Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Fast allt vatten måste väl ha varit uppvärmt någon gång, eller hur långt minne skulle vattnet ha?

Nej inte alls, vi har egen grävd brunn och det vattnet blir aldrig uppvärmt, något alls- till skillnad från vårt varmvatten som värms upp i en varmvattenberedare innan vi använder det alternativt värms upp av en vedpanna.

Båda vattenrören går intillvarandra under huset till köket och vid kallt väder och hård blåst från rätt-egentligen fel- håll så fryser bara varmvattenröret och dess innehåll, aldrig kallvattnet.

Då såklart under natten när man inte använder varmvatten och det svalnar av.

Om jag inte förstod helt fel så ändras molekylernas läge lite när vatten värms upp och den lilla förändringen gör att det fryser snabbare, då såklart unfder förutsättning att det svalnat av.

Senast ändrad:

Nej inte alls, vi har egen grävd brunn och det vattnet blir aldrig uppvärmt, något alls- till skillnad från vårt varmvatten som värms upp i en varmvattenberedare innan vi använder det alternativt värms upp av en vedpanna.

Båda vattenrören går intillvarandra under huset till köket och vid kallt väder och hård blåst från rätt-egentligen fel- håll så fryser bara varmvattenröret och dess innehåll, aldrig kallvattnet.

Då såklart under natten när man inte använder varmvatten och det svalnar av.

Om jag inte förstod helt fel så ändras molekylernas läge lite när vatten värms upp och den lilla förändringen gör att det fryser snabbare, då såklart unfder förutsättning att det svalnat av.

det kan ju bero på att någon går på tjottahejti under natten och spolar...och det gör ni väl ändå inte med kallvatten;)

-------

Men vattnet som ligger i din brunn har ju inte legat där sen tidernas begynnelse. Det har stenåldersmänniskor druckit, rikemansfolk från 1700-talet badat i och hundar kissat ut. Det finns ju inget nytt vatten tänker jag?

Jag argumenterar inte emot det faktumet, snarare anmärkte jag lite på att vattnet i brunnen mycket väl kan ha varit uppvärmt någon gång under sin livstid ;)

Men nu är det ju så här att alla människor på jorden bestrålas av kosmisk strålning konstant så är man elallergisk kan man lindra besvären med en foliehatt (eller rätt dos psykofarmaka). Fler foliehattar åt folket. :p

Just det, liksom krama-mig-själv-tröjor. :D

Men vattnet som ligger i din brunn har ju inte legat där sen tidernas begynnelse. Det har stenåldersmänniskor druckit, rikemansfolk från 1700-talet badat i och hundar kissat ut. Det finns ju inget nytt vatten tänker jag?

Precis, det var det jag menade. Det är ju samma vatten som har cirkulerat sen tidernas begynnelse, och någon gång under jordens historia har nog varenda vattenmolekyl varit uppvärmd vid det här laget. Så allt vatten har nog varit uppvärmt någon gång, så då blir frågan hur långt "minne" en molekyl har, fryser det fortare ifall det var varmt igår? Förra året? För hundra år sen? För tusen år sen?

Och vari består "minnet", rent fysikaliskt?

574599-564082736951242-1582767581-n-1_shrink-398x600.jpg

Att det är samma vatten som funnits sedan urminnes tider stämmer inte riktigt, det är också en "sanning" som ofta nämns men om man tittar på vad som händer med vattenmolekyler är det inte alls så att de finns och har funnits för evigt. Växter tar upp vattenmolekyler och koldioxidmolekyler och med hjälp av energi från solen gör de glukos (en sockerart) i fotosyntesen. Glukosen omvandlas sedan till cellulosa, "vanliga socker", stärkelse och i stort sett alla typer av molekyler som alla växter och djur här på jorden består av. När sedan växterna bryts ned (i matspjälkningen på valfritt djur, eller av mikroorganismer vid förmultning) återbildas såväl koldioxid och vattten men samma vattenmolekyler är det ju inte.

Om man sedan tittar på befintliga vattenmolekyler så är det ju naturligtvis inte så att de enskilda molekylerna har ett minne och kommer ihåg att den någon gång varit uppvärmd. Det som kan påverkar hur snabbt vattnet kyls efter att man värmt upp det är t ex att gasinnehållet minskar (sänker fryspunkten) en del vatten avdunstar (det blir mindre massa kvar som ska kylas vilket gör att det går fortare) eller att det blir ökade rörelser i vattnet vilket gör att avdunsting och därmed nedkylning går fortare (det krävs energi för en vätska att dunsta). Om den enskillda vattenmolekylen i sig varit uppvärmd någon gång har ingen som helst betydelse.

Fast den "utspädningen" är inte i närheten av hur homeopater späder ut sina mediciner. Utspädningsfaktorn brukar vara 1:100 och sedan gör man om det en massa gånger, kanske 30 ggr (C30).

Men resultatet är detsamma, det finns exakt noll och intet kvar av någon aktiv ingrediens eller pennstreck.

:-)

Livar upp tråden!

Kan dela med mig om när jag satt med några som jagar (jag jagar inte, men har varit med på pass/slakteri med bekant)
Kom in på 4 olika magar hos älgen, men det hade dom inte ?? :crazy: Och idisslade gjorde dom inte heller.. Börjar ju funder på om dom drev med mig det tillfället?? För de tar ju ut hela innehållet när de fällt djuret!
Har senare påpekat detta när de pratar just älg, men då har dom alltid vetat om detta :crazy: :p Aja de kanske har läst på nu då ;)

En tidigare kollega berättade mycket målande om sin labrador som hittat ett rådjurskadaver och krupit in i det med hela kroppen.

Hon berättade det för mig och en annan kollega som precis som jag vet hur stort ett rådjur är jämfört med en (fet) labbe. Men vi sa inget, ibland är det lugnare att bara hålla med...

Det finns ganska mycket bevis för att elallergi inte finns, till exempel avsaknaden av immunologiska reaktioner o.s.v.

Att immunförsvaret inte är inblandat är väl snarast ett bevis för att påstådd elallergi inte är allergi - inte ett bevis för att att det påstådda fenomenet inte existerar. Inte för att jag på något sätt inbillar mig att elallergi/elöverkänslighet existerar, men det finns ju gott om allergiliknande kroppsliga reaktioner som inte är IgE-medierade. t.ex. det som brukar kallas för nickelallergi.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar