie/ägg-donation alt adoption. Men så vips satt jag där med ett positivt test i handen!

Förlossning+BB lades ner i Köping i slutet på 80-talet om jag inte minns helt fel, så det blir Västerås för vår del. Har för mig att man även kan få välja Eskilstuna eller Örebro här, men V-ås är vanligast iaf. :)
Jaså, var det så länge sen!? :p Vet bara att vissa av mina kompisar är födda där.

Men vad bra! Då bokar vi in en Buketräff i början av april då! :D Nån mer som vill vara med? :banana:

Det här är det första "riktiga" försöket, om man så säger. Eller, vi kom fram till att vi var redo och ville börja försöka i juli, men det var strax innan den mensen så det skeppet hade seglat :) Det blir spännande nu, även om jag är skeptiskt till att det kommer gå så lätt. Tror snarare att vi kommer få kämpa som ni har gjort, men då blir det nog extra glädjefyllt att få positivt besked :laugh:

Vad har ni haft för tidiga symptom? Mina bröst har iallafall varit ovanligt ömma den senaste veckan, och jag har varit extra känslig och gråtmild. Men det kan lika gärna vara mensen som är på gång, eller att jag "letar" symptom..

Zody: tack för det! Jag var lur på att det nog var något sådant..

vi kommer få kämpa som ni har gjort, men då blir det nog extra glädjefyllt att få positivt besked :laugh:

Vad har ni haft för tidiga symptom? Mina bröst har iallafall varit ovanligt ömma den senaste veckan, och jag har varit extra känslig och gråtmild. Men det kan lika gärna vara mensen som är på gång, eller att jag "letar" symptom.
Ja, det var framföallt skönt att få bekräftat att det faktisk fungerar för oss. Men det kändes skumt!

Jag hade det lite på känn dock. Jag har också letat syptom varje månad och därmed lärt mig ganska bra hur min kropp fungerar. Det som var annorlunda den här gången var att "mensvärken" (som kommer några dagar före mens) kom redan några dagar efter äl. Den var liksom lite starkare och kändes lite annorlunda. Det höll i sig några dagar, sen kände jag verkligen inget alls. På BIM-dagen var jag och tränade. Kände mig jättekonstig i kroppen, liksom febrig och trött och svettades mer än vanligt. Det var då jag började klämma och känna på brösten för att kolla om de var ömma och det var dom faktiskt, men inte särskilt mycket. När mensen var två dagar sen testade jag och strecket kom sakta, sakta fram. Trodde först jag såg i syne, för kontrollstecket var ju jättestarkt och när man tittar länge kan man ju få synvillor!

Idag har jag gått in i v 7 och känner fortfarande i princip ingenting.

Ja, det är helt sjukt! Är själv född där och även lillasyster, men jag har för mig att hon är en av de sista årskullarna som föddes i Köping. Hon är för övrigt född -88. Himla synd faktiskt att de la ner, hade ju varit så smidigt att kunna gå hemma ända till sista minuten. Nu får vi ju ha lite framförhållning även om vi tar oss till Västerås på ca. 20 minuter. :)

Haha, jag och bästa vännen skämtade glatt om att vi säkert kan samåka in till förlossningen och sen ligga och gapa på varandra för att höra hur det går med förlossningen. :D

Hemlisen; När har du BIM? Jag hade på känn att jag var gravid långt innan jag plussade, fick till och med ett negativt resultat för att jag testat för tidigt. Men det som gjorde att jag testade igen var att brösten ömmade som tusan! Försök att bara slappna av, jag letade själv symptom hela tiden, höll på att bli tokig.

Ja, det var framföallt skönt att få bekräftat att det faktisk fungerar för oss. Men det kändes skumt!

Jag hade det lite på känn dock. Jag har också letat syptom varje månad och därmed lärt mig ganska bra hur min kropp fungerar. Det som var annorlunda den här gången var att "mensvärken" (som kommer några dagar före mens) kom redan några dagar efter äl. Den var liksom lite starkare och kändes lite annorlunda. Det höll i sig några dagar, sen kände jag verkligen inget alls. På BIM-dagen var jag och tränade. Kände mig jättekonstig i kroppen, liksom febrig och trött och svettades mer än vanligt. Det var då jag började klämma och känna på brösten för att kolla om de var ömma och det var dom faktiskt, men inte särskilt mycket. När mensen var två dagar sen testade jag och strecket kom sakta, sakta fram. Trodde först jag såg i syne, för kontrollstecket var ju jättestarkt och när man tittar länge kan man ju få synvillor!

