Skärmtid/vad har man en padda till?

Jag använder paddan som dator (har inte ens dator) så jag surfar, gör ärenden (handlar saker, betalar räkningar, bokar biljetter) och jobbar (främst via Teams men också i Forms programmen och mail) på paddan.
Använder den också för att låna böcker.

Är jag på resande fot kan jag använda den för att streama TV eller se film eller liknande men hemma har jag TV till det. Jag har också mobiltelefon men hemma använder jag paddan till sms, Messenger, SoMe osv och telefonen för att ringa och lyssna på poddar.
 
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.

Jag, min man och barn har ingen padda och har aldrig haft. Däremot har vi gamingdatorer. Bara en av tre tv-apparater har kanaler (resten streaming). Men både mina och min mans föräldrar har Ipads. De har även tv med kanaler samt streamingtjänster.

Jag har inget behov av en padda. Min mamma (pensionär) har en padda istället för att ha en dator.
 
Har ingen padda men hade jag haft det så hade jag haft den till samma som min telefon. I princip allt. Jag lever i min telefon. Äger ingen dator och har inte så jag kan streama på tvn.
 
Kan tillägga att jag inte har någon dator. Vet inte vad jag skulle ha den till ens 😅
Kan göra allt som behövs i mobilen.
Räcker att jag har en dator på jobbet.
 
Min morfar som dog för 3 år sedan 94 år gammal hade en ipad :D

Det han framför allt gjorde med den var att lösa sudoku! Sen hade han den som fotoalbum. När barn, barnbarn och barnbarnsbarn var på besök laddade vi över bilder som han hade att titta på och som då blev i större format. (Vi lyckades aldrig få honom att hantera att vi skickade över bilder på distans)
 
Jag har en Ipad, enda gången jag använder den är om jag åker tåg och vill kunna se på film/serie.
Hemma har jag en smart tv så finns ingen anledning att titta på den lilla skärmen 😅
Jag föredrar att titta film på paddan (har relativt stor skärm) med hörlurar på (utanpåliggande). Att komma nära i både bild och ljud ger så mkt mer i upplevelse i jämförelse med tv:n tycker jag. Men det är ju väldigt opraktiskt om man ska titta ihop med ngn annan 😂 så det är ganska ofta som jag får kolla tv:n istället. Men som sagt, får jag välja så går paddan före.
 
Jag föredrar att titta film på paddan (har relativt stor skärm) med hörlurar på (utanpåliggande). Att komma nära i både bild och ljud ger så mkt mer i upplevelse i jämförelse med tv:n tycker jag. Men det är ju väldigt opraktiskt om man ska titta ihop med ngn annan 😂 så det är ganska ofta som jag får kolla tv:n istället. Men som sagt, får jag välja så går paddan före.

Jag tycker det är hemskt med liten bild 😅
Vill ligga i soffan och titta på min stora tv och absolut inga lurar, det har jag bara om jag ska ut och och rasta mig.
Kul att det kan vara så olika 😁
 
Våra barn hade plattor när dom va små för att spela nåt spel och så. Men intresset för skärmar är inte stort hos någon av dom så det hängde inte i länge. Nu har dom varsin mobil istället (barnen är 9 och 12 år) men dom sitter i med dom jättemycket heller faktiskt.

Själv har jag aldrig känt behov av en platta, inte mina man heller. Min mamma däremot köpte en för att kunna läsa böcker på den. Tror även hon ser serier och sånt på den.
 
Min är införskaffad för att BPH-appen kräver det :p. Det är alltså en app man använder när man mentaltestar hundar. Fast nu när jag har en tycker jag att det är smidigt när man vill kolla på film på annan skärm än TV, t ex när man vill ligga sängen eller är på resa. Ibland använder jag den istället för mobilen när jag vill kolla sidor som vår IT-avdelning tycker är suspekta. Som Buke ;). Eller om jag bara inte vill bli övervakad då både mobil och dator tillhör min arbetsgivare.
 
Jag tycker det är hemskt med liten bild 😅
Vill ligga i soffan och titta på min stora tv och absolut inga lurar, det har jag bara om jag ska ut och och rasta mig.
Kul att det kan vara så olika 😁

Instämmer, jag tittar bara på plattan när jag är ute och reser (vilket det blir rätt mycket pga jobbet). Men hemma och hos särbon streamar vi alltid till TV:n (och vi har båda tämligen stora TV-apparater).
 
Jag sköter i princip all min administration från min padda.
Utom vissa saker som kräver Windows (eller Mac), t.ex. söka EU-bidrag hos Jordbruksverket.
Jag använder den för mail och möten (typ Zoom).
Dessutom så är den min portabla TV för film, nyheter och serier.
Jag läser massor av tidningar på den.
Och så lyssnar jag på musik via blåtand till hörlurar eller högtalare.
Och så sociala medier typ Bukefalos och Facebook.
Jag har säkert glömt något.
Men jag spelar inte spel - alls.
 
Instämmer, jag tittar bara på plattan när jag är ute och reser (vilket det blir rätt mycket pga jobbet). Men hemma och hos särbon streamar vi alltid till TV:n (och vi har båda tämligen stora TV-apparater).
Ja det där med TV.
Jag är närsynt och ser bäst på läsavstånd.
Så en padda är perfekt för att slippa glasögon när jag tittar på film.
 
Inga barn.

Min iPad köpte jag för att jag höll på att göra filmer på min telefon och ville ha en större skärm men inte byta program. Jag har en iPhone och hade då PC. Sen köpte jag tangentbord till iPad och använder den som laptop på resa.

Nu har jag bytt till Mac även på datorn och då använder jag ofta min iPad som andra skärm genom koppla ihop enheterna. Det är väldigt skönt att kunna ha två skärmar även på mitt privata kontor och när jag är på resa.

Använder också paddan till anteckningar på konferens o dyl. Sen läser jag på den en del. Tycker det är helt ok faktiskt.
 
Inga barn. Ingen padda.
Ska jag se på något eller surfa gör jag det på min laptop, telefonen bara i yttersta nödfall och jag skulle aldrig se på rörliga bilder eller skriva mer än typ tre meningar på den. Så jäkla liten och störig. :D
Mina föräldrar och andra släktingar har ibland med sig en padda när de reser, men numera knappt det heller.
 
Jag har haft min padda i 10 år (den är så gammal att det inte finns uppdateringar längre :rofl: ) jag har använt den istället för dator/laptop till surf, filmer och e-böcker.
Vi har ingen smart tv utan det mesta castas via paddan eller telefonen.

Barnet dök upp flera år efter paddan, hon har några få spel på den som sällan används. Annars castar även hon till tvn från den.

Den används även som andra-tv om man måste titta på två saker samtidigt.
 
Min sambo har en ipad som han använder på samma sätt som jag använder min telefon. Surfar, kollar på videos osv. Han gör inget sånt på telefonen utan enbart paddan.

Precis det gjorde jag med. Sen gick den sönder så nu har jag bara telefonen. Helt värdelöst
 
Jag har en android som nu börjar sluta ta uppdateringar som jag mest använder till att styra chromecasten och för recept när jag lagar mat/bakar. Fick den av närstående då den var något år då de ville ha appleprodukt ( :confused: galningar) den låg oanvänd något år till då jag inte hade så stor användning för den tills chromecasten... Jag gillar större skärm och avskyr att ständigt picka på skärmar med mitt finger så håller mig till dator. Men för att styra appar för streaming är den till stor hjälp. Så kan komma att ersätta den i framtiden när apparna inte stöds vilket då lär bli en begagnad. Kanske borde jag även komma på fler användningsområden :p
 
Precis det gjorde jag med. Sen gick den sönder så nu har jag bara telefonen. Helt värdelöst
Då får du göra som min kära sambo. Han håller sig gärna uppdaterad med den senaste modellen och tenderar att ha ett gäng äldre liggandes i någon låda😅
 
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.
Jag använder min padda till att läsa och rita på mest. Skaffade den när jag pluggade och det var lättare att ha all kurslitteratur där än att släpa runt på alla böcker och fungerade bra att ta anteckningar på. Ibland kollar jag på film eller surfar om jag reser och inte vill ha såpass mycket bagage att jag kan ta med mig en dator.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp