Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Fast intolerans kan ju inte förväxlas med allergi, det är ju inte samma sak. Glutenintolerans har inget med allergi att göra, så inte laktosintolerans heller. Det är ju inte några allergiska reaktioner som ligger bakom sjukdomen utan, i alla fall med laktosintoleransen är det att kroppen inte kan bryta ner ett ämne. Vilket ämne kan en elallergiker inte bryta ner?
Vem har påstått att elöverkänsliga inte kan bryta ner ett ämne..? O_o

Senast ändrad:

*KL*

Vi hade när jag var yngre en man i bekantskapskretsen som var helt sanslös. Han var vän till mina föräldrar och bodde ganska nära oss så de umgicks ju lite nu och då.

Mannen i fråga klinkade lite gitarr i ett amatörband men lite nu som då fick han tydligen skivkontrakt i USA och en gång förberedde han sig för att åka på turne - det var hans skivbolag i USA som ville att han skulle komma och turnera där borta. Inte med sitt vanliga band dock utan skivbolaget hade satt ihop ett nytt band där bl.a Britney Spears trummis och Bon Jovis basist skulle vara med. Dom visste inte riktigt än vem som skulle sjunga men troligtvis skulle det bli Madonna eller någon annan askänd (minns inte vem) - och så våran svennebanan polare dårå O_o . Konstigt nog blev det aldrig något av denna satsning :sneaky:

Minns en annan gång när vi var hemma hos dem och han gick iväg in i ett annat rum och var borta en liten stund. När han kom tillbaka så sa han att han hade fått ett fax från Putin (Rysslands president) och att han hade blivit inbjuden till hans palats i Moskva för att spela där.

Lite senare samma kväll så frågade han min pappa, som höll på med en del affärer i Ryssland och öststaterna, om han kunde hjälpa till att fixa visum till Ryssland åt honom. Då sa min pappa att om han hade blivit bjuden av Putin så behövde han nog knappast bekymra sig över att fixa visum själv. Då blev karln helt tyst.:cautious:

Första gången min sambo träffade den här mannen hade han frågat min sambo om han tränade på gym och vad han tog i bänkpress. Själv tog han nämligen 450 kg i bänk (världsrekord är typ 325 kg). :eek: Min sambo som inte visste att snubben var mytoman hade kliat sig ganska länge i huvudet innan vi berättade hur det låg till. :sneaky:

Han berättade också lite fiske- och jakthistorier. Den absolut värsta var när han och några "vänner" skulle fiska vid någon sjö i Norrland. Den låg långt in i skogen så man fick köra flera mil på grusväg först vilket de gjorde. Av någon anledning hade de släp med sig bakom bilen och dessutom körde de i typ 150 km/h på grusvägen när det helt plötsligt dök upp en älg framför dem. De körde ju såklart så fort så de inte hann stanna eller väja så de klippte älgen som flög över taket på bilen. :wtf: Vad gör man då? Stannar? :cautious:
Nej, de fortsatte köra och när de kom fram dit de skulle märkte de att älgen låg på släpet - död och med brutna framben - så de la bara en presenning över och gick och fiskade. :eek: :crazy:
När de senare kom tillbaka till bilen så såg de att presenningen var borta och att älgen sprang iväg in i skogen med sina brutna ben. :cautious::nailbiting:

Finns många fler historier och de flesta är verkligen helt sanslösa. Tror faktiskt att han trodde på historierna själv också, tyvärr :meh:

Fast jag kommer ÄNDÅ aldrig att acceptera att det är så...

Jag lovar att om du kokar en kastrull med vatten och ställer ut den jämte en kastrull med kallt vatten så kommer du inte att få det utslaget. Det är fysiskt möjligt och så långt har både du och jag rätt.

Det var länge sedan jag läste om det där fenomenet och jag har för mig att det hade något med en glassmaskin att göra. Men jag är inte säker...

OT

Och det finns dem som skriver upp sig själv på listan över egna sanningar :angel:
Det finns ofta 2 sidor av mynten.

Ne men allvarligt du vet att de inte var allt för länge sedan folk ansågs galna för att de sa sig veta att jorden var rund? Alla VET ju att jorden är platt och att man far över kanten om man seglar för långt.... Eller hur var de nu?

.....

De finns inga bevis för att elallergi inte finns (säger dock inte att jag är säker på att det finns för det)

.........................

Råkade läsa detta.... Kroppen består ju till stor del av vatten. En vattenmolekyl heter ju H2O och består av två vätemolekyler och en syremolekyl. Elektrisk ses en vattenmolekyl som en dipol, dvs den har elektriskt sett en mer positiv sida och en mer negativ sida. Vatten leder ström.

En dipol vänder sig efter elektromagnetfältet som den finns i. Så om elektromagnetfältet varierar som det gör med ett 50 Hz kraftfält, under 50 Hz ledningar, så vänder sig dipolen. Alltså finns det biologiska effekter av elektromagnetiska fält. Frågan är om de här vändningarna är skadliga? Det är inte utrett färdigt och frågan är om effekterna är så små att de inte har någon effekt på vår livslängd varken positivt eller negativt. Det kanske inte är omöjligt för personer att känna dessa vändningar , inte vet jag riktigt ...

Alltså håller med ovanstående citat.... ... Det finns faktiskt inga bevis för att elallergi inte finns...

I stort sett allting i vår kropp är ju elektriskt ledande, inte bara vattenmolekyler. Det är därför man får en stöt om man tar i något annat med elektrisk ström i, eftersom kroppen kan leda den strömmen. Alltså borde alla vara elallergiker menar du?

En liten rättelse bara. Rent vatten leder inte elekriskström, det är joner som är lösta i vattnet som leder strömmen (laddade partiklar alltså). Att det är en dipol och reagerar på magnetsika fält som alstras av tex växelström stämmer. Dock har man inte kunnat påvisa någon biologisk effekt av det. Effekten av vanliga ellednignsr borde var minimal och jämfört med den slumpmässiga rörelsen och rotationen hos vattenmolekyler som alltid sker käns det tine så troligt att det har någon effekt. Som någon skrev innan har man ju dessutom gjort blindtester där man utsatt personer som upplever sig vara elöverkänsliga för olika fält och de har inte kunnat avgöra när de utsatts eller inte utsatts för elektromagnetisk strålning (nej jag har inga referenser och orkar nog inte leta heller)

Jag lovar att om du kokar en kastrull med vatten och ställer ut den jämte en kastrull med kallt vatten så kommer du inte att få det utslaget. Det är fysiskt möjligt och så långt har både du och jag rätt.

Det var länge sedan jag läste om det där fenomenet och jag har för mig att det hade något med en glassmaskin att göra. Men jag är inte säker...

Ja, det är väl vissa speciella omständigheter som gör det.

Jag har alltför många gånger fått höra (apropå trådens ämne) "Men du kan ju inte ställa ut varmt/ljummet vatten till hästarna på vintern, det fryser ju snabbare än kallt!" :grin:

Ha ha! Det var roligt faktiskt :-) Jag visste inte att det var så utbrett. Jag hörde det bara för något år sedan.

Tja, det är vad sonen lärt sig på lantbruksgymnasiet med......

Skulle visst ha med syresammansättningen att göra

Fast i det läget stämmer det inte. Testa själv att ställa ut en hink med varmt vatten och en hink med kallt i minusgrader och kolla några timmar senare vilken hink som är (mest) frusen. Jag har jobbat med hästar i flera år och ställer jag ut en hink kallt vatten på morgonen vintertid så är vattnet fruset vid lunch, ställer jag ut en hink med varmt vatten håller det sig ofruset nästan ända tills hästarna tas in (i ca -10 grader).

Hans hade mystiska sjukdomar och fick mystiska specialbehandlingar på sjukhuset.
Hade också ett ex som höll på sådär, med sjukdomar. Efter ojjande om både det ena och det femte fick jag i olika omgångar iväg honom till läkare - som konstaterade att han var alldeles frisk, om än möjligen lite överviktig, undernärd och otränad.

För de som visste att han blivit utredd hette det då i stället att "läkarna stod handfallna" p.g.a. hans "okända" och aldrig tidigare observerade sjukdomstillstånd. För de som inte visste att han blivit utredd körde han samma tugg som vanligt.

Min "favorit" är den där gången när han med mycket dramatisk röst berättade att han "dog i natt": Hjärtat hade stannat i när han sov och han vaknade av att han dog och gav sig själv hjärtkompressioner så han vaknade till liv igen. :rofl:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar