Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Stänger av internet?
Jag skulle inte ha velat ha mitt barn ensam hemma så jag hade kommenderat fritids.
Och det har inte det minsta med skärmtid eller datorspel att göra.
Utan det handlar om att det skall finnas någon vuxen som ansvarar för barnets säkerhet.

De undrade hur andra föräldrar gjorde i frågan gå på fritids eller inte.
 
Det vet jag faktiskt inte.
Eftersom att jag inte har det ansvaret.
Men jag kan ta reda på vilka spel som barnbarnet får spela.
Eftersom att föräldern är lärare så känner jag inte att jag behöver oroa mig för att det blir fel med det.

Jag bor ju deltid tillsammans med barnbarnet och dess förälder sedan min flytt söderut.
Så vi har mycket kontakt.

Det var lite det som var min poäng. Det blir lite märkligt att ha åsikten att tre timmars speltid per dag är rimligt utan att ha någon aning om vilka spel som spelas eller vad som försiggår där.
 
Hur då mossig?
Inte ens min 88-åriga mamma är just mossig.
Det är annat som är besvärligt där.

Det som jag vill säga är att med tillräckligt roliga och spännande alternativ, så kommer barnen att göra tillräckligt mycket andra saker så att skärmtiden inte blir något problem.
Det är inte själva skärmtiden som är problemet utan de saker som inte blir gjorda därför att skärmen är i vägen.
Jag håller med. Vi som bor mitt i stan träffar inga andra barn på lekplatsen om det regnar på helgen (vi är nästan alltid iväg 2xdag). Vad gör alla undrar mitt barn ofta.
 
De har fritids till 12 års ålder.
Om de vill.
Och mina 3 samt barnbarnet har alla velat gå på fritids.
Samma fritids och samma skola f.ö.

Edit. Det är bara 11 år mellan mitt yngsta barn och barnbarnet.

Absolut att de får. Men de allra flesta slutar efter första eller andra terminen i trean enligt den jag känner som jobbat på fritids i många många år. Det är även min erfarenhet från min egen skoltid.
 
Det blir lite märkligt att ha åsikten att tre timmars speltid per dag är rimligt utan att ha någon aning om vilka spel som spelas eller vad som försiggår där.
Men det måste man ju hålla reda på.
Fri skärmtid betyder ju inte fritt fram för allt skit som finns på nätet.

Där handlar det om innehållet i skärmen och inte om själva skärmen.
 
Absolut att de får. Men de allra flesta slutar efter första eller andra terminen i trean enligt den jag känner som jobbat på fritids i många många år. Det är även min erfarenhet från min egen skoltid.
Jag tolkar det som att det fritids inte lyckas med att vara tillräckligt givande.
Det måste ju finnas trevliga saker att ha som fritid.
Jag fick dra mina ungar därifrån när de behövde avbryta lek med kompisar.
 
Vilka spel som spelas av nioåringar idag online tycker du är bra och lämpliga att de spelar oövervakade (dvs föräldrar ej hemma på ett par timmar)?
Minecraft spelas tydligen fortfarande.
(Gjorde en sökning på nätet.)
Det tyckte jag var lämpligt då.
Så det är det nog även nu.
 
Tack, intressant läsning! Det är helt klart en fråga som delar yrkeskåren.

Men det här:

Från vilken ålder introduceras barnen för digitala verktyg på din förskola?
Från ett års ålder: 59,9 procent

Jag är glad att jag inte är förälder kan jag ju säga.
Vår 1-2-årsavdelning är HELT skärmfri :) !

Till pedagogernas försvar - även om jag inte håller med om det - så följer de nog bara nuvarande läroplan.
 
Vår 1-2-årsavdelning är HELT skärmfri :) !

Till pedagogernas försvar - även om jag inte håller med om det - så följer de nog bara nuvarande läroplan.
Ja, jag hänger inte dem på något vis. Jag tycker bara att det låter som något jag inte skulle vilja att min ettåring behövde. Då skulle jag mycket hellre ha den på din avdelning.
 
Tack, intressant läsning! Det är helt klart en fråga som delar yrkeskåren.

Men det här:

Från vilken ålder introduceras barnen för digitala verktyg på din förskola?
Från ett års ålder: 59,9 procent

Jag är glad att jag inte är förälder kan jag ju säga.

Vad tusan ska en ettåring göra med en skärm på förskolan? Nä, det känns rätt onödigt! Jag är inte emot skärm men så små barn? Nä.
 
Vad tusan ska en ettåring göra med en skärm på förskolan? Nä, det känns rätt onödigt! Jag är inte emot skärm men så små barn? Nä.

Alltså VANSINNET.
Nej jag fattar inte heller. En ettåring förstår ju överhuvudtaget inte grejen? Det måste ju finnas en miljard leksaker som den förstår bättre än något digitalt.
 
Sorry @Inte_Ung men du känns väldigt boomer i den här tråden :p. Faktum är ju att dina barn är stora och den kontakt du har med mindre barn är som rolig farmor. Du vet ju inte hur det är att stå där en regnig, pissig novembertisdag och var rolig och aktivera alla sinnen samtidigt som du ska jonglera middag, tvätt och städ. Och hålla din 14-åring från att bara sitta och glo på TikTok.

Jag är oerhört kritisk till skärmtid, även för tonåringar, men inte inbillar jag mig att det är plättlätt att styra över alla barn oavsett ålder på annat.
Här är en till "boomerliknande" antar jag. Med 14 åring. Och jag håller nog med @Inte_Ung om att det är mycket lättare att ha mindre strikt skärmtid om barnet har flera intressen som kan roa det hemma än en skärm. Dvs om barnet gillar att läsa böcker eller skriva ngt eller rita eller vad det kan vara så är "icke skärmtid" inte bara en tomhet utan någonting som också är roligt och lockande. Och då är det ju lättare att ha mindre bråk runt just skärmtid. (utan mer köra i stil, ser ut att ha varit mycket dataspel nu ett tag, hitta på ngt annat -ok)

Men det beror antagligen på att jag är möglig eller ngt.
 
Har det inte alltid varit i trean barnen börjar gå hem själv från skolan istället för att gå på fritids. Det är iaf vad jag minns från min skoltid samt vad en jag känner som jobbat på fritids länge sagt.
Jo när det blev fritidsklubb betalade vi ngt år till men den användes sällan, för bråkig och könssegregerad. De hade roliga aktiviteter men det var i stil med -på måndag målar vi. Kom alla tjejer nu ska vi måla! Ni killar kan slås vid datorn därborta. (enligt ungen) Då är det ändå bättre att ha en själv och slippa slåss.
 
Vilka spel som spelas av nioåringar idag online tycker du är bra och lämpliga att de spelar oövervakade (dvs föräldrar ej hemma på ett par timmar)?
Minecraft. Och jag tror ett heter Roblox där de skapar spel för varandra. Kan ha fel i namnet. Sedan kan man ju spela SuperMario och sådant på dator och strategispel.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 274
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp