Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Titta på film?
TV är också en skärm.
Exakt, till exempel kan man titta på korta filmer tillsammans och prata om ett fenomen. Som tex det luktar illa ute, bonden gödslar på åkern, och en 2 minuters film om det. Men det passar kanske också bättre för lite lite äldre.

Vår förskola körde padda när det var ett barn kvar och tittade på film tillsammans, det var ok för oss. Men nu när jag tänker efter hade jag kanske varit ännu gladare om de hade tittat i en bok. Samtidigt så var väl rimligen även pedagogen helt slut. Och då kan det ju faktiskt passa bra med total hjärnvila eller ngt.
 
Här är en till "boomerliknande" antar jag. Med 14 åring. Och jag håller nog med @Inte_Ung om att det är mycket lättare att ha mindre strikt skärmtid om barnet har flera intressen som kan roa det hemma än en skärm. Dvs om barnet gillar att läsa böcker eller skriva ngt eller rita eller vad det kan vara så är "icke skärmtid" inte bara en tomhet utan någonting som också är roligt och lockande. Och då är det ju lättare att ha mindre bråk runt just skärmtid. (utan mer köra i stil, ser ut att ha varit mycket dataspel nu ett tag, hitta på ngt annat -ok)

Men det beror antagligen på att jag är möglig eller ngt.
Ja det är ju det där med andra intressen.
Äldsta spelade fiol organiserat flera gånger i veckan och övade däremellan.
Mellanbarnet började med politik vid 12 och fortsatte sedan med det.
Yngsta animerade och producerade film från 10-årsåldern och har fortsatt med det.

Dessutom så gjorde de en massa annat som inte heller hade med skärmar att göra.
Förutom att de hade fri skärmtid och fick spela onlinespel.
 
Ja det är ju det där med andra intressen.
Äldsta spelade fiol organiserat flera gånger i veckan och övade däremellan.
Mellanbarnet började med politik vid 12 och fortsatte sedan med det.
Yngsta animerade och producerade film från 10-årsåldern och har fortsatt med det.

Dessutom så gjorde de en massa annat som inte heller hade med skärmar att göra.
Förutom att de hade fri skärmtid och fick spela onlinespel.
Nice

(även om jag måste erkänna att jag inte riktigt får ihop hur man anierar film utan skärm numera (de rent av ritar med skärm) och politik? som i gå på möten?)
 
Men alltså ettåringar ska inte titta på film. De har noll behov av det.
Ska och ska?
De saknar visserligen behovet.
Men jag är ytterst tveksam till att det skulle göra någon skada.
Det blir så överdrivet präktigt på något sätt med alla dessa onödiga principer.
Jag är faktiskt helt övertygad om att det verkligen inte spelar någon roll över huvud taget.

Har du läst artikeln i DN som det länkas till tidigare?
 
Nice

(även om jag måste erkänna att jag inte riktigt får ihop hur man anierar film utan skärm numera (de rent av ritar med skärm) och politik? som i gå på möten?)
Ja det används ju skärm vid animation.
I det här fallet en mobilkamera och en digital kamera.
De första animationerna var i Lego som dockanimation.

Men här är det ju en enorm skillnad mellan produktion och konsumtion.
I dag så filmar man och fotar digitalt.

Edit
Politik som att vara aktiv i ett Ungdomsförbund, mycket aktiv.
 
På förskolan? Varför ska förskolan visa film för 1-åringar? Känns väldigt onödigt och som nåt man absolut kan göra för äldre barn men då på TV så att de kan titta tillsammans så man kan prata om det tillsammans efteråt.
Onödigt - absolut.
Skadligt - det kan jag inte tänka mig.
 
@Inte_Ung Jag är inte förvånad över att du anser detta med skärmtid vara så enkelt med tanke på att du anser att barn från ett års ålder ska ha fri skärmtid. Då är det ju lätt - ge dem en skärm och så är det klart. Jag tänker att det är tur att dina barn är vuxna för du verkar ha synnerligen dålig koll på hur skärmar påverkar barn. Det har inte jag - jag ser varenda dag hur barn med mycket skärmtid mår.

Hoppas tråden kan få återgå till nutid nu, dvs mindre om hur det var för 20+ år sen när @Inte_Ung hade småbarn och mer om hur det är nu - med de utmaningar som finns idag 😊.
 
Här hemma ser vi på fredags- och lördagsfilm. Så vi tittar på TV ungefär 1-1,5 timma två dagar i veckan
Det här tycker jag låter jättemysigt! När började ni med det? Det är en sån grej jag gärna skulle introducera när det känns lämpligt för dottern, kanske medan lillebror sover middag i framtiden eller så.

Jätteintressant inlägg i övrigt också om hur du resonerar kring skärmtid för din dotter 😊.
 
Jag skulle verkligen vilja ta bort skärmtid, framförallt på morgonen. Våra barn vaknar ca 05.30 och vi lämnar dom 7.00 på förskolan. Tv:en gör på ett sätt att vi kan duscha, äta frukost göra oss i ordning. Men handlar väl bara om att bryta mönstret och stå ut med tjatet ett tag.
Eftersom du säger att du vill skära ner på tiden så kommer lite pepp här från mig! Varje gång vi låtit dottern titta på TV medan hon har varit sjuk har det varit lite tjat efter om att hon vill ha den på. Det var ett av skälen till att vi sa att det var helt slut på det. Tjatet går över! Och jag lovar att de kommer lära sig att sysselsätta sig medan ni duschar och gör er i ordning om de blir så illa tvungna. Annars kanske man får duscha en annan tid på dygnet om möjligt? Jag duschar aldrig på morgonen eftersom det inte går ihop med en bebis också men jag sminkar mig med bebis i sele och min 2,5-åring lekande i vardagsrummet. Frukost äter jag med barnen. Jag tycker det funkar bra, den som kan ställa till det är bebisen om han vill äta eller så mitt i allt. Men dottern får göra sin grej bara helt enkelt.
 
Jag med antar jag isf, med en 3 och en snart 7åring 🤷‍♀️

Här är en till "boomerliknande" antar jag. Med 14 åring. Och jag håller nog med @Inte_Ung om att det är mycket lättare att ha mindre strikt skärmtid om barnet har flera intressen som kan roa det hemma än en skärm. Dvs om barnet gillar att läsa böcker eller skriva ngt eller rita eller vad det kan vara så är "icke skärmtid" inte bara en tomhet utan någonting som också är roligt och lockande. Och då är det ju lättare att ha mindre bråk runt just skärmtid. (utan mer köra i stil, ser ut att ha varit mycket dataspel nu ett tag, hitta på ngt annat -ok)

Men det beror antagligen på att jag är möglig eller ngt.
 
Minecraft spelas tydligen fortfarande.
(Gjorde en sökning på nätet.)
Det tyckte jag var lämpligt då.
Så det är det nog även nu.

Minecraft. Och jag tror ett heter Roblox där de skapar spel för varandra. Kan ha fel i namnet. Sedan kan man ju spela SuperMario och sådant på dator och strategispel.

Ja alltså jag vet att Minecraft etc finns. Har skrivit själv i tråden att min son spelar det. Jag undrade ifall @Inte_Ung hade någon uppfattning om vilka spel det var hon tyckte var lämpliga att barnen spelade ensamma hemma ett par timmar oövervakade varje dag.

Roblox spelar också mina barn men skulle aldrig få göra det oövervakat. Det finns mycket där som är 100 % bra och harmlöst. Men också mycket som är motsatsen, och mycket som börjar oskyldigt men sedan visar sig vara något helt annat.
 
Hoppas tråden kan få återgå till nutid nu, dvs mindre om hur det var för 20+ år sen när @Inte_Ung hade småbarn och mer om hur det är nu - med de utmaningar som finns idag 😊.
Alltså vi hade faktiskt TV även för 30 år sedan.
Och tillgång till filmer i överflöd.
Videoband VHS var uppfunnet redan då.
Barnet märker ju ingen skillnad på om Totte Bakar visas från YouTube eller från videoband.

@Inte_Ung Jag är inte förvånad över att du anser detta med skärmtid vara så enkelt med tanke på att du anser att barn från ett års ålder ska ha fri skärmtid. Då är det ju lätt - ge dem en skärm och så är det klart. Jag tänker att det är tur att dina barn är vuxna för du verkar ha synnerligen dålig koll på hur skärmar påverkar barn. Det har inte jag - jag ser varenda dag hur barn med mycket skärmtid mår.
Problemet med skärmtid blir när de ersätter andra behov.
Att ha fri skärmtid betyder faktiskt inte att tillbringa mycket tid bakom skärmen.
Om barnen har en massa andra intressanta saker att sysselsätta sig med så väljer de att göra det i stället.
Det allra vanligaste är att så små barn har ungefär 10 min tålamod att titta på en skärm.
Det händer ju inget egentligen och det går inte att äta.

Jag är övertygad om att barn som har tröttnat på skärmen inte på något sätt for problem av fru skärmtid.
Och att barn som fastnar i skärmen har andra problem som behöver adresseras i stället för att bara ta bort skärmen.

Man kan ha olika ideologier kring barns användande av skärmar, och det är helt okej.
Barn behöver inte skärmar alls innan de behöver interagera med den digitala världen.
T.ex. när det blir svårt att leva utan BankID.
Men de tar ingen skada av det.

Du skuldbelägger nu massor av andra föräldrar för något som egentligen saknar betydelse

Barn med för mycket skärmtid som mår dåligt har andra problem.
Den överdrivna skärmtiden är definitivt ett symptom som skall tas på allvar.
Men inte orsaken till problemen.
 
Ja alltså jag vet att Minecraft etc finns. Har skrivit själv i tråden att min son spelar det. Jag undrade ifall @Inte_Ung hade någon uppfattning om vilka spel det var hon tyckte var lämpliga att barnen spelade ensamma hemma ett par timmar oövervakade varje dag.

Roblox spelar också mina barn men skulle aldrig få göra det oövervakat. Det finns mycket där som är 100 % bra och harmlöst. Men också mycket som är motsatsen, och mycket som börjar oskyldigt men sedan visar sig vara något helt annat.
Rätt många av Legospelen skulle jag tro.
 
Jag tycker att rekommendationerna är toppen. Som många redan skrivit om så är det ju också en helhetsbedömning av vad som uteblir när skärmen är på, vad det tittas på osv. Vi håller oss till ca 30 min om dagen när vi lagar middag, och väljer något som känns lite ”slow TV” som Alfons, Pippi, Mini Barnen, Bolibompadraken som hittar på saker och dylikt. Vissa dagar inget alls och vissa dagar lite mer av någon anledning. Våra är drygt 2,5 och knappt 1,5 så ettåringen tittar ju mer än rekommenderat.

Min man tror att allt ont i världen kommer från skärmtittande och jag tänker nog inte så heller. I mindre mängd och med rätt saker ser jag det som ett trevligt komplement till resten av livet. Men vi kommer inte skaffa padda, och vi har förbud i bil och vid mat. Mycket för att jag har bedömt att vi har helt normala utmaningar med bil och mat att jag inte ser ett syfte att inte utmana oss och hitta andra vägar. Sen ibland när allt har varit som tuffast så har vi tagit den utvägen, och bedömt att det är bättre med en stund Alfons än att mamma bryter ihop.

Så min sammanfattning är väl att det är jättebra rekommendationer. Jag tycker inte småbarn ska titta särskilt mycket på skärm. Jag tycker inte vi vuxna ska ta den utvägen i alla lägen vi kan utan vi måste också utmana oss, och det kan vara farligt att hitta en quick fix som sen blir norm. Sen får man göra en helhetsbedömning utifrån sitt barn och sin situation, och göra sitt bästa. Olika saker fungerar för olika familjer, och i olika faser i livet. Jag har vänner som haft för mycket skärm när barnen var mindre, de fick två tätt inpå och gick helt enkelt på knäna och gjorde sitt bästa. Nu är de 2 och 3 och de har stramat åt rejält nu när de har mer ork.
 
Finns det någon som har behov av att titta på film?
Nej det gör det ju inte.
Mänskligheten har ju överlevt i tusentals år utan film.

Film är dagens historieberättande.
Teater har nog funnits så länge som människor har funnits
Att illustrera händelser genom att visa dem igen.

Men jag tror verkligen att människor behöver kultur och de gemensamma berättelserna som referens för vad som är civilisation.
Sedelärande och upplysande.
 
Här är en till "boomerliknande" antar jag. Med 14 åring. Och jag håller nog med @Inte_Ung om att det är mycket lättare att ha mindre strikt skärmtid om barnet har flera intressen som kan roa det hemma än en skärm. Dvs om barnet gillar att läsa böcker eller skriva ngt eller rita eller vad det kan vara så är "icke skärmtid" inte bara en tomhet utan någonting som också är roligt och lockande. Och då är det ju lättare att ha mindre bråk runt just skärmtid. (utan mer köra i stil, ser ut att ha varit mycket dataspel nu ett tag, hitta på ngt annat -ok)

Men det beror antagligen på att jag är möglig eller ngt.

Alltså jag håller helt med om det också som princip. Tillräckligt mycket övriga aktivitet och att barnen frivilligt också gör annat i tillräckligt tar bort behovet av skärmtid som i antalet minuter.

Men jag får inte ihop det med det övriga som skrivits, exempelvis om att det inte är något problem att barnen går hem och spelar några timmar själva varje dag efter fritids. Att tro att barnens liv på nätet är samma som för 20 år sedan eftersom det fanns Lunarstorm då, eller att inte se att dagens appar och spel är skapade med andra syften.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 273
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp