Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Här finns lite mer utförlig kritik från Elza Dunkels:
https://elzadunkels.substack.com/p/folkhalsomyndighetens-rekommendationer
(Om ni måste registrera er för att läsa så är det gratis)

Jag håller helt med henne i frågan.
Där står ju exakt vad jag försöker att förmedla.

T ex.
"Det är naturligtvis inte ungas eget fel att de mår dåligt psykiskt! Problemet med stress, höga krav, mobbning och skev självbild ska inte lösas genom att deras skärmtid minskar!"

I övrigt så oerhört befriande.
Och oroande på samma gång.
Vad kommer att missas i ivern att plocka bort skärmtid som den gyllene lösningen?
Till alla skärm-moståndare i tråden : LÄS DETTA!
 
Har inga barn men tycker Elza Dunkels brukar vara klok i debatten om skärmtid och barns användande av skärmar så lämnar denna här:
https://www.dn.se/sverige/kritiken-inget-forskningsstod-for-nya-skarmrad/

Hon har absolut sina poänger (har läst den längre länken också) men problemet blir ju att tyckarna från båda sidor drunknar i någon forskningsdebatt om orsakssamband som blir omöjlig för "vanligt folk" att ta till sig på ett vettigt sätt, och det blir istället att folk plockar russinen ur kakan.

Exempelvis det hon skriver om att det inte är skärmarna som sådana som är skadliga, och följ FHMs rekommendation om fysisk aktivitet istället och se till att barn mår psykist bra istället så har man löst mycket av problemet. Ja absolut! Det är ju bara det att det finns enorma problem med att barn och unga inte är i närheten av att följa de rekommendationerna. Och skärmanvändande är bland det som pockar mest på uppmärksamhet istället. De långsiktiga satsningar på åtgärder som kulturskolan och bup som hon föreslår istället är ju i sig jättebra, men vad hjälper det föräldrar här och nu.

Det är ju lite som rekommendationerna om hur mycket socker barn ska äta. Det är inga problem att överskrida dem så länge man äter jättenyttigt i övrigt, borstar tänderna prickfritt och rör sig massor varje dag. Det ju inte att rekommendationerna är onödiga eller fel.

I den delen där hon skriver om att problemen med om forskningen kommer fram till det som blir obekvämt för politiken osv håller jag med henne helt och fullt. Men igen så blir det ju det i ett betydligt mer övergripande och långsiktigt perspektiv än föräldrarnas vardag här och nu.

Sen behöver man ju vara tydlig i kommunikationen att sådana är riktlinjer inte är magiska gränser och att allt under är lugnt och allt över är illa. Men det gäller ju inte bara skärmtid.
 
Senast ändrad:
Alltså jag håller helt med om det också som princip. Tillräckligt mycket övriga aktivitet och att barnen frivilligt också gör annat i tillräckligt tar bort behovet av skärmtid som i antalet minuter.

Men jag får inte ihop det med det övriga som skrivits, exempelvis om att det inte är något problem att barnen går hem och spelar några timmar själva varje dag efter fritids. Att tro att barnens liv på nätet är samma som för 20 år sedan eftersom det fanns Lunarstorm då, eller att inte se att dagens appar och spel är skapade med andra syften.
Jag tänker väl som så att om det är det sättet de möter sina skolkamrater på så är det inte oviktigt att vara där med sina skolkamrater. De gör mycket kreativt med tex Minecraft med äventyr och lekar.

Dock självklart att om skolkamraterna hade kunnat finnas på fritids istället är det bättre (men i vårt fall var det inte så, de gick inte på fritids).

Vidare så var inte förutsättningen i min kommentar att barnet går hem varje dag och spelar några timmar. Utan förutsättningen var att barnet någon dag går hem och spelar, men någon annan dag går hem och läser en bok hela eftermiddagen eller ritar.

Dvs att barnet inte alltid självt väljer att spela när det väljer sin aktivitet känns väldigt viktigt. Och att om det blir så måste man kunna säga till att nu blev det mycket spel några dagar nu måste du göra en annan aktivitet istället när du kommer hem.

Om spel är det enda ett barn gör som är roligt hemma så tror jag att det lätt kan bli lite ensidigt. Oavsett om spelet är reglerat till en skärmtid eller inte. Har sett barn som är så fokuserade på sin skärmtid att de antingen har den och då använder den vad som än händer släktkalas, kusiner, utelek, film inget går för de är i sin telefon. Och när skärmtiden är slut så går 11-13 åringen bara rastlöst runt och drar i sin mamma för att få mer. De har ingen alternativ möjlighet till sysselsättning utom spel 3 timmar och sedan titta in i en vägg övrig tid (tex de kan inte läsa bra nog för att läsa en bok med behållning och kan inte fokusera länge nog för att se en vanlig film.). (ja vi har några vi möter då och då som har stenhård skärmtid men också total laissez faire när det gäller vilka spel och inga uppmuntrade alternativ till spel.)
 
Senast ändrad:
Jag tänker väl som så att om det är det sättet de möter sina skolkamrater på så är det inte oviktigt att vara där med sina skolkamrater. De gör mycket kreativt med tex Minecraft med äventyr och lekar.

Dock självklart att om skolkamraterna hade kunnat finnas på fritids istället är det bättre (men i vårt fall var det inte så, de gick inte på fritids).

Vidare så var inte förutsättningen i min kommentar att barnet går hem varje dag och spelar några timmar. Utan förutsättningen var att barnet någon dag går hem och spelar, men någon annan dag går hem och läser en bok hela eftermiddagen eller ritar.

Dvs att barnet inte alltid självt väljer att spela när det väljer sin aktivitet känns väldigt viktigt. Och att om det blir så måste man kunna säga till att nu blev det mycket spel några dagar nu måste du göra en annan aktivitet istället när du kommer hem.

Nej jag förstod att det inte var förutsättningarna för din kommentar, men det var det jag hade diskuterat tidigare och som du kommenterade på. Så det jag hade skrivit tidigare i tråden var utifrån de förutsättningarna. Det är inte så att jag tycker att onlinespelande med kompisar per definition är något dåligt.
 
Nej jag förstod att det inte var förutsättningarna för din kommentar, men det var det jag hade diskuterat tidigare och som du kommenterade på. Så det jag hade skrivit tidigare i tråden var utifrån de förutsättningarna. Det är inte så att jag tycker att onlinespelande med kompisar per definition är något dåligt.
Ok!
 
Hon har absolut sina poänger (har läst den längre länken också) men problemet blir ju att tyckarna från båda sidor drunknar i någon forskningsdebatt om orsakssamband som blir omöjlig för "vanligt folk" att ta till sig på ett vettigt sätt, och det blir istället att folk plockar russinen ur kakan.

Exempelvis det hon skriver om att det inte är skärmarna som sådana som är skadliga, och följ FHMs rekommendation om fysisk aktivitet istället och se till att barn mår psykist bra istället så har man löst mycket av problemet. Ja absolut! Det är ju bara det att det finns enorma problem med att barn och unga inte är i närheten av att följa de rekommendationerna. Och skärmanvändande är bland det som pockar mest på uppmärksamhet istället. De långsiktiga satsningar på åtgärder som kulturskolan och bup som hon föreslår istället är ju i sig jättebra, men vad hjälper det föräldrar här och nu.

Det är ju lite som rekommendationerna om hur mycket socker barn ska äta. Det är inga problem att överskrida dem så länge man äter jättenyttigt i övrigt, borstar tänderna prickfritt och rör sig massor varje dag. Det ju inte att rekommendationerna är onödiga eller fel.

I den delen där hon skriver om att problemen med om forskningen kommer fram till det som blir obekvämt för politiken osv håller jag med henne helt och fullt. Men igen så blir det ju det i ett betydligt mer övergripande och långsiktigt perspektiv än föräldrarnas vardag här och nu.

Sen behöver man ju vara tydlig i kommunikationen att sådana är riktlinjer inte är magiska gränser och att allt under är lugnt och allt över är illa. Men det gäller ju inte bara skärmtid.
Ja det är ju jätteskillnad om barnet redan sitter fast i skärm att åtgärda och om man gör någonting annat från början på något vis.

Dvs det är nog svinsvårt att engagera någon som bara äter socker och godis i broccoli. Men om de redan äter broccoli är ju lördagsgodis bara nice.

Myndigheterna har ju dock en population av sockerätare inte av broccoliätare. Både relaterat till socker och skärm :)

Så självklart är det enklast/det enda möjliga för dem att rekommendera minimalt skärmtittande varpå de hoppas förtvivlat att föräldrarna då kommer fylla tiden med någonting annat än "titta in i väggen". Typ godnattsaga, böcker, upptäckande promenader, "utochlek" bara gå ut och lek, jag ropar när maten är klar. hjälpa till i köket, block och kritor, pärlplattor osv osv

Tex Godnattsaga är jättejättejättebra för barn, typ episkt superbra och väldigt mysigt.

Ändå är det många barn (enligt läst på forum tex Buke) 1-5 år som får lägga sig själva med en ipad bara.

Trots att skillsen som krävs för att peka på bilder och berätta på sitt språk, eller läsa meningar på 5 årings nivå borde vara möjliga att klara för 90% av föräldrarna. (De är akademiker men de vill bara inte slösa bort den tiden helt enkelt)

(Läggning med padda/telefon är inte så bra för blått ljus och högt engagemang och ibland adrenalinpåslag och för äldre barn kanske elaka kommentarer på sociala media och filmer som matar på så man inte kan sluta.)

Låt säga att man följer myndighetens rekommendation, det finns ingen skärmtid kvar till ipad läggning efter att -titta på TV vid matlagningsbiten. Voila Godnattsaga. som är episkt superbra för barn och jättemysigt.
 
Senast ändrad:
Eftersom du säger att du vill skära ner på tiden så kommer lite pepp här från mig! Varje gång vi låtit dottern titta på TV medan hon har varit sjuk har det varit lite tjat efter om att hon vill ha den på. Det var ett av skälen till att vi sa att det var helt slut på det. Tjatet går över! Och jag lovar att de kommer lära sig att sysselsätta sig medan ni duschar och gör er i ordning om de blir så illa tvungna. Annars kanske man får duscha en annan tid på dygnet om möjligt? Jag duschar aldrig på morgonen eftersom det inte går ihop med en bebis också men jag sminkar mig med bebis i sele och min 2,5-åring lekande i vardagsrummet. Frukost äter jag med barnen. Jag tycker det funkar bra, den som kan ställa till det är bebisen om han vill äta eller så mitt i allt. Men dottern får göra sin grej bara helt enkelt.

Tack :)

Försöker duscha på kvällen som oftast så det är bara snabbfix som återstår på morgonen.
Det är precis som du säger, bara göra och stå ut med gnället en tid, sedan kommer det ge sig.
 
Tack :)

Försöker duscha på kvällen som oftast så det är bara snabbfix som återstår på morgonen.
Det är precis som du säger, bara göra och stå ut med gnället en tid, sedan kommer det ge sig.
Japp! Man kan välja en dag eller vecka när man inte känner sig alltför sliten och trött. Och sen bara göra’t 😅.
 
Det här tycker jag låter jättemysigt! När började ni med det? Det är en sån grej jag gärna skulle introducera när det känns lämpligt för dottern, kanske medan lillebror sover middag i framtiden eller så.

Jätteintressant inlägg i övrigt också om hur du resonerar kring skärmtid för din dotter 😊.

Vad roligt att kunna inspirera någon ☺️ Det är jättemysigt, det blir ju en stund för oss alla tre att samlas och ha lite mysigt (vi kör lite snacks då också, vi har stunden på kvällstid efter middagen).

Vi började med det kanske för 1-1,5 år sen, så när dottern var runt 3-3,5 år kanske. Det går ju att anpassa filmerna efter åldern.

Det är jätteskönt med tydlig rutin tycker jag. Det är väldigt självklart för vår dotter så hon nämner aldrig skärm annan tid, men har såklart väldigt bra koll på fredagarna och lördagarna och ser fram emot helgen lite extra pga detta ☺️
 
Vad roligt att kunna inspirera någon ☺️ Det är jättemysigt, det blir ju en stund för oss alla tre att samlas och ha lite mysigt (vi kör lite snacks då också, vi har stunden på kvällstid efter middagen).
Precis så har vi sett det framför oss också! Så mysigt verkligen! ❤️
 
Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör och ser på det. Hur gör ni med skärmtid i familjen? Hur gamla är era barn? Om era barn haft mer skärmtid än rekommendationerna, kommer ni att överväga att dra ner på det?
Vår snart 6-åring har nog legat närmre två timmar/dag cirka de senaste åren. Ibland mer ibland mindre. Framför allt blivit en del skärm på morgonen då han vaknar väldigt tidigt och lillasyster gärna sover längre men bara om jag ligger kvar i sängen med henne. Då har storebror fått gå upp och underhållt sig med paddan. Ganska styrt vad han får göra på paddan men han växlar mellan en specifik youtube-kanal, spela Minecraft eller kolla någon serie.
Sen brukar det bli en liten stund på kvällen med antingen när vi lagar mat eller efter kvällsmaten.
2-åringen har börjat kolla lite nu senaste tiden men inte särskilt mycket. Hon får kolla någon sång på youtube när vi borstar tänderna på kvällen och så kollar hon lite ibland med storebror. Jag har varit väldigt restriktiv med båda barnen fram till cirka 1,5 år men sen släppt lite på det.

Jag tror det automatiskt kommer bli mindre för stora snart för han kommer börja vara mer på fritids snart, han kommer inte ha lika mkt tid hemma helt enkelt. Han har varit hemma väldigt mkt senaste 2,5 åren pga fått syskon.

Skärmtiden är något vi jobbar med lite hela tiden. Hur mkt, när, vad osv. Det är bra att de kommer med rekommendationer men jag tror inte det kommer påverka särskilt mkt hur folk gör.
 
Alltså jag håller helt med om det också som princip. Tillräckligt mycket övriga aktivitet och att barnen frivilligt också gör annat i tillräckligt tar bort behovet av skärmtid som i antalet minuter.

Men jag får inte ihop det med det övriga som skrivits, exempelvis om att det inte är något problem att barnen går hem och spelar några timmar själva varje dag efter fritids. Att tro att barnens liv på nätet är samma som för 20 år sedan eftersom det fanns Lunarstorm då, eller att inte se att dagens appar och spel är skapade med andra syften.
Fast livet ser ju inte heller ut som för 20 år sedan. Som jag skrivit tidigare, vi är rätt restriktiva med skärm och innan 3,5 hade jag nog också kunnat slå mig på bröstet och säga att vårat barn inte skärmar. För oss är det viktigaste att måltiderna blir trevliga, att man rör på sig ordentligt varje dag och att vi umgås/pratar en stund dagligen. Om skärmtid blir 1 eller 3 timmar känns inte så relevant.. jag vet att jag skrev en ganska förvånad fråga här om skärmtid när barnet kanske var 2 och vi inte ens hade tänkt tanken än. Att säga att man har skärmfritt för en 2,5 åring är liksom en no-brainer :) det har nog de flesta för första barnet i den åldern.
 
@Inte_Ung Jag är inte förvånad över att du anser detta med skärmtid vara så enkelt med tanke på att du anser att barn från ett års ålder ska ha fri skärmtid. Då är det ju lätt - ge dem en skärm och så är det klart. Jag tänker att det är tur att dina barn är vuxna för du verkar ha synnerligen dålig koll på hur skärmar påverkar barn. Det har inte jag - jag ser varenda dag hur barn med mycket skärmtid mår.

Hoppas tråden kan få återgå till nutid nu, dvs mindre om hur det var för 20+ år sen när @Inte_Ung hade småbarn och mer om hur det är nu - med de utmaningar som finns idag 😊.
Fast när jag var liten (är snart 40) fanns det ju redan kanaler där det ständigt gick barnprogram :) jag hade inte tillgång till dem efter 5 års ålder, men kan garantera att vi satt och tittade på helgmorgnarna när vi kunde :)
 
@vemsomhelst123 Jag tänker inte lägga så mycket som en minut på att förklara skillnaderna i utbudet/tillgängligheten idag jämfört med förr. Tyvärr! Vill du diskutera det så kanske det är bättre med en ny tråd 😊.

@Trollunge Kan tänka mig att skärmtid är något man kontinuerligt jobbar på! Jag hör många beskriva just som du att iPaden blir underhållningen på morgonen så föräldern kan ligga kvar med syskon alt få sova lite längre. Synd att inget annat kan funka istället! Vår dotter sover länge så vi är alltid vakna före henne men hon sysselsätter sig med Lego och annat om vi är upptagna på annat håll. Men hon skulle nog vara både tystare och mer stilla med en skärm - på gott och ont.
 
@Trollunge Kan tänka mig att skärmtid är något man kontinuerligt jobbar på! Jag hör många beskriva just som du att iPaden blir underhållningen på morgonen så föräldern kan ligga kvar med syskon alt få sova lite längre. Synd att inget annat kan funka istället! Vår dotter sover länge så vi är alltid vakna före henne men hon sysselsätter sig med Lego och annat om vi är upptagna på annat håll. Men hon skulle nog vara både tystare och mer stilla med en skärm - på gott och ont.

Jag tänker ändå att det är få föräldrar som låter en 2,5 åring gå upp själva på morgnarna medans de ligger kvar och sover? (och framför allt inte för att leka med lego....)

Jag tänker att man väger för- och nackdelar mot varandra utifrån ens förutsättningar? Det har hänt ett fåtal gånger att jag har låtit vår snart 3-åring kolla på bolibompa bredvid mig i sängen på morgonen så att jag kan halvsova vidare. När det har hänt har det varit för att alternativet varit sämre.

De äldre barnen går upp före oss på helgmorgnar och kollar oftast på tv eller ipad men ibland gör de annat. Samma (förutom ipaden då) som jag och mina kompisar gjorde när jag var barn. Ser absolut inte det som "synd att inget annat funkar".
 
Fast livet ser ju inte heller ut som för 20 år sedan. Som jag skrivit tidigare, vi är rätt restriktiva med skärm och innan 3,5 hade jag nog också kunnat slå mig på bröstet och säga att vårat barn inte skärmar. För oss är det viktigaste att måltiderna blir trevliga, att man rör på sig ordentligt varje dag och att vi umgås/pratar en stund dagligen. Om skärmtid blir 1 eller 3 timmar känns inte så relevant.. jag vet att jag skrev en ganska förvånad fråga här om skärmtid när barnet kanske var 2 och vi inte ens hade tänkt tanken än. Att säga att man har skärmfritt för en 2,5 åring är liksom en no-brainer :) det har nog de flesta för första barnet i den åldern

Citerade du fel? Ser inte vad av det jag skrev som säger emot det du skrev :)
 
Jag tänker ändå att det är få föräldrar som låter en 2,5 åring gå upp själva på morgnarna medans de ligger kvar och sover? (och framför allt inte för att leka med lego....)

Jag tänker att man väger för- och nackdelar mot varandra utifrån ens förutsättningar? Det har hänt ett fåtal gånger att jag har låtit vår snart 3-åring kolla på bolibompa bredvid mig i sängen på morgonen så att jag kan halvsova vidare. När det har hänt har det varit för att alternativet varit sämre.

De äldre barnen går upp före oss på helgmorgnar och kollar oftast på tv eller ipad men ibland gör de annat. Samma (förutom ipaden då) som jag och mina kompisar gjorde när jag var barn. Ser absolut inte det som "synd att inget annat funkar".
Nej jag förstår inte ens hur det skulle gå till med vår 5-åring idag 😂. Det går inte att sova vidare om hon får skärm heller. Vi flytttade när jag var 5 och jag kan inte minnas att jag väckt mina föräldrar någon gång. Vad jag gjorde vet jag inte..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 273
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp