Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Många av problemen är inte nya, de har bara ett annat uttryck.
Min mamma, nu 88 år gammal, låg och tjuvläste serietidningar (Prins Valiant och Dragons) om natten. Vilket då var höjden av förfall.
Det här tänker jag ofta på när jag ser såna här diskussioner - att det kanske är nya fenomen men verkligen inte nya diskussioner. Jag har alltid gillat att läsa och var tidig med det, lärde mig läsa innan skolan så läste ju böcker hela min skoltid. Och min mormor gillade inte det, så hon försökte begränsa det. Argumenten hon använde var ungefär desamma som används "mot" skärmar idag, och när jag ser tillbaka på den tiden ser jag ju med vuxna ögon att hon gjorde precis ALLT för att aktivera mig på andra sätt så jag inte skulle sitta med en bok dagarna i ända - utflykter av olika slag, arrangera lek med kompisar, säga till mig att gå ut om jag satt inne med boken osv osv. Ja, jag tjuvläste ju också! Boken fick följa med ut så kunde jag fortsätta läsa i trädgården!
 
Det här tänker jag ofta på när jag ser såna här diskussioner - att det kanske är nya fenomen men verkligen inte nya diskussioner. Jag har alltid gillat att läsa och var tidig med det, lärde mig läsa innan skolan så läste ju böcker hela min skoltid. Och min mormor gillade inte det, så hon försökte begränsa det. Argumenten hon använde var ungefär desamma som används "mot" skärmar idag, och när jag ser tillbaka på den tiden ser jag ju med vuxna ögon att hon gjorde precis ALLT för att aktivera mig på andra sätt så jag inte skulle sitta med en bok dagarna i ända - utflykter av olika slag, arrangera lek med kompisar, säga till mig att gå ut om jag satt inne med boken osv osv. Ja, jag tjuvläste ju också! Boken fick följa med ut så kunde jag fortsätta läsa i trädgården!
Ja eller hur?
Det är så otroligt lika.

Min salig svärfar ondgjorde sig över min svägerska som "bara läste böcker" hela tiden och inte utförde något vettigt arbete.
Svägerskan har nu doktorsexamen i dessa böcker.

Ibland så undrar jag om det egentligen handlar om att man inte förstår sig på aktiviteten.
 
Ja eller hur?
Det är så otroligt lika.

Min salig svärfar ondgjorde sig över min svägerska som "bara läste böcker" hela tiden och inte utförde något vettigt arbete.
Svägerskan har nu doktorsexamen i dessa böcker.

Ibland så undrar jag om det egentligen handlar om att man inte förstår sig på aktiviteten.

Jag tror att det är en faktor men inte den enda. Det finns skärmtid och så finns det skärmtid. I min värld är det stor skillnad på att scrolla tictocs och att spela ett onlinespel i grupp. Och jag tycker att det är problematiskt att de iom dessa rekommendationer bakar in all skärmtid i en enda likställd grupp.

Sen är det ju inte bra om det blir så mycket skärmtid att barnet aldrig lär sig ha tråkigt, aldrig plockar upp en bok och läser, aldrig är ute och leker, inte rör sig tillräckligt. Men då är det mer avsaknaden av annat som inte är bra.
 
Ibland så undrar jag om det egentligen handlar om att man inte förstår sig på aktiviteten.
Ja, så kan det nog vara. Min mormor hade som enda utbildning 6-årig folkskola och arbetade i hela sitt liv. Till stora delar inom restaurangbranschen, men också med extrajobb som sömmerska. Och med att ta hand om hushållet med allt vad det innebar såklart. Hon upplevde två världskrig och var en mästare på att ta vara på alla upptänkliga resurser - plockade bär, syltade och saftade, gjorde ny fantastisk mat av gamla rester osv osv. Att sitta ner med en bok var något man i hennes värld kunde "unna sig" om man redan var klar med allt riktigt arbete och inte hade något handarbete för tillfället. Och ansåg sig ha råd att slösa det värdefulla ljuset på något så onyttigt som att läsa! Så nej, hon förstod nog inte ett barnbarn som helst satt med näsan i en bok jämt!
 
Det här tänker jag ofta på när jag ser såna här diskussioner - att det kanske är nya fenomen men verkligen inte nya diskussioner. Jag har alltid gillat att läsa och var tidig med det, lärde mig läsa innan skolan så läste ju böcker hela min skoltid. Och min mormor gillade inte det, så hon försökte begränsa det. Argumenten hon använde var ungefär desamma som används "mot" skärmar idag, och när jag ser tillbaka på den tiden ser jag ju med vuxna ögon att hon gjorde precis ALLT för att aktivera mig på andra sätt så jag inte skulle sitta med en bok dagarna i ända - utflykter av olika slag, arrangera lek med kompisar, säga till mig att gå ut om jag satt inne med boken osv osv. Ja, jag tjuvläste ju också! Boken fick följa med ut så kunde jag fortsätta läsa i trädgården!
Och egentligen gjorde de ju inte fel då heller. Faster (min faster) hade rätt i att det inte var så himla bra att ligga inne på rummet och läsa hela sommaren utan att i alla fall flytta ut och läsa och göra annat också faktiskt var bra :)

Så egentligen är ju inte någonting helt rätt nu bara för att folk försökte få en att aktivera sig förr också.

Dvs bara för att de tyckte att man låg inne och läste för mycket på 1800-talet behöver inte det betyda att det är superduper att ligga inne och padda nu. Utan moderation i allt eller något :D

De äldre då och nu har rätt och fel :)

(dvs rätt i att man måste göra saker lagom, men kanske fel i hur de ibland avbryter aktiviteter de inte förstår sig på, eller se nyttan i dem.)
 
Jag ser faktiskt hela tiden att just "andra" hela tiden bryter mot lagar, regler och riktlinjer.
Så eftersom att den enda som man egentligen kan påverka är en själv, så anser jag att kontrollera skärmtid blir fel.
Utom inom kontrollerad verksamhet typ skola och förskola.

Det var därför jag skrev på samhällsnivå. Det är inte som att vi har en massa rekommendationer och riktlinjer bara för sakens skull som ingen bryr sig om.
Det var du som drog in det i sammanhanget.
Jag vet faktiskt inte hur du gjorde den korrelationen.

Det var ett svar på att bli lockad av andra aktiviteter. Hade inget med mängden skärmtid eller fri skärmtid att göra.

Men vad var så annorlunda för 20 år sedan?
Jag tycker nog att det var ganska så lika.
Vi hade Bukefalos, Lunarstorm och Snyggast och modemkapningar.
Det var väl inte bättre det?

För 20-30 år sedan fanns inte algoritmstyrda sociala medier i våra mobiltelefoner, och det finns inte då inte heller en sådan telefon i varje mellanstadiebarns hand.

Jag har inte forskat i saken men jag skulle bli väldigt förvånad om inte barns (och vuxnas för del delen) skärmtid är mycket mer idag än för 20-30 år sedan. Av en anledning.

Barnen tycker fortfarande att vi föräldrar är roligare och mer spännande än skärmar.
Det upphörde aldrig.
Och hur hamnade kompisar i en tråd med skärmtid?
Nåja, vi föräldrar har aldrig uteslutits ur gemenskapen med kompisar.
Vi är nog tillräckligt roliga för att få vara med helt enkelt.
Däremot så har vi inte alltid velat vara med.
Därför att idag har barnen stora delar av sina sociala liv på nätet. Att välja föräldrar framför skärm är i väldigt stor grad samma sak som att välja sina föräldrar framför sina kompisar. Den där skillnaden jämfört med för 20-30 år sedan igen…


 
Nej det var verkligen inte ett ifrågasättande om varför en treåring inte använder skärm. Absolut inte. Jag undrade om din uppfattning av skärminnehållet som sådant. Och att påstå att en treåring, eller ett betydligt äldre barn för den delen, behöver spela på en skärm har jag inte heller gjort.
Jamen dåså, vad bra! Blev förvånad över frågan för den kändes så märklig. Men då förstår jag!
 
Men vad var så annorlunda för 20 år sedan?
Jag tycker nog att det var ganska så lika.
Vi hade Bukefalos, Lunarstorm och Snyggast och modemkapningar.
Det var väl inte bättre det?

Barnen tycker fortfarande att vi föräldrar är roligare och mer spännande än skärmar.
Det upphörde aldrig.
Och hur hamnade kompisar i en tråd med skärmtid?
Nåja, vi föräldrar har aldrig uteslutits ur gemenskapen med kompisar.
Vi är nog tillräckligt roliga för att få vara med helt enkelt.
Däremot så har vi inte alltid velat vara med.

LAN med en massa 14-åringar har inte direkt dragit.
Chips och Cola och vråla.
För 20 år sedan eller ens 10 år sedan så hade inte detta scenariot uppstått.

Jag får ett meddelande från en vän på Instagram om att gymmet (namnet på gymmet) har erbjudande för gymkort och undrar om jag vill köpa.
Ingen länk och jag svarar inte med gymmets namn eller söker på det och jag inte varit medlem på det gymmet.
Nästa gång jag öppnar mobilen så finns reklam för den kedjan överallt till skillnad från innan då jag inte fick reklam från något gym.
 
Däremot skulle jag säga att det är ganska mycket skärmtid på förskolan... Tv, polyglutt (böcker), ritprogram, slå på bilder på storskärm som barnen kan rita av på papper mm.
O_o
Ehm ... ska inte barnen rita utifrån sin egen fantasi? Det där verkar ju idiotiskt.
 
Jag tror att det är en faktor men inte den enda. Det finns skärmtid och så finns det skärmtid. I min värld är det stor skillnad på att scrolla tictocs och att spela ett onlinespel i grupp. Och jag tycker att det är problematiskt att de iom dessa rekommendationer bakar in all skärmtid i en enda likställd grupp.
Ja men det är ju samma sak med böcker.
Att läsa Sigge Stark eller Barbara Cartland är ju en sak (eller snusk och våld).
Att läsa litteratur som studier en annan sak.

Det är varken böcker eller skärmar som är problemet utan innehållet.
Även om vissa människor (t.ex. min svärfar) blandar ihop det hela.
 
O_o
Ehm ... ska inte barnen rita utifrån sin egen fantasi? Det där verkar ju idiotiskt.
Nej det behöver det inte vara. Att lära sig rita är ju som all annan kunskap. Det finns jättehärliga inspirerande filmer och bilder för att sätta igång barn att rita enligt sin fantasi.

Att ha provat, att sedan lärt sig, att känna ett självförtroende ökar ju sedan chansen till att man provar själv de tekniker man lärt sig och använder dem kreativt.

Tex en film om mikrober och bilder på mikrober och så får barnen måla varsin mikrob. (det är en jättefin film)

Eller en film med tekniker om hur man kan använda och blanda färger och så får barnen måla med den typen av färg och blanda.

Några barn kan ju alltid rita i ett vacuum men för vissa blir det då bara samma teckning gång på gång, en prinsessa eller en bil eller en viss mangafigur de lärt sig. För andra blir det bara tomt och de kommer inte igång alls (utan kanske stör istället).

Tycker att vi numera lämnar barnen lite därhän när det gäller att rita, teckna och måla. Som om det var en medfödd skill, vissa har det, andra har det inte och de som inte har det är för evigt förlorade. Förskolan ska ju kompensera för barn som inte har böcker hemma vet alla. Men de måste också rimligen kompensera för barn som inte har garn, inte har pennor och papper, kritor och målarfärg eller inte har ett utomhus. Med teknik och kunskap kan många fler barn få chansen att lära sig rita och teckna och finna glädje i den kreativiteten.

Tycker inte att se en kort pedagogisk film, 3 minuter, tillsammans och sedan göra någonting kreativt är att likställa med "skärmtid" som så. Precis som att ta bilder av saker inte heller riktigt är det.

Men med det sagt så kan man ju också visa och ställa upp ett föremål att rita av. Dvs det borde inte vara enda sättet att inspirera till målning eller teckning.
 
Senast ändrad:
För 20-30 år sedan fanns inte algoritmstyrda sociala medier i våra mobiltelefoner, och det finns inte då inte heller en sådan telefon i varje mellanstadiebarns hand.
Så är det säkert.
Och de är ett otyg.
Men det går ju att rensa bort utan att behöva välja bort skärmtid.

Det var ju inte direkt så att mina barn fick göra vad de ville på sina datorer heller.
Kontroll är bra.
Fimpa internet på natten fungerar.
 
Därför att idag har barnen stora delar av sina sociala liv på nätet. Att välja föräldrar framför skärm är i väldigt stor grad samma sak som att välja sina föräldrar framför sina kompisar. Den där skillnaden jämfört med för 20-30 år sedan igen…
Det är där som verkligheten kommer in och blir roligare än det virtuella.
Att göra något med alla sinnen brukar fungera fint.
 
För 20 år sedan eller ens 10 år sedan så hade inte detta scenariot uppstått.

Jag får ett meddelande från en vän på Instagram om att gymmet (namnet på gymmet) har erbjudande för gymkort och undrar om jag vill köpa.
Ingen länk och jag svarar inte med gymmets namn eller söker på det och jag inte varit medlem på det gymmet.
Nästa gång jag öppnar mobilen så finns reklam för den kedjan överallt till skillnad från innan då jag inte fick reklam från något gym.
Det där är ju lätt att ställa in så att man slipper.
Med korrekt handhavande så blir det inte på det viset.

T.ex. så är Instagram inte någon App som ett barn skall ha.

Problemet som du beskär inte relaterat till skärmar i allmänhet utan till skräp som man hämtat över internet.
 
Det där är ju lätt att ställa in så att man slipper.
Med korrekt handhavande så blir det inte på det viset.

T.ex. så är Instagram inte någon App som ett barn skall ha.

Problemet som du beskär inte relaterat till skärmar i allmänhet utan till skräp som man hämtat över internet.
Du undrade ju hur det förändrats dom senare 20-30 åren.

Hur många föräldrar tror du har den kunskapen?
Att sitta med barnen tycker jag är ett jättebra råd som folkhälsomyndigheten ger för dom yngre.
 
Det är där som verkligheten kommer in och blir roligare än det virtuella.
Att göra något med alla sinnen brukar fungera fint.

Vad är det du försöker säga? Om vi bara erbjuder ett skärmfritt alternativ så kommer alla barn med glädje lägga bort skärmarna och inte efterfråga dem. Någonting säger mig att det 11-åriga barnbarnet om inte nu så så definitivt om två, tre år skulle ha väldigt roligt åt mossiga farmors svar i den här tråden ;)

Mina barn går på ett jättebra fritids. Det är en toppenverksamhet med fantastisk personal och det läggs varje dag stor möda på att erbjuda planerade och organiserade aktiviteter. Min son gillar (tack o lov för han har inget val) att vara där.

Ändå har de (eller ja det är väl mest föräldrarna) redan i trean problem med att många barn inte vill gå på fritids. De vill gå hem själva istället för då kan de sitta på respektive rum och spela med sina kompisar. Samma kompisar som de nu är på fritids med, men där är ju telefonerna inlåsta.

(Detta var det stora diskussionsämnet bland föräldrarna på föräldramötet i sonens klass. Jag vad väldigt glad över att det där var för mig ännu en främmande värld).
 
Senast ändrad:
Sorry @Inte_Ung men du känns väldigt boomer i den här tråden :p. Faktum är ju att dina barn är stora och den kontakt du har med mindre barn är som rolig farmor. Du vet ju inte hur det är att stå där en regnig, pissig novembertisdag och var rolig och aktivera alla sinnen samtidigt som du ska jonglera middag, tvätt och städ. Och hålla din 14-åring från att bara sitta och glo på TikTok.

Jag är oerhört kritisk till skärmtid, även för tonåringar, men inte inbillar jag mig att det är plättlätt att styra över alla barn oavsett ålder på annat.
 
Du undrade ju hur det förändrats dom senare 20-30 åren.

Hur många föräldrar tror du har den kunskapen?
Att sitta med barnen tycker jag är ett jättebra råd som folkhälsomyndigheten ger för dom yngre.
Om man inte har den kunskapen att kunna styra och begränsa vad som finns på skärmen, så är det nog bra att skippa skärmen helt.
Alternativt se till att lära sig hur det fungerar.

Jag tycker inte att man skall köra utrustning som man inte behärskar.
Och definitivt inte låta sina barn köra utrustning som man inte behärskar.
Typ båt, bil och dator kopplad till internet.
En smartphone är att räkna som dator med tanke på funktion och prestanda.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 274
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp