Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Funderar på om jag har fel beträffande just nickelallergi och att det kanske därför var ett dåligt exempel. Läste precis att antikroppar mot nickel produceras vid nickelallergi och då borde ju immunförsvaret vara involverat.

Nickelallergi är ingen allergi i ordets rätta bemärkelse (dvs. en IgE-medierad reaktion).

Ptja, jag får då exakt samma fysiologiska allergireaktion vid kontakt med nickel en stund som på annat jag är kontaktallergisk mot, så där har du enligt min ringa åsikt helt fel.

Nickelallergi klassas också som just en kontaktallergi..

kl

Hade en vän som var förkyld på sommaren - han ömkade sig på chatten om att han var snorig och nös, så jag sa att det troligen en förkylning han hade fått.

Vilket han då kontrade med att det kan man ju inte få på sommaren, bara på vintern! (vi pratade på engelska, och förkylning på engelska är ju "cold", så det kan man ju inte bli förkyld på sommaren eftersom sommaren är varm, inte kall!)

em.. ja.

Han trodde också på att blomflugor som lade ägg på hans tandborste, skulle åka ner till hans mage, bosätta sig där för att sen äta sig ur kroppen. Köttätande blomflugor!

att han hade en snedvriden syn på hälsa är nog det minsta man kan säga...

Det beror på vilket körkort det syftas på förstås. ;)
Mitt B-kort kostade runt 20.000kr och mitt BECE knappt 10.000kr.
Hade jag däremot fått betala det sista körkortet själv hade det hamnat på närmare 120.000kr om kanske inte ännu mer? :/

-Förr så var det en allmän sanning att nästan alla islänningar är så snälla att man inte behöver lära sig rida och att dom kan leva på bara några kilo hö om dagen... Som väl är har den allmäna kunskapen ökat något!

Vi snackar om att vi nordbor har förutfattade meningar om invandrare. Jag jobbar på en stort sjukhem där ca 90% av alla anställda kommer från främmande länder -många olika länder! Av dessa har jag fått höra följande flera gånger:

-Katt inne, kissar väl och skiter överallt?!

-Inga blommor eller andra växter på balkongen! Dom får små flugor som kommer in i lägenheten!

Inte så konstigt om dom inte vill hälsa på hos mig, jag har antagligen kattskit i hörnen och småflugor som surrar runt och plågar en... Mina kära arbetskamrater bor lite väl långt från mig som ju bor i Sverige men får jag några invandrarvänner i Värmland så ska jag försöka bjuda hem dom.

kl.

Exet påstod att fuktproblemen i huset berodde på hunden. Den var ju ute flera gånger om dagen och drog med sig fukten in när det regnade :meh:

I en tidning fanns det en spalt där man hade ställt en fråga till några medborgare. Frågan gällde något med el och om man var bekymrad över det. En tjej svarade att hon var inte alls bekymrad för hon bodde i stan och var inte beroende av el. :rofl:

KL

Visst är det för jävligt att alla invandrare får sina körkort gratis? Och att de får låna kommunens bilar utan kostnad för att övningsköra!

:banghead:

KL

Väldigt många egna sanningar hittar man på buke. Åsiktsfrågor är en sak - men när folk påstår t ex att den här texten är röd för att de tycker att den är röd - då blir jag lite galen.

Precis, det var det jag menade. Det är ju samma vatten som har cirkulerat sen tidernas begynnelse, och någon gång under jordens historia har nog varenda vattenmolekyl varit uppvärmd vid det här laget. Så allt vatten har nog varit uppvärmt någon gång, så då blir frågan hur långt "minne" en molekyl har, fryser det fortare ifall det var varmt igår? Förra året? För hundra år sen? För tusen år sen?

Och vari består "minnet", rent fysikaliskt?

Effekten är "under vissa" förutsättningar. Dvs jag tänker precis som du gör.

Människor uppfattar färger olika, inte bara p g a färgblindhet, även kultur är betydelsefull.

Min förre chef var fullständigt övertygad om ponnyer var unga hästar som så småningom skulle bli stora hästar. Blev de riktigt gamla kunde bli Shire- eller Clydesdalehästar :banghead:

KL

Visst är det för jävligt att alla invandrare får sina körkort gratis? Och att de får låna kommunens bilar utan kostnad för att övningsköra!

:banghead:

Ja och inte ens behöver betala sina csn-lån! :eek:
Jag har ett finskt efternamn, kan jag strunta i att betala csn nu? :banghead:

Har ni några roliga eller lite skrämmande exempel på folk som har "sina egna sanningar"?

Sambons farfar är en man med många egna sanningar. Jag kan ta några exempel:
* Man ska aldrig borsta tänderna mer än 12 sekunder för annars slits emaljen ner och man får hål
* Alla människor borde duscha på, som mest, 1 minut och 14 sekunder, annars är det onödigt slöseri med vatten.
* All travsport är djurplågeri, för hästar är lata och vill inte springa självmant.
* All boxning borde förbjudas för boxarna har så lågt IQ att de själva inte förstår vad de gör. Det är deras managers som lurar dem till att boxas.
* Alla lärare är sossar. Alla sossar är kommunister. Därför är det lärarnas fel att man inte längre läser bibeln i skolan.

Ett litet urval..

MVC och RFSU menar att det är en säker metod de sex första månaderna om barnet helammas och man inte fått tillbaka mensen. O_o

Fast det gäller väl bara om man ammar var tredje timme? Det har jag läst/hört någonstans iallafall. Ammar man mer sällan så är det inte en säker preventivmetod och många barn sover ju längre än tre timmar vid något tillfälle på dygnet.

MVC och RFSU menar att det är en säker metod de sex första månaderna om barnet helammas och man inte fått tillbaka mensen. O_o

Menar du verkligen att RFSU har påstått detta eller är det bara en sanning som folk påstår? (Ja jag kan vara lite seg ibland och det är en riktig sanning :D)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar