Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

kl

Nu kan jag vara extremt korkad men att det blir problem med snö på taken när det slår om till plusgrader är väl inte så ovanligt? Dvs folk missar att ta bort snön från taket när det är minusgrader och när det slår om till blidväder så blir det problem. Eller har jag missat något totalt nu?

Ingen aning om det skulle gälla enbart om man ammar var tredje timma eller oftare då jag inte hittar info om det samt att mvc inte tog upp det förra gången jag var gravid. Själv fick jag tillbaka mensen när sonen var fyra månader trots problemfri amning. Man får väl vara glad att man skyddade sig mer än genom amningsmetoden ;)

Ingen aning om det skulle gälla enbart om man ammar var tredje timma eller oftare då jag inte hittar info om det samt att mvc inte tog upp det förra gången jag var gravid. Själv fick jag tillbaka mensen när sonen var fyra månader trots problemfri amning. Man får väl vara glad att man skyddade sig mer än genom amningsmetoden ;)

Men min MVC var väldigt tydliga med att amning inte är en helt säker preventivmetod då man har ägglossning innan man får mens. Dvs du kan bli gravid utan att ha fått mensen tillbaka.

En bekant till oss hävdar att en fartkamera kan kolla bilarnas hastighet på en kilometers håll oavsett sikt.
hihi, min 4-åriga son har en egen teori om fartkameror.
OM man kör för fort förbi de så går de sönder...
De finns inga bevis för att elallergi inte finns (säger dock inte att jag är säker på att det finns för det)
Det finns ganska mycket bevis för att elallergi inte finns, till exempel avsaknaden av immunologiska reaktioner o.s.v.
Att immunförsvaret inte är inblandat är väl snarast ett bevis för att påstådd elallergi inte är allergi - inte ett bevis för att att det påstådda fenomenet inte existerar.
Vad gäller elöverkänslighet så har jag en bekant som lider av detta. Och det är väldigt tydligt hur hon mår dåligt i miljöer som inte är elsanerade. Hon är så känslig att hon till hittade ett felaktigt installerat eluttag i ett i övrigt elsanerat hus - det visade sig att elektrikern hade slut på rätt sort och hade chansat på ett "vanligt" uttag och detta upptäcktes alltså då bekanten bad någon annan elektriker undersöka om det var fel nånstans, eftersom hon mådde dåligt där.
MVC och RFSU menar att det är en säker metod de sex första månaderna om barnet helammas och man inte fått tillbaka mensen. O_o
Helt makalöst. Jag tror faktiskt att man har dragit en felaktig slutsats om amning och dess preventiva effekt. För jag är högst tveksam till om det verkligen är så att amningen fördröjer mensens återkomst. Jag tror snarare att det är så att amningen och mensens återkomst efter förlossningen är skilda från varandra, men "lever parallella liv". Jag vet alldeles för många som blivit gravida medan de ammat för att de gått på den där myten.
(själv fick jag tillbaka mensen "en normal ägglossningscykel" efter att avslaget slutat - efter alla fyra barnen...)

Minns en annan gång när vi var hemma hos dem och han gick iväg in i ett annat rum och var borta en liten stund. När han kom tillbaka så sa han att han hade fått ett fax från Putin (Rysslands president) och att han hade blivit inbjuden till hans palats i Moskva för att spela där.

:rofl: :laugh:

KL

Jag har en arbetskamrat (som slutade i forra veckan) som var fullständigt övertygad om att socker var bra och till och med VIKTIGT for kroppen att få i sig! Hon var till 100% säker på att brunsocker var ännu battre att äta och hon åt gladeligen sin dagliga dos av kakor, choklad, bakelser eller rent socker ( :crazy: ) om hon inte orkade baka/köpa hem sötsaker.

Inte for att jag är något extremt halsofreak, men jag håller mig personligen till 1 max 2 dagar i veckan då jag får äta socker. Hon tyckte jag var helt galen och att jag inte "levde mitt liv fullt ut" :banghead:

Kl

Min stallägare vet att det är förbjudet att köra en häst i en transport som har överluckan öppen. Sen är det även så att man inte får ut något på försäkringen om inte hästen har grimma på i hagen.

De andra hästarna i stallet blir pigga av korn och loppfrön.. :confused:

:rofl: Jag har också en arbetskamrat med lustiga kunskapsluckor gällande fysiologi och näringslära. Hen har nyligen börjat träna på gym och berättade nöjt att hen förvisso gått upp ett kg men att det faktiskt berodde på att hen tappat 0,5 kg fett och lagt på sig 1,5 kg muskelmassa...

:rofl: Jag har också en arbetskamrat med lustiga kunskapsluckor gällande fysiologi och näringslära. Hen har nyligen börjat träna på gym och berättade nöjt att hen förvisso gått upp ett kg men att det faktiskt berodde på att hen tappat 0,5 kg fett och lagt på sig 1,5 kg muskelmassa...

ååh helt underbart, klart han gått upp i muskelmassa, vilka andra alternativ finns det?? :p :D

Ungefär som killen bredvid mig på flyget mellan Melbourne & Sydney i onsdags som ropade till sin kompis på andra sidan planet att han minsann var dösaker på att han skulle gå ner 10 kg pa 2 veckor. Han hade en cola i handen kl 7.30 på morgonen, så good luck with that.. :cautious:

Nu är det ju så att muskler faktiskt väger mer än fett. Om proportionerna ovan stämmer vet jag däremot inget om.

Nu låter ju volym och proportioner i sig lite udda då, men annars är det ju så att man faktiskt i fitnessvärlden ibland gör så kallade kalipermätnngar, för att få fram relationen fettprocent vs kroppsmuskelmassa. Kan hen ha gjort en sån? En annan metod heter bioimpendans (-impendens?) då man mäter samma sak mha svagström och spänning och avancerad matematik.

Tror hen mätte med någon mer budgetvariant av mätinstrument, typ en high tech-våg på gymmet (sådan där man knappar in längd etc). Så det var inte helt taget ur det blå men jag finner det ändå otroligt att personen skulle ha satt mer än ett kg muskelmassa på ett par-tre veckor.

Kl

Min stallägare vet att det är förbjudet att köra en häst i en transport som har överluckan öppen. Sen är det även så att man inte får ut något på försäkringen om inte hästen har grimma på i hagen.
:rofl:
Det skulle hon berättat för min gamla fjorda som åkte bakvänt och stod och tittade ut på allt spännande som hände runt omkring. Hon hade dessutom aldrig grimma annat än om vi red ut, inte ens i transporten. :D

En bekant som tror han vet allt om bilar är bombsäker på att det:
1: Inte går att tillverka nya lager till en turbo i en vanlig svarv själv (jag har gjort ett "antal" genom åren.)
2: Man kan inte koppla ihop sin egen laptop med bilen för att släcka servicelampor och felsöka (nåt jag gjort ett antal gånger.)
3: Betalar du räkningarna med bankdosa kommer kontot att länsas en vacker dag för det hände en bekants jobbarkompis sysslings farbrors jaktkompis,,,,,,,typ!

Den listan kan göras lång och, nej, hans fru är inte ett dugg smartare.

*kl*

En mycket känd individ inom min hobby ljuger så han tror sig själv, något alla skrattar gott åt XD

Han uppfyller INGA av de krav som soldater bör uppfylla för att ens vara aktuella för utlandstjänst. Men likt förbannat har han minsann varit i både det ena och det andra landet och gjort följande saker:
1. Kört ett pansarfordon som svenska styrkor ALDRIG haft i det landet.
2. Flugit Blackhawk-helikopter....
3. Blivit beskjuten med artillerield som fienden sköt "på måfå". Jo för man brukar ju vaska sådant, för skojs skull..
4. Stått som vakt på en post och totalt skjutit sönder en bil som inte ville stanna. Och det var minsann en hel familj i bilen med både kvinnor och barn och allt möjligt!
Han är alltså utbildad sniper, pilot och stridsfordonsförare. Allt detta innan han fyllt 25.
Trots att han gjort allt detta minns han inte vad hans uppdrag hette samt att han inte ens kan använda sig av korrekta militära termer. Hyfsat lätt att genomskåda alltså.
Som om inte detta vore nog lider han dessutom av "torgskräck" vilket gör att han minsann måste åka färdtjänst. Men han har INGA problem med att stå inför publik och prata eller åka på stora event med flera tusen deltagare...

Min mormor påstod bestämt att vildsvin inte är ett dugg farliga och superlätta att jaga. Helt omöjlig att övertyga om motsatsen.
Dessutom hade hon läst om någon som blivit attackerad och nersprungen av ett marsvin! När vi ifrågasatte detta så sa hon "Ja men det är väl dom som suger sig fast? Eller är det grävlingar kanske..?". Vi höll på att dö av skratt X3

Min sambo anser att depressioner är något man bara "rycker upp sig" ifrån.. Helt omöjligt att diskutera det med honom.

När jag var liten hittade jag en kondom i en sandlåda. Jag var övertygad om att det var en "sandballong" och VÄGRADE släppa den när min stackars mamma desperat försökte få mig att förstå att det inte alls var en ballong..

Alla som är HELT övertygade om att det är helt smärtfritt och etiskt försvarbart att kupera sina hundar utan bedövning.. Tacka fan för att det är olagligt i Sverige.

Vår lärare i datorkunskap i gymnasiet påstod att Firefox inte är anpassat för Windows XP.

2: Man kan inte koppla ihop sin egen laptop med bilen för att släcka servicelampor och felsöka (nåt jag gjort ett antal gånger.)

Vi har laptopen i bilen mer ofta än på datorbordet:p

Jag förstår verkligen inte hur någon vill betala flera hundra för att nån annan gör det. Det är ju inte speciellt svårt, och utrustningen kostar inte många kronor ifall man redan har en dator.

hihi, min 4-åriga son har en egen teori om fartkameror.
OM man kör för fort förbi de så går de sönder...

Vad gäller elöverkänslighet så har jag en bekant som lider av detta. Och det är väldigt tydligt hur hon mår dåligt i miljöer som inte är elsanerade. Hon är så känslig att hon till hittade ett felaktigt installerat eluttag i ett i övrigt elsanerat hus - det visade sig att elektrikern hade slut på rätt sort och hade chansat på ett "vanligt" uttag och detta upptäcktes alltså då bekanten bad någon annan elektriker undersöka om det var fel nånstans, eftersom hon mådde dåligt där.

Helt makalöst. Jag tror faktiskt att man har dragit en felaktig slutsats om amning och dess preventiva effekt. För jag är högst tveksam till om det verkligen är så att amningen fördröjer mensens återkomst. Jag tror snarare att det är så att amningen och mensens återkomst efter förlossningen är skilda från varandra, men "lever parallella liv". Jag vet alldeles för många som blivit gravida medan de ammat för att de gått på den där myten.
(själv fick jag tillbaka mensen "en normal ägglossningscykel" efter att avslaget slutat - efter alla fyra barnen...)

Nej det är ingen myt. Det är en sanning. Amning hämmar ägglossningen. Det är naturens sätt att se till att man inte blir gravid innan man ammat färdigt. Man skall ju klara av att ta hand om sitt barn ett i taget.

Det är bla en av anledningarna till WHO rekommenderar att man ammar i minst två år. För i utvecklingsländerna där det är ont om preventivmedel så är amning bättre än inget alls.

Men det är absolut ingen säker metod bl.a. därför att man får ägglossning innan man får mens och man kan därför aldrig veta när ägglossningen kommer igång. Dessutom fungerar det inte på alla och för många krävs det att man helammar.

Skall jag vara riktigt ärlig så har jag svårt att tro att MVC och RFSU rekommenderar amning som enda preventivmedel. Men jag envisas inte om det, det finns säkert stollar där också.

Ameo: om jag inte mins helt tokigt så pumpade du ur mjölk? Det spelar säkert stor roll till att du fick tillbaka ägglossningen. Att pumpa ur frigör inte alls dom stora mängder hormoner som när man ammar barnet direkt ur brösten.

Senast ändrad:

:rofl:
Det skulle hon berättat för min gamla fjorda som åkte bakvänt och stod och tittade ut på allt spännande som hände runt omkring. Hon hade dessutom aldrig grimma annat än om vi red ut, inte ens i transporten. :D

En bekant som tror han vet allt om bilar är bombsäker på att det:
1: Inte går att tillverka nya lager till en turbo i en vanlig svarv själv (jag har gjort ett "antal" genom åren.)
3: Betalar du räkningarna med bankdosa kommer kontot att länsas en vacker dag för det hände en bekants jobbarkompis sysslings farbrors jaktkompis,,,,,,,typ!

Den listan kan göras lång och, nej, hans fru är inte ett dugg smartare.

Jag VET (tror jag??? :o) att du är på riktigt! Snälla, kan du inte gifta dig med mig?????:D

Du är bara underbar!!!:bow::bow::bow:

Jag tycker fortfarande att en av de sämre sanningarna som jag har hört är att män och kvinnor inte kan vara vänner utan att det finns andra känslor inblandade ;) (detta eftersom att det är så många som tror på denna).

Ameo: om jag inte mins helt tokigt så pumpade du ur mjölk? Det spelar säkert stor roll till att du fick tillbaka ägglossningen. Att pumpa ur frigör inte alls dom stora mängder hormoner som när man ammar barnet direkt ur brösten.
Även om det skulle vara så så förklarar de inte det stora antalet barn som blir till medan amningen fortfarande pågår. Jag kan inte förstå att man ens nämner det som "preventivmetod".

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: malumbub
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 898
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 158
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 741
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?