Idag har jag gått in i v 7 och känner fortfarande i princip ingenting.

Hemlisen; När har du BIM? Jag hade på känn att jag var gravid långt innan jag plussade, fick till och med ett negativt resultat för att jag testat för tidigt. Men det som gjorde att jag testade igen var att brösten ömmade som tusan! Försök att bara slappna av, jag letade själv symptom hela tiden, höll på att bli tokig.

Tar 2 på 1 ;) Har läst att många här på Buke verkar just känna på sig när det väl händer. Tror inte jag känner något sådant, men å andra sidan - vi har just börjat försöka så tar det sig inte på första (eller andra eller tredje) försöket så är det väl ändå helt normalt. Mensen är inte på dagen regelbunden, men den bör komma kring den 20:e, give or take nån dag åt båda hållen.

Hej allihop!
Här har ni en till färsking. Är i vecka 5+5 idag.
Illamåendet har kommit som ett brev på posten, och jag vill inte veta hur det
kommer att vara om några veckor.
Hormonerna spökar med, lipar hela tiden. Främst över rädslan för missfall!
Men det räcker med att jag ser något sorgligt eller lyckligt på tv så bryter jag ihop.
Suck.

Någon mer som lipar lätt?

. Mensen är inte på dagen regelbunden, men den bör komma kring den 20:e, give or take nån dag åt båda hållen.
Jag använde äl-test hela tiden och upptäckte efter några månader att oavsett menscylelns längd, så var det ALLTID 14 dagar från utslag på testen till mens. Det gjorde ju att jag hade stenkoll på BIM även om cykeln varierade mellan 27 och 30 dagar. Det var ganska bra!

Välkommen! Vad kul att vi börjar bli några stycken nu!

Jag tycker mig vara precis som vanligt. De "humörssvängningarna" jag har är direkt kopplade till om jag ätit mat eller inte och de är varken mer eller mindre nu.

Jag är också gravid :)
Jag testade positivt igår!
Det var min tredje ägglossning som det tog sig på...
Jag är i vecka 5.

Jag känner inga symptom.. Kanske lite ont i huvudet och lite ont i magen men inte mer än så.
Dock var jag övertygad ganska på en gång att jag var gravid.. En känsla!

Jag har funderat på det här med att kontakta en barnmorska, hur tusan väljer man en sån? Bara efter hur nära man bor eller jobbet?

Ah, tack för tipset! Vore nog en god idé att börja hålla lite koll. Man köper äl-test på Apoteket, utgår jag ifrån?

*delvis kl*
Ni nygravida som har häst, hur planerar ni framtiden? Känns lite nervöst.. Har en lovande unghäst som samtidigt inte är den lättaste, så räknar inte med att kunna rida själv nästan hela graviditeten, som vissa andra. Hoppas alltså på en lämplig hel- eller halvfodervärd, beroende på hur pigg jag kommer vara.

Har också funderat lite..

Min häst är riden ca ett halvår, hon är visserligen ganska snäll men har sina ryck och jag är inte så sugen på att låta andra rida henne.
Det är jag som tränat henne efter att hon reds in 2 månader så jag vill inte att någon som kan tillräckligt ska komma in och rida.

Jag kommer rida så länge jag orkar vill och tycker att det känns bra.
Om jag mår bra hela tiden kommer jag kanske fundera på alternativ träning till ridningen när man kommit längre, såsom tömkörning osv osv.
Det är möjligt att jag lånar ut henne, men då till rätt rätt rätt person!!

Det är svårt att veta hur allting ter sig längre fram också

Apotekets tester är rätt dyra. Jag köpte från "billiga tester" och de har funkat bra, även deras gravtest. Vet att vissa klagar på de billigare tester som finns, själv fick jag t.ex utslag hela tiden på äl-testen. Men det var ganska svaga streck, men när äl skulle äga rum var strecket lika starkt som kontrollstrecket. Förövrigt kan jag säga att gravtestet inte visade minsta antydan till streck då jag inte var gravid och sen ganska svagt när jag var gravid.

Ang. billiga test så har ju RFSU test som säljs i dagligvaruhandeln. Köpte själv deras grav.test och de fungerade bra, svaga med väl synliga streck som visade att jag var gravid. :) Vet att de har ÄL-stickor med, har inte testat dom dock.
Sen vet jag inte om dom klassas som billiga egentligen, 2 st grav-stickor för 60-70 kr tycker i alla fall jag är billigt, när Apotekets tester ligger runt 100 kr för ett.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 254
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar