Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Jag tycker fortfarande att en av de sämre sanningarna som jag har hört är att män och kvinnor inte kan vara vänner utan att det finns andra känslor inblandade ;)

Jag träffade nån som påstod det för några månader sedan, faktiskt. Jag förklarade för honom hur dumt det var. Mindre än en vecka senare hade vi sex:angel:

Jag träffade nån som påstod det för några månader sedan, faktiskt. Jag förklarade för honom hur dumt det var. Mindre än en vecka senare hade vi sex:angel:

Om du träffade en person för bara någon månad sedan, skulle jag inte direkt kalla er för vänner utan snarare bekanta...

Några månader skrev jag.

Men det var inte seriöst menat. Jag hade nog inte hört någon säga så på många år, det är ett rätt tonårigt sätt att resonera för mig, så jag reagerade när han sa det. Och fnissade åt att vi sedan kom att ha sex.

Men mer seriöst så tycker jag självklart att män och kvinnor bara kan vara vänner, jag förstår egentligen inte frågan.

Jo det är ett omoget sätt att resonera, tyvärr har jag hört allt för många 25 år och äldre resonerat på det sättet både män och kvinnor.

Även om det skulle vara så så förklarar de inte det stora antalet barn som blir till medan amningen fortfarande pågår. Jag kan inte förstå att man ens nämner det som "preventivmetod".

Vad är det det inte förklarar? Du läser/läste väl något som har med kemi eller något åt det hållet (eller blandar jag ihop dig med någon annan)? Det är ju inget hokus pokus. Man vet vilka hormoner det är som hindrar ägglossningen.

Visst är det en preventivmetod. Men det är ingen säker hormonell preventivmetod som tex ppiller. Ppiller ligger väl på nästan 99%. Amning ligger väl på 70-80% (tror jag). Det finns ju vissa faktorer som kan påverka funktionen på ppillerna också. Jag blev tex gravid med mitt första barn trots ppiller.

Just för att amning är ett så osäkert preventivmedel så brukar det rekommenderas att man använder annat skydd också vid amning om man absolut inte vill bli gravid.

Det är därför jag ställer mig väldigt tvekande till att MVC och RFSU rekommenderar amning som det enda preventivmedlet som behövs.

På mig har det tex fungerat utmärkt. Jag fick tillbaka min ägglossning först efter jag slutat amma. Det fungerade på alla tre barnen. Och min MVC var väldigt nogran med att påpeka att amning inte är ett säkert skydd. (För min del hade det inte gjort något om jag hade blivit gravid det är därför jag inte kompletterade med annat skydd)

Sen i utvecklingsländerna så finns det många gånger inga preventivmedel alls. Det är inte heller ovanligt att kvinnan inte får vilkora sex. Dvs kräva tex avbrutet samlag osv. Då är ju amning det enda preventivmedlet som finns att tillgå hur osäker det än är. Bättre än ingenting.

Senast ändrad:

Jo, men vilka hormoner är frågan. Eftersom det frigörs hormoner vid pumpning eller om bara barnet ligger på dig.
Jag tror inte ett jävla skit på att pumpningen har något med det att göra

MVH
Hon som helammade utan att pumpa och fick mens 8 veckor efter vaginal förlossning.

Om du träffade en person för bara någon månad sedan, skulle jag inte direkt kalla er för vänner utan snarare bekanta...

Fast alltså. Skulle jag träffa någon idag och sen hänga med hen varje dag i en månad och känna att vi klickar så skulle jag definitivt kalla oss för vänner?

Det låter ungefär lika vettigt som att man inte kan älska någon förrän det gått ett visst tag. Det är väl extremt individuellt?

Eller hur länge måste man känna någon för att kunna kalla den för vän?

Men ellerhur! Jag hittade denna tråden först igår. Himla underhållande I must say! :D
(och jag visste också att det var Hillson som gjort Spackellåten, även om jag inte var ett fan själv ;))

Jo, men vilka hormoner är frågan. Eftersom det frigörs hormoner vid pumpning eller om bara barnet ligger på dig.
Jag tror inte ett jävla skit på att pumpningen har något med det att göra

MVH
Hon som helammade utan att pumpa och fick mens 8 veckor efter vaginal förlossning.

Alla kan inte pumpa ut mjölk. Detta för att utdrivningsreflexen inte kommer igång. För vissa kan det räcka med att ha en bild av barnet framför sig. Andra måste ha barnet i knät för att det skall fungera. För mig fungerade det inte alls. Möjligtvis om jag pumpade ur på ena bröstet medan jag ammade på andra.

Vad hormonerna exakt heter har jag inte lagt på minnet. Många gånger är det inte helt enkla namn.

Saken är den att jag skrev att det KAN vara det som gjorde att skyddet från amningen inte fungerade inte ATT det var så.

Sen förstår jag inte problemet. Amning är ägglossningshämande. Däremot är det inte alls tillförlitligt. Saken är den att någon påstod att MVC och RFSU har sagt att det räcker med amning som enda preventivmedel. Det är det påståendet som jag faktiskt finner osannolikt.

Jag har dessutom hela tiden skrivit att amning inte är en säker preventivmetod just för att det är så pass osäkert att det fungerar. Framför allt är det väldigt osäkert när det slutar fungera. Det vet man inte förrän man får sin mens och innan mens har man ju ägglossning. Så man kan ju bli gravid innan man fått tillbaka mensen.

Men däremot är det ingen myt att amning många gånger förhindrar ägglossning.

"Prolaktin är ett hypofyshormon som efter förlossning stimulerar bröstkörteln att producera mjölk. Under tiden utsöndringen är som kraftigast hämmar prolaktinet den periodiska frisättningen av GnRH (gonadotropin releasing hormones) som vanligtvis stimulerar ägglossning och orsakar den period av subfertilitet som infaller efter en normal förlossning."

Senast ändrad:

Delvis kl och heeelt ot
:angel:
Jag var mensfri i 2 år iom amningen, efter bägge barnen :)

En kollega berättade om sin dotters klasskamrat (högstadieelev) som på en geografilektion hade undrat hur det kunde gå så fort för *någon upptäcktsresande* att segla mellan Asien och Amerika, de låg ju i varsin ände av världen. Tjejen trodde alltså att världen såg ut som på en världskarta - dvs platt...

Fast det stämmer ju inte ändå. Jag har helammat bägge barnen, men ägglossningen har gått igång ändå, så för mig har det inte varit något preventivmedel alls.

Min kompis (snart 50) tror på fullt allvar att om man tar en halv burk gräddfil 10 % så blir fetthalten bara 5 % :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: malumbub
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 898
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 158
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 741
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?