Folks egna sanningar

Sv: Folks egna sanningar

Jag hade för några år sen en bekant som hela tiden skrutit med att han var kapten inom flygvapnet och körde med "när jag förde trupp". Eftersom jag har anknytning till försvarsmakten så kollade jag upp honom lite för jag tyckte det mesta han berättade var allt för otroligt och det visade sig att han VARIT "förrådstomte" men fått sparken pga. stölder mm. :laugh:

Jag hade en arbetskamrat som var jätteförvånad över att frun blev gravid - hon ammade ju fortfarande!

P.S. Arbetskamraten är kirurg...

kl

Det är dubbel så lång utbildning för att bli veterinär som att bli läkare.

Vi har en lägstalön avtalad i Sverige.

En f.d. kollega hävdade med en dåres envishet att hjärtdöd är det rådande dödsbegreppet enligt svensk vård och lag.

Och denna diskussion ägde rum 2008 och inte 1987.

Ju längre vatten kokat desto långsammare kallnar det.
Varmt vatten fryser fortare än kallt.

Jag var helt övertygad, 100 %, att det var Martin Svensson som gjort Vacker utan spackel. Jag och min sambo hade en otroligt hätsk diskussion om detta för ett gäng år sedan, och det var inte förrän vi sökte på internet och jag insåg att den enda artist som någonsin nämndes i samband med låter var Joakim Hillson som jag faktiskt inte hade rätt. Fan också! :D

Ju längre vatten kokat desto långsammare kallnar det.
Varmt vatten fryser fortare än kallt.

Den översta meningen tror jag inte på, men den andra finns det ju visst belägg för;

The Mpemba effect: When can hot water freeze faster than cold?
Author(s): Jeng, M (Jeng, M)
Source: AMERICAN JOURNAL OF PHYSICS Volume: 74 Issue: 6 Pages: 514-522 DOI: 10.1119/1.2186331 Published: JUN 2006
Times Cited: 8 (from Web of Science)

Abstract: We review the Mpemba effect, where initially hot water freezes faster than initially cold water. Although the effect might appear impossible, it has been observed in numerous experiments and was discussed by Aristotle, Francis Bacon, Roger Bacon, and Descartes. It has a rich and fascinating history, including the story of the secondary school student, Erasto Mpemba, who reintroduced the effect to the twentieth century scientific community. The phenomenon is simple to describe and illustrates numerous important issues about the scientific method: the role of skepticism in scientific inquiry, the influence of theory on experiment and observation, the need for precision in the statement of a scientific hypothesis, and the nature of falsifiability. Proposed theoretical mechanisms for the Mpemba effect and the results of contemporary experiments on the phenomenon are surveyed. The observation that hot water pipes are more likely to burst than cold water pipes is also discussed. (C) 2006 American Association of Physics Teachers.

SUPERCOOLING AND THE MPEMBA EFFECT - WHEN HOT-WATER FREEZES QUICKER THAN COLD
Author(s): AUERBACH, D (AUERBACH, D)
Source: AMERICAN JOURNAL OF PHYSICS Volume: 63 Issue: 10 Pages: 882-885 DOI: 10.1119/1.18059 Published: OCT 1995

Abstract: Temperature measurements taken near vessel walls show that initially hot water may well begin to freeze quicker than cold. This is not, as previously surmised, due to the cooling history of the water (e.g., air expulsion during heating). Rather, supercooling virtually always takes place. On those occasions where the cold water supercools sufficiently more than the hot the Mpemba scenario is the following: The hot water supercools, but only slightly, before spontaneously freezing. Superficially it looks completely frozen. The cold water (in larger volume than that of the hot sample) supercools to a lower local temperature than the-hot before it spontaneously freezes. This scenario can occur more often for ambient cooling temperatures between -6 degrees C and -12 degrees C. (C) 1995 American Association of Physics Teachers.

Jag var helt övertygad, 100 %, att det var Martin Svensson som gjort Vacker utan spackel. Jag och min sambo hade en otroligt hätsk diskussion om detta för ett gäng år sedan, och det var inte förrän vi sökte på internet och jag insåg att den enda artist som någonsin nämndes i samband med låter var Joakim Hillson som jag faktiskt inte hade rätt. Fan också! :D

:o Är det sant?! Jag har också varit helt 100 % säker på att Martin Svensson sjungit den låten. Har inte sökt igenom internet ännu, ska göras omedelbart! Är tämligen säker på att en kompis till mig hade en cd med den låten, måste be henne leta upp skivan.

Haha! Googlar du Vacker utan spackel kommer det upp tusen svar med Joakim Hillson i men ingen med Martin... Det kan ju vara hela internet som konspirerar mot oss, men rent spontant känns det lite långsökt. :D

:eek: :eek: Jag hade kunnat satsa min högra hand på Martin Svensson! Den där Joakim har jag aldrig ens hört talas om!

Kanske man har förväxlat Martins låt "yeah yeah wow wow" med spackellåten?

Du, det hade inte jag heller, så kom den där besservissern och "Men den där har inte aaaaalls Martin gjort". Klart jag idiotförklarade honom. :angel: :D Jag var tom helt hundra på hur videon Martin gjort till den såg ut!

Ja, jag gissar att det är det, lite samma stuk på dem?

det är joakim hillson! tusen procent säker!

// gammalt fan.

Ja, jag får väl också ge med mig, mitt googlade ger mig nämligen samma dystra svar :p. Kunde det kanske vara så att Martin Svensson och Joakim Hillson fanns på samma skiva? Nån samlingsskiva som Absolute Music, Absolute Hits eller vad de nu hette?

ååååhhåhåhå så kär jag var i honom!

kommer ni ihåg tapetklister med jumper? den va ju asbra!

Måste faktiskt också erkänna att jag trodde det var Martin Svensson som gjort den låten :p Haha, tänk så fel man (vi) kan ha ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar