För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

Tipsar om familjelivs graviditetsutraknare. Om man ar medlem skriver man bara in datum och sa haller den reda pa graviditeten at en, pa alla mojliga vis! Vid bada mina graviditeter har jag dessutom skrivit in varannan vecka i telefonen haha, typ 14 v gangen, 18 veckor gangen, sa vet jag vart jag ar nu :D

/ 46 dagar kvar enligt fl.

Bra tips! Enligt Familjeliv har jag BF 26/6 och är nu på v 5+3. Bra med en sida som kan hålla ställningarna :laugh:

Vilket bra tips. Har helt missat den sidan. :) Kunde förstås inte hålla tassarna borta från pjke/flicka-testet. Får se om det stämmer sen när det är dax att tar reda på det.

Också ett litet KL
Det här med mat. Har ju äntligen slutat må illa men har lite svårt för vissa saker som fisk och nötkött. I princip det som jag faktiskt skulle behöva stoppa i mig. Någon som har bra tips på vad ni stoppar i er för att få i er tillräckligt av allt... ;)

Jag har inte mått särskilt illa under den här tiden. Men nästan från samma dag jag blev gravid har jag inte kunnat äta pasta... Inte ens känna lukten! Jag spyr bara jag tänker på konsistensen *spysmiley*

Hoppas verkligen det försvinner för jag älskade pasta i alla dess former innan. Konstigt att det kan bli så :confused:

Hehe, och jag som bara proppar i mig pasta! Skulle lätt kunna käka det till alla måltider!

Godis, choklad och kakor får mig att må illa däremot. Fast inte saltlakris:d

Åååhhh.. Saltlakrits :d och avokado och filmjölk (dock inte ihop :D)

Köttfärsås däremot. Urk! Fisk urk och nötkött urk!!

Min BM sa till mig att jag skulle äta mycket fisk vilket jag lyckats lösa hyfsat men sen skulle jag äta saker med järn i då mitt järnvärde var på gränsen till att bli lågt. Tydligen skulle då nötkött vara bra och jag mår nästan illa av att bara skriva det.
Någon som vet var man kan hitta en lista på alla livsmedel som ger bra järnvärde? ;)

Jag har inte mått särskilt illa under den här tiden. Men nästan från samma dag jag blev gravid har jag inte kunnat äta pasta... Inte ens känna lukten! Jag spyr bara jag tänker på konsistensen *spysmiley*

Hoppas verkligen det försvinner för jag älskade pasta i alla dess former innan. Konstigt att det kan bli så :confused:

Jag har blivit likadan med kaffe. Är normalt en riktig kaffetant, alltid kaffe efter lunch och kaffe till fikat och en kaffekopp på kontoret. Men sen jag blev gravid får jag inte ner det längre, det smakar inte alls. Och då har jag ändå försökt en del, eftersom jag skulle behöva få i mig lite koffein för att bli lite piggare, men det är hopplöst, det smakar apa. Skumt.

Har också svårt med godis annat än enstaka bitar, blir illamående, utom saltlakrits eller riktigt surt godis.

Jag fick en broschyr med järnrik mat från mvc, fick inte du det?

Och inte för mycket lakrits nu, tjejer!

haha, jag har oxå ett sug efter pasta. Så gott!

Däremot avokado *kräksmily* Går inte, åt massor innan men nu går det inte.

Sen gillar jag såna inlagda smågurkor :d:d

Noop, ingen sådan broshyr. Fuskigt! :) Har du några bra tips från din broshyr?
Får nog ta och googla lite också, borde ju inte vara omöjligt att hitta.

tänk på stackars mig då som inte ens kan titta på en hamburgare :(

Hej! Får jag vara med i tråden? Har inte orkat läsa hela då det är ganska många inlägg.
I alla fall så är jag tydligen gravid (gjorde två tester hemma igår) och om jag räknat rätt är jag i femte veckan. Det är inte planerat utan beror på slarv (jag som biologilärare borde veta bättre ;) och jag är nu mer än förvirrad. Jag är 32 år, har ett stabilt och bra förhållande, jobb etc, med andra ord bra förutsättningar för att skaffa barn, men... Jag har alltid sagt att jag aldrig ska ha barn, men senaste åren har jag mjuknat och tänkt; om några år. Nu sitter jag alltså här och är gravid, hjäääälp! Det känns som ett hån mot dem som verkligen vill och försöker länge och jag blir gravid direkt utav en gångs slarv! Det fåniga är att jag hade bestämt mig för att äntligen förverkliga min dröm och köpa häst! Har haft häst på foder, men skulle nu äntligen köpa en egen och hade tänkt mig att få komma igång med träning i både hopp och dressyr. Känner mig helt knäpp, men jag är alltså ledsen över att jag inte borde köpa häst nu, när jag borde vara överlycklig över att jag är gravid. Ser framförmig nio månaders helvete när jag kommer att bli stor som ett hus och må dåligt, och vad det sedan innebär att ha ett barn vågar jag knappt tänka på. Samtidigt tror jag att både jag och sambon kommer att älska det lilla barnet och göra allt för att det ska ha det bra - men är det värt det?
Är det någon som förstår mina förvirrade känslor eller är jag bara knäpp?

det går bra att ha häst ändå. jag och min sambo har 8 stycken :) vi skulle skära ner på det hela så vi gick från 12 till 8, sedan har vi bytt ut några stycken, det är nästan lite skönt att ha dom under graviditeten då det känns tungt :) men jobbigt vissa dagar då man mår dåligt..

Gud, jag klarade inte heller av pasta! Stuvade makaroner var det enda som gick ner i nödfall. :crazy: Och bacon, fy tusan vad illa det luktade, jag klarade verkligen inte av lukten..
Som tur är har allt sånt gått över nu, nu har jag bara cravings efter julmust haha - så det unnar jag mig nåt glas då och då. :D

Idag kom första gratulationen från någon som inte haft en aning att vi väntar barn, så nu syns magen för oinvigda. :eek:

*halvt kl*

Gjorde ett nytt test imorse, baraföratt. Och jag verkar vara lika gravid fortfarande, båda strecken dök upp så gott som direkt.

Har gått runt och inbillat mig en massa graviditetsymptom, som "åh vad gott med grekisk yoghurt, säkert cravings!", "Jag är nog ovanligt törstig ändå", "visst är jag väl tröttare än vanligt?". För att inte tala om att jag redan gör massor med ursäkter och bortförklaringar med graviditeten som skäl :angel: Men egentligen känner jag mig fortfarande ganska precis som vanligt, så när som på de ömma brösten och spänningarna i livmodern. Trött är jag alltid den här årstiden, så svårt att säga om det beror på bäbis.. Eller trött, sömnig är nog mer rätt ord.

Hur är det egenligen med massage och spikmatta? Läste på instruktionsboken till min massagekudde att man inte skulle använda den under graviditet :eek: Lär åka dit ordentligt på många saker, hur tusan ska man kunna hålla koll på allt?! Beställde t.ex. chilicheese på Max idag, och kom på när jag tog första tuggan att faen, ost är ju lurigt under grav. Samtidigt så friteras den ju, så det borde väl vara lugnt? Kanske värre då att jag åt brieost dagen innan första testet *ostmonster*

Den enda osten du inte får äta är vitmögelost, och även den är ok om den har blivit upphettad. Vanlig hårdost är det ingen fara med.

Det är inte så mycket special ändå - livsmedelsverket har en lista på vad man ska avstå från att äta, men i princip så är det ingen alkohol, ingen tobak, måttligt med kaffe (inte mer än en halvliter om dagen), inget rått kött som förvarats länge (gravad lax som legat länge i butiken, kallrökt skinka som legat framme, sushi som legat länge, osv), ingen vitmögelost. Måttligt med östersjö- och insjöfisk. Inte så snårigt, i princip är det listeria (en matförgiftningsbakterie som kan bildas i mat som står framme) och tungmetaller (finns i östersjöfisk) man ska se upp med förutom alkohol, nikotin och koffein. Och så lite läkemedel som möjligt.

Är du väldigt trött så skulle jag säga att det beror på graviditeten. Blir du andfådd lättare än vanligt också?

Spikmattan bör du tyvärr inte heller använda enligt manualen, det frisätts ju massa ämnen i kroppen som ev. kan vara skadliga. Jag har dock fuskat med min spikmatta några gånger, den är rätt så bra som smärtlindring mot min foglossning.. :o

När du är hos bm för inskrivning kommer ni prata mycket om vad som är okej att äta och göra, då får du också en del broschyrer och annat. Redan nu kan du ju kika på livsmedelsverkets hemsida. :)

På lördag ska jag för första gången sedan pluset ut och träffa folk som inte vet om att vi väntar barn. De 4 närmsta vännerna har ju vetat sen länge och det är bara dom vi umgåtts med senaste tiden. Men på lördag ska vi iväg på halloweenfest och där kommer det vara massor med folk ur bekantskapskretsen. Ska man säga nåt, eller låta dom fråga om dom lägger märke till magen och att jag inte dricker något? :crazy:

Senast ändrad:

Jag fick en broschyr med järnrik mat från mvc, fick inte du det?

Och inte för mycket lakrits nu, tjejer!

Nää då! Läste någonstans att det gick bra med 50gr om dagen.
Perfekt, då räcker en påse turkisk peppar i 3 dagar :D

Typiskt, nio månader utan min älskade Brie :mad: Som inte låter så delikat i upphettat tillstånd ;)

Har faktiskt tänkt en gång eller två på att jag varit lite anfådd. Inte extremt, men kan säkert vara graviditeten som gör det då! Sen konstaterade jag igår att jag numera ser ut som Frankenboob.. Har nämligen fått ett nätverk av mycket framträdande ådror över brösten, snyggt.

Zody: Crap! Ingen massage och ingen spikmatta - jag kommer vara stel som en pinne :crazy: Och nog har jag hunnit använda mattan en hel del också innan jag testade. Är ett under om denna bäbis klarar sig efter mina snesteg.

Ska kolla in Livsmedelsverket, första gången jag kikade in där funkade inte sidan men nu verkar den vara okej :laugh: Kan inte någon göra en lista med "Do and Don´t" inför julborden, som förenkling?

Jag har fått massage i v. 5 innan jag kom på att man kanske inte skulle... Frågade min bm om detta då jag läst massor av bådepos och neg kommentarer på internet. Hon tyckte att det bara var att köra på, däremot fanns det vissa massörer som inte ville ge massage innan v. 12... Anledningen var att missfallsrisken är större då och de vill inte bli misstänkta för att det skulle vara massagens fel. Ska på ny massage nu den 11/11 och är då i v. 10+5, tänkte då meddela massören att jag är gravid så att hon koncentrerar sig på övre delan av ryggen istället.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 254
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V