Skärmtid/vad har man en padda till?

Jag älskar min iPad och köpte den innan jag skaffade barn. Den gjorde mina studier tusen gånger smidigare (❤️) och så har jag den när jag reser eller ligger i sängen eller på soffan för att titta på serier och film.

Mina barn får inte ha den alls.
Mina barn fick inte ha min heller, nu är de äldre, var äldre när jag skaffade min, men jag ansåg att de själv fick spara pengar till en om de ville ha. De behövde inte fler skärmar i sina liv. Skolan försåg dem ju med Ipad eller chromebook och det spelades flitigt på dem, samt att de hade mobiler och TVspel.
 
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.
Jag använder min som jag använde min dator förut (använder nu bara jobbdatorn) tittar på ”tv” läser nyheter och surfar :) som en mer behaglig mobil.
 
Jag hade padda innan jag fick barn. Använder den till samma som mobilen. Men väljer paddan i första hand när jag ska kolla film/serier. Det enda som jag inte kör på paddan är Instagram. Det blir inte alls bra på paddan.

I övrigt så är paddan överlägsen när man ligger i badet och kollar film eller surfar! ❤️
 
Har inga barn.
Använder padda för att:
se på serier/filmer (i synnerhet på resor).
läsa långa dokument som är jobbigt på skärm
Läsa e-böcker.
 
Jag köpte en platta för att läsa digitala tidningar på, använder den inte så ofta som jag hoppats, men lite tidskrifter och manga har det blivit
 
Jag köpte en (ny) padda när bärbara datorn började krångla med wifi som ett komplement. Första hand att ha med på resor och när jag är på hotell då inte alla har tex en chromecast för att kunna se på film/serier.
Annars surfar jag lika mycket på den som på mobilen. Har iPad och sen Android telefon så har lite olika spel på dom.

Har endel eböcker på den också som komplement till min läsplatta.
Även recept är smidigt att läsa på paddan. Lättare att se med större skärm än på mobilen när man håller på i köket tex.
 
Jag ar inne pa min andra ipad. De har bada anvants som GPS nar jag varit ute och rest med Jatte husvagn eller husbuss och har hemma star den i en stallning i koket och jag kallar den for "min kokbok" de det ar det enklaste sattet att hitta recept, bade nya, gamla, och sadana jag har scannat in.
 
Jag ar inne pa min andra ipad. De har bada anvants som GPS nar jag varit ute och rest med Jatte husvagn eller husbuss och har hemma star den i en stallning i koket och jag kallar den for "min kokbok" de det ar det enklaste sattet att hitta recept, bade nya, gamla, och sadana jag har scannat in.
Min är så smart just för att den har en ställning inbyggd så att den kan stå själv eller så kan man hänga den om man vill det. Gör den tyngre men tycker inte att det gör något :)
lenovo-yoga-tablet-3-10-hang-mat-laga.jpg
 
Jag har en Ipad, enda gången jag använder den är om jag åker tåg och vill kunna se på film/serie.
Hemma har jag en smart tv så finns ingen anledning att titta på den lilla skärmen 😅
 
Jag är arton nu och fick en surfplatta av någon ej nära släkting när jag var sex eller sju, tror jag. Detta var innan min mor hade en såkallat smart telefon, hon hade en knapptelefon till att skicka sms och ringa folk med. Vet att jag spelade några spel, typ minecraft. Inget livsnödvändigt och jag hade klarat mig fint utan den (nu var jag dock väldigt lugn och klarade mig bra själv med en bok också, så behovet av barnvakt fanns inte riktigt).

Många av mina vänner har nu surfplattor som de målar på, vet inte exakt hur det fungerar. En annan vän tar anteckningar från föreläsningarna på universitetet på en sådan, vilket verkar smidigt då den är enkel att ha med och inte har några begränsningar i tecken (hon skriver själv med en penna på den).
 
Gillar min iPad skarpt. Har inga barn (förstår inte riktigt varför barn + padda skulle hänga ihop?). Använder den istället för dator. Surfar, spelar, kollar Instagram och videor ibland, skriver, läser mm. Har en iPhone också, som jag också pillrar med, men paddan är ju bekvämare att använda pga den större skärmen. 🤷‍♀️
 
Gillar min iPad skarpt. Har inga barn (förstår inte riktigt varför barn + padda skulle hänga ihop?). Använder den istället för dator. Surfar, spelar, kollar Instagram och videor ibland, skriver, läser mm. Har en iPhone också, som jag också pillrar med, men paddan är ju bekvämare att använda pga den större skärmen. 🤷‍♀️
Säger inte att den måste ha det! Men tanken slog mig i och med diskussionen om skärmtid att i min närhet (ingen generell sanning) är det typ bara i barnfamiljer som en padda existerar. Undantaget är de som använder ritplattor/liknande i arbetet men aldrig på ett sätt som det beskrivs här i tråden. Det använder man mobil eller laptop för, alt en tv som man castar till.
Därav att jag frågade i tråden, vad paddor kan komplettera telefon och laptop, samt om det hos andra fanns paddor i familjen innan barnen kom (= paddan skaffades inte efter att barnet kom).
 
Skulle kunna tänka mig att en platta är enklare för ett litet barn utan precis koordination att hantera? En telefon kan ju vara ganska liten. Sen är den inte heller så enkel att ha med ut i fickan vilket borde kunna underlätta för att barnen faktiskt ska vara själva och inte distraheras av teknologi när de leker. Med det sagt så har jag mycket liten egen erfarenhet av barn, framför allt små sådana.
 
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.
Har inga barn, och använder paddan mest som lastbils GPS, då det finns ett GPS program som fungerar betydligt bättre med vägval och inställningar för höjd, vikt och längd än de flesta renodlade Lastbils GPSer, kan även ställa in för tex, husbil, husvagn och personbil.
 
Inga barn.

Har plattan till att titta på saker när jag äter (sitter vid matbordet), receptsamling i en app när jag lagar mat och när jag vill anteckna (på dator eller mobil beroende på) till det jag tittar på. Och än så länge även de få gånger jag tittar på typ serie/film hemma men det behovet tänkte jag nog ersätta med en TV framöver.

Gillar en separat skärm för de sakerna och har använt den så och ungefär lika mycket ända sedan jag köpte den 2017 :)
 
Jag är ensamstående utan barn och jag har ingen padda. Men jag har Smarttv och har Netflix i jobbdatorn om jag skulle vilja kolla i sängen till exempel, så känner inte att jag har behov av den. Bankärenden, sociala medier och liknande uträttas via telefonen.

Min bror, också ensamstående utan barn, har en padda och han har den som komplement till telefonen. Litegrann som jag använder datorn.
 
Jag har inga barn, men har en padda. Läser tidningar på den (mycket smidigare än att läsa på telefonen), surfar, kollar ibland på nån film. Vill inte vara utan!
Förr kollade jag Facebook på den också, men efter Metas stora krasch tidigare i år hoppar Facebook lodrätt-vågrätt lite hur som helst, trots att jag har skärmen låst.
 
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.
Har ibland för att cromecasta till TV för att jag inte hade Netflix på telefonen. Barnet har slutat använda också. Min man har för att se TV-serier när han spelar dataspel eller läsa böcker/forum spela telefonspel på bussen. Läsa serietidningar är de bra till också tydligen.
 
Jag är arton nu och fick en surfplatta av någon ej nära släkting när jag var sex eller sju, tror jag. Detta var innan min mor hade en såkallat smart telefon, hon hade en knapptelefon till att skicka sms och ringa folk med. Vet att jag spelade några spel, typ minecraft. Inget livsnödvändigt och jag hade klarat mig fint utan den (nu var jag dock väldigt lugn och klarade mig bra själv med en bok också, så behovet av barnvakt fanns inte riktigt).

Många av mina vänner har nu surfplattor som de målar på, vet inte exakt hur det fungerar. En annan vän tar anteckningar från föreläsningarna på universitetet på en sådan, vilket verkar smidigt då den är enkel att ha med och inte har några begränsningar i tecken (hon skriver själv med en penna på den).
Ja det ska finnas en svindyr variant som jag gärna vill ha, men inte behöver.

Man gör anteckningar för hand och den gör lätt om det till datortext om man behöver det och kan ha hela ens filsystem och man kan teckna lättare saker på den.

Hade jag pluggat nu skulel jag önskat den i julklapp av alla mina släktingar :) istället för att bära tusen block.
 
Jag har en som inte används. Vet inte riktigt varför jag skaffade den, gillar prylar antar jag? Det var rätt många år sedan. Spelar gör jag på telefon eller dator, tittar på film på dator eller TV och läser gör jag på en läsplatta (gillar inte ljuset från vanlig platta för det).

Borde försöka sälja den :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp