Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Hjärtat hade stannat i när han sov och han vaknade av att han dog och gav sig själv hjärtkompressioner så han vaknade till liv igen. :rofl:

Men alltså... O_o

Ibland fascineras jag över att folk kan låta bli att tänka så brutalt mycket.

Fast i det läget stämmer det inte. Testa själv att ställa ut en hink med varmt vatten och en hink med kallt i minusgrader och kolla några timmar senare vilken hink som är (mest) frusen. Jag har jobbat med hästar i flera år och ställer jag ut en hink kallt vatten på morgonen vintertid så är vattnet fruset vid lunch, ställer jag ut en hink med varmt vatten håller det sig ofruset nästan ända tills hästarna tas in (i ca -10 grader).

Bara egen fundering. Jag har också hört det här och att det hade något med att varmt vatten inhållet mer luft än kallt dock funderar jag på om det är något i stil med att temperaturen faller snabbare i varmt vatten än i kallt inte att de fryser snabbare typ (OBS helt påhittade siffror) -20 ute och man har en hink med kallt vatten ca 10 grader och en med varmt vatten ca 40 grader

jag tänker då att det tar kanske 1 timme för det kalla vattnet att sjunka de 10 graderna till fryspunkt medan det 40 gradiga vattnet har sjunkit kanske 30 grader på samma tid och är därför då +10 men det tar ytligare en timme för att den ska sjunka ned till 0.

Oj det där vart bara rörigt men alltså desto kallare vatten desto långsammare faller temperaturen? Så för att kolla detta kan man alltså inte kolla på frys punkten utan man måste mäta hur många grader temperaturen på varmt respektive kallt vatten har sjunkit.

KL
Min förra granne var lite envis ibland. Hon menade att islandshästar bara kunde trivas med andra islandshästar. Detta var hon benhård på trots att hennes islänning året innan gått ihop med mitt halvblod och trivts bra och därefter med en new forest som han gillade lika bra. När hon skulle skaffa sadel och ville ha tips på hjälp med utprovning gav jag henne namnet på en med lång erfarenhet. Svaret jag fick var: -men hon har inte hållit på med islandshästar.
Som om de inte är hästar och inte ska ha sadeln inpassad efter sin kropp??? Jag bara log för mig själv och lät henne hållas. Ingen ide att diskutera med någon som redan har alla svar.:)
Hon berättade också för mig att islandshästar inte fick äta gräs. De fick bara äta hö och löv. :)

Apropå egna sanningar..? ;) :idea:

Jo, det är väl så...;)
Jag kan finna mig i att vetenskapen har kommit fram till detta, men mitt hjärta skriker ändå "Nej, nej, nej!!!..."

Det är som det där man får höra jämt på senvintern "Ja tänk när snön på taket börjar smälta, då blir den JÄTTETUNG!"

Sant eller Falskt..?

Att blöt snö upplevs som tyngre tror jag beror på att vatten har högre densitet i flytande form än i fast. Så egentligen är den tyngre per kvadratmeter fast den totala tyngden på taket inte ändras.

Fast i det läget stämmer det inte. Testa själv att ställa ut en hink med varmt vatten och en hink med kallt i minusgrader och kolla några timmar senare vilken hink som är (mest) frusen. Jag har jobbat med hästar i flera år och ställer jag ut en hink kallt vatten på morgonen vintertid så är vattnet fruset vid lunch, ställer jag ut en hink med varmt vatten håller det sig ofruset nästan ända tills hästarna tas in (i ca -10 grader).

Jag har uppfattat att det fungerar som så att om vatten värms upp, därefter kyls ner så fryser det vatten som en gång varit uppvärmt fortare än det då kalla vatten som aldrig varit uppvärmt.

Det blir då en sanning hos många att "varmt vatten fryser fortare" och så är det inte.

Att blöt snö upplevs som tyngre tror jag beror på att vatten har högre densitet i flytande form än i fast. Så egentligen är den tyngre per kvadratmeter fast den totala tyngden på taket inte ändras.

Så trodde jag också förut innan Tomas N här på buke förklarade att när det blir mildare så blir det som regel också fuktigare i luften-snön kan dra till sig fukt och därav öka sin tyngd.

Just såna historier. Han fick ett superdjupt sprutblödande skärsår i armen, och tvingades (buhuu) lämna jobbet lite tidigare :cautious:
Läkaren hade provat ett ny typ av megahäftigt lim som inte alls används ännu, och vips så försvann hela såret. Ingen rodnad, ingenting. :banghead:

Ja precis. Säkert någon hemlig sort som superhjältar använder. Kanske innehållande material från yttre rymden.

Det där med att läkarna står handfallna har jag två bekanta som också kör med när de inte är nöjda med svaret de får av läkaren. Det är faktiskt lite tragiskt för istället för att ta tag i sin situation och bli friska så fantiserar de så mycket om sin konstiga sjukdom så att de till slut tror på det själva.

Knapplån, på samma tema:

Det måste snöa "en sista gång" för att all gammal snö ska försvinna helt.

Varmt vatten fryser fortare än kallt.
En bekant hävdade att det varit så kallt i Stockholm vid ett tillfälle att när han spottade så frös det till is innan det träffade marken. Kanske hade han väldig varm saliv då. :p

Annars är favoriten en vän som hävdade att väckarklockan skulle ringa på rätt tid även om klockan gick fel. Anledningen till att jag kommer ihåg det så väl efter X antal år är antagligen att hon dessutom avslutade diskussionen med att säga att hon faktiskt tyckte så, oavsett vad jag tyckte. :banghead:

Huruvuda röd eller grön är en finare färg är en fråga där alla svar är rätt beroende på tycke och smak. Men om klockan står på 7 fast klockan egentligen är 8 kommer den inte ringa en timme senare om alarmet är inställt på 9. :rage:

Jag har uppfattat att det fungerar som så att om vatten värms upp, därefter kyls ner så fryser det vatten som en gång varit uppvärmt fortare än det då kalla vatten som aldrig varit uppvärmt.

Det blir då en sanning hos många att "varmt vatten fryser fortare" och så är det inte.

Nej det är inte så heller. Det står på svenska Wikipedia " under vissa speciella omständigheter", det handlar alltså inte om vatten som vi ställer ut en hink. Vi kan inte ändra på vattnet bara för att vi värmer upp det.

Sen är resten av länkarna på engelska och de fixar jag inte. Men något med glass hade det att göra.

Jo du hade nog rätt i det där. Är det så det står?

Ni som är haja på det där språket... Jag orkade början innan jag tappade tråden...

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

Så trodde jag också förut innan Tomas N här på buke förklarade att när det blir mildare så blir det som regel också fuktigare i luften-snön kan dra till sig fukt och därav öka sin tyngd.

Har jag svarat så kategoriskt? Rätt svar är så vitt jag förstått att det beror på ;)

Fast allt vatten måste väl ha varit uppvärmt någon gång, eller hur långt minne skulle vattnet ha?

Det står i länken där ovan som jag skrivit in. Jag är övertygad om att du läser engelska helt utan problem, kolla vad som står där och berätta! Jag orkade bara genom början innan jag inte förstod något.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar