Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Det finns ganska mycket bevis för att elallergi inte finns, till exempel avsaknaden av immunologiska reaktioner o.s.v.
Glutenallergi finns inte. Men det betyder inte att det inte finns folk som är intoleranta mot gluten.
Folk kan vara känsliga mot el även om de inte är "elallergiska".

Glutenallergi är en felaktig benämning på en vetenskapligt väl belagd autoimmun sjukdom, så det är mer en språklig fråga än något annat.

kl
Kan väl bidra med något som kommit ur min egen mun: fram tills jag var 18 trodde jag att myggorna flyttade till Afrika under vintrarna, precis som flyttfåglar :p

Glutenallergi finns inte. Men det betyder inte att det inte finns folk som är intoleranta mot gluten.
Folk kan vara känsliga mot el även om de inte är "elallergiska".

Fast intolerans kan ju inte förväxlas med allergi, det är ju inte samma sak. Glutenintolerans har inget med allergi att göra, så inte laktosintolerans heller. Det är ju inte några allergiska reaktioner som ligger bakom sjukdomen utan, i alla fall med laktosintoleransen är det att kroppen inte kan bryta ner ett ämne. Vilket ämne kan en elallergiker inte bryta ner?

kl

Mitt ex hade en massa sjuka grejer som han antagligen själv trodde på. Det var oftast väldigt pinsamt att stå bredvid medan han babblade på om nåt helt otroligt. Han hade kört bilar i 270km/h, bilar vars topphastighet med lite tur ligger kring 240. Hans hade mystiska sjukdomar och fick mystiska specialbehandlingar på sjukhuset. Han hade lyft extremt tunga saker med typ en hand.

Sen vanliga, men rätt irriterade småsaker, som t.ex. att det är teflonpannor som absolut inte får diskas med diskmedel. Gjutjärnspannor däremot skulle diskas i hett vatten med massor av diskmedel.

Bildäck blir mjukare med åren.

Fast nu är ju killen i fråga väldigt störd också.

KL

Kom på en till.

Jag jobbade med en kille för säkert 10 år sen. Han var helt ny på arbetet (ambassadsäkerhet). Han blev väldigt förargad över att han inte fick arbeta som livvakt åt en ambassadör, hur han fått för sig att det skulle vara hans arbetsuppgift är verkligen en gåta. Men han jobbade ju inte bara med detta nu utan även med hemliga saker. Hemliga saker med/för svenska militären. Så hemligt att han inte får säga nåt mer än att det är utlandsmissioner, de hade en inställelsetid på 6 timmar och senaste uppdraget var att eliminiera lite människor i Istanbul. O han hade varit i alla EU-länder och eliminerat folk för svenska militären.

Han kanske pratade sanning, men det kunde jag aldrig ta reda på för han kom aldrig tillbaka till jobbet efter en vecka då han aldrig kom i tid, han kunde ringa 2 km från arbetsplatsen och säga att bussen går inte så han kan inte komma den dagen tyvärr....etc...

KL

de hade en inställelsetid på 6 timmar och senaste uppdraget var att eliminiera lite människor i Istanbul. O han hade varit i alla EU-länder och eliminerat folk för svenska militären.
Han hade nog läst ANINGENS för många deckare och sett lite för mycket Bondfilmer. :D

Jag kom på en liknande i grannskapet som jag haft en del att göra med, naturligtvis hade han varit jägare i lumpen och dykt massor åt militären efteråt men han kunde inte skilja på dosering och reducering och hade ingen som helst hum om barotrauma eller vad dykarsjuka innebär. Dessutom hade han dykt med ren syrgas till 50 meters djup. :p

Dressyrhästar och vissa hopphästar är så väldresserade att man inte behöver hjälm :)

"Min häst är så säker att jag inte behöver hjälm" alternativt "Jag trillar aldrig av så jag behöver inte hjälm" är ytterligare ett par varianter på den.

Undrar varför jag alltid skadar mig med de "säkra" hästarna om det händer nåt? :meh:

Undrar varför jag alltid skadar mig med de "säkra" hästarna om det händer nåt? :meh:

För att med en säker häst slappnar man av och "glömmer" att även den snällaste häst kan bli rädd, sparka efter en insekt eller bli biten av en jättebroms.

:rofl: stämmer bra det, har ramlat av min häst 3ggr varav 2 var från skritt på lång tygel och hästen gjorde helt om/ hoppade till åt sidan. har suttit kvar barbacka på denna hästen i div bocksprång, sken, stegring, och andra fina skolor ovan mark.

Kl

När min lillasyster gick på gymnasiet hade de varit på besök på en bondgård. Med gråten i halsen berättar hon sen för oss om det hemska djurplågeriet som pågick på gården. Någon hade nämligen kluvit alla kornas hovar på mitten, oklart varför.

Hon och en kompis hade uttryckt sin avsky men "ingen där lyssnade på oss"...

:cautious:

:rofl: "ingen där lyssnade på oss..." ja jösses! :D

Den översta meningen tror jag inte på, men den andra finns det ju visst belägg för;

The Mpemba effect: When can hot water freeze faster than cold?
Author(s): Jeng, M (Jeng, M)
Source: AMERICAN JOURNAL OF PHYSICS Volume: 74 Issue: 6 Pages: 514-522 DOI: 10.1119/1.2186331 Published: JUN 2006
Times Cited: 8 (from Web of Science)

Abstract: We review the Mpemba effect, where initially hot water freezes faster than initially cold water. Although the effect might appear impossible, it has been observed in numerous experiments and was discussed by Aristotle, Francis Bacon, Roger Bacon, and Descartes. It has a rich and fascinating history, including the story of the secondary school student, Erasto Mpemba, who reintroduced the effect to the twentieth century scientific community. The phenomenon is simple to describe and illustrates numerous important issues about the scientific method: the role of skepticism in scientific inquiry, the influence of theory on experiment and observation, the need for precision in the statement of a scientific hypothesis, and the nature of falsifiability. Proposed theoretical mechanisms for the Mpemba effect and the results of contemporary experiments on the phenomenon are surveyed. The observation that hot water pipes are more likely to burst than cold water pipes is also discussed. (C) 2006 American Association of Physics Teachers.

SUPERCOOLING AND THE MPEMBA EFFECT - WHEN HOT-WATER FREEZES QUICKER THAN COLD
Author(s): AUERBACH, D (AUERBACH, D)
Source: AMERICAN JOURNAL OF PHYSICS Volume: 63 Issue: 10 Pages: 882-885 DOI: 10.1119/1.18059 Published: OCT 1995

Abstract: Temperature measurements taken near vessel walls show that initially hot water may well begin to freeze quicker than cold. This is not, as previously surmised, due to the cooling history of the water (e.g., air expulsion during heating). Rather, supercooling virtually always takes place. On those occasions where the cold water supercools sufficiently more than the hot the Mpemba scenario is the following: The hot water supercools, but only slightly, before spontaneously freezing. Superficially it looks completely frozen. The cold water (in larger volume than that of the hot sample) supercools to a lower local temperature than the-hot before it spontaneously freezes. This scenario can occur more often for ambient cooling temperatures between -6 degrees C and -12 degrees C. (C) 1995 American Association of Physics Teachers.

Fast jag kommer ÄNDÅ aldrig att acceptera att det är så...

Och min syster trodde fram till hon var över trettio att man absolut inte får byta olja på bilen för då går motorn sönder! "Man får baaaara fylla på...";)

Men ja de du skriver är helt riktigt och dåligt exempel av mig, tänkte att detta var något de flesta hört
Vi säger väl så då. ;)

men skulle kanske inte ha skrivit först ja tänkt ut ett bättre liknande exempel dock är grejenen densamma
Heliocentrismen vs. geocentrismen är ett bättre exempel om än inte bra. Vetenskapen vs. kyrkan.

Det känns ganska gammalmodigt att dömma ut folks teorier som man inte direkt kan bevisa är felaktiga eller skadliga
I fallet elallergi/-överkänslighet gör jag det med dock med gott samvete. I blind- och dubbelblindtester har elallergiker visat sig inte kunna "prestera" bättre än slumpen.

Jag säger inte att elöverkänsliga inte lider, för det gör de uppenbarligen, men källan till deras lidande är kanske inte vad de tror att det är.

gjorde vi alltid det skulle vi aldrig utvecklas då stora lärdomar uppstår som just en teorier för att sedan bevisas som rätt eller fel
I sig ett konstigt påstående.

Vi utvecklas, helt uppenbarligen. Utvecklingen går ofattbart snabbt just nu om vi ser vad som har hänt bara de senaste ca. 30 åren av människans hela existens.

Och för att teorier ska kunna prövas och bevisas måste de ifrågasättas. Det är när vi nickar och okritiskt accepterar föreställningar om "elallergi" som utvecklingen stannar.

kl

Hundar som morrar åt varandra/gör utfall ska få göra upp sinsemellan. Sen blir dom kompisar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar