Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Jag uppfattade @Imogen s fråga till mig om vad som är så olämpligt med spel att jag vill ha nolltolerans som ifrågasättande. Trots att mitt inlägg specifikt rörde spel som 3-åring.

För mig är det så otroligt uppenbart och självklart att en treåring inte behöver spela på en skärm, oavsett vad för spel det är.

Nej det var verkligen inte ett ifrågasättande om varför en treåring inte använder skärm. Absolut inte. Jag undrade om din uppfattning av skärminnehållet som sådant. Och att påstå att en treåring, eller ett betydligt äldre barn för den delen, behöver spela på en skärm har jag inte heller gjort.
 
Fast då har du nog inte läst forskningen? Det finns studier som visar på att skärmtid skadar hjärnan. Jag har inte allt i huvudet, men tror att det finns forskning som visar på både fysiska förändringar, sämre språkinlärning (gällande små barn), ökade koncentrationssvårigheter (alla åldrar) och att skärmanvändning utsöndrar såna mängder hormoner i hjärnan som man inte får av annat och därmed orsakar ett beroende (går ju också rätt tydligt att se hos alla åldrar) likt droganvändning. Så jo, det är skadligt.
Här är rapporten som FHM grundar sig på.
 
Här har vi faktiskt lyckats skala ned skärmtiden en hel del under sommaren. Slutat använda surfplatta helt, mobilspel har det blivit minimalt av (det är något jag kan ta till en kort stund då jag måste göra något på datorn, t.ex, och verkligen inte kan ha barnet uppe i det).

TV blir det lite mer av, men även det har jag börjat lyckas dra ner rätt bra på, så det oftast bara blir en liten stund på morgonen och en liten stund på kvällen. Och ja, det handlar absolut ofta om min egen ”lathet” då jag själv behöver den pausen ibland som ensamstående till en 2,5-åring.

FaceTime blir det en hel del dock, med familj som bor långt bort. Det inbillar jag mig dock inte är lika illa då det inte gör att han sitter och stirrar på/pillar med telefonen, utan den står en bit bort och han samtalar med andra deltagare och ofta även ”har med dem” i leken.

För övrigt är jag sjukt imponerad över att ni lyckas hålla skärmtiden i princip obefintlig, @gulakatten :love:
 
Fast då har du nog inte läst forskningen? Det finns studier som visar på att skärmtid skadar hjärnan. Jag har inte allt i huvudet, men tror att det finns forskning som visar på både fysiska förändringar, sämre språkinlärning (gällande små barn), ökade koncentrationssvårigheter (alla åldrar) och att skärmanvändning utsöndrar såna mängder hormoner i hjärnan som man inte får av annat och därmed orsakar ett beroende (går ju också rätt tydligt att se hos alla åldrar) likt droganvändning. Så jo, det är skadligt.
Det beror ju fortfarande på vad man gör framför skärmen.

Om själva användandet av skärm vore så farligt så hade alla mina gamla kollegor inom telekom och IT fallit döda ner vid det här laget.
Och så är inte fallet.

Man måste hålla isär utrustningen från aktiviteterna.
 
Det beror ju fortfarande på vad man gör framför skärmen.

Om själva användandet av skärm vore så farligt så hade alla mina gamla kollegor inom telekom och IT fallit döda ner vid det här laget.
Och så är inte fallet.

Man måste hålla isär utrustningen från aktiviteterna.
Allt skadligt är inte dödligt. Och nej, dagens spel och videor för små barn är såklart inte jämförbart med att jobba med IT.

Synen påverkas ju också negativt av mycket skärm.
 
Håller med! Alltid när jag uttrycker att vi är restriktiva och kommer vara restriktiva med skärmar så möts vi av stor skepsis. Titta bara i tråden, där jag blir ifrågasatt varför mitt barn som 3-åring inte ska få spela spel på en skärm. Många verkar ha en otrolig övertro till skärmar och tro att de är så viktiga för barns utveckling och att man berövar dem något om man avvaktar med dem.
Skärmar är inte det minsta viktiga för barns utveckling.
Barn har utvecklats alldeles utmärkt flera tusen år utan dem.
Men de är inte heller farliga om de används på rätt sätt.

Allt kan bli farligt om det används på fel sätt, så även skärmar.
Och om man är osäker så är det väl en bra idé att skippa skärmen helt, för att känna sig trygg.

Jag känner mig däremot trygg med att jag kan kontrollera användningen utan att använda tidsbegränsning.
 
Allt skadligt är inte dödligt. Och nej, dagens spel och videor för små barn är såklart inte jämförbart med att jobba med IT.

Synen påverkas ju också negativt av mycket skärm.
Men där så kommer ju gränsdragningen in.
När blir det skadligt och när är det inte skadligt?

En bra pedagogisk app för att lära sig räkna och träna matematik är ju arbete för barn.
Hur kan det bli skadligt?
 
Jag har provat på mina 3, barnbarnet och deras kompisar.
Det är inte svårt alls att konkurrera med en skärm.
En ponny eller åka och bada slår skärmen med hästlängder.

Men snälla nån.

De flesta barn väljer nog också aktiviteter med mormor före en skärm alla dagar i veckan.

Det innebär inte att det är lika lätt när kompisar drar och de får spela spel som vi inte låter våra barn spela. När alla kompisar har egna mobiler. När man blir bjuden på ”robloxkalas” och inte har någon aning om vad det är.

Problematiken kring skärmars dragningskraft finns oavsett andra aktiviteter när vi pratar barn äldre än ett par år. (Generellt då, givetvis finns undantag).

Sen är det ju givetvis då att med mycket andra aktiviteter blir mängden skärmtid automatiskt mindre och ett mindre problem (som jag skrev i mitt första inlägg). Men det tar inte bort behovet av rekommendationer.
 
Samtidigt är ju de här rekommendationerna väldigt bra iom att förskolan nu får ett underlag till att ägna sig åt mer annat än skärm. Tidigare var de tvugna att använda skärm under en period, samtidigt som barn fick balansproblem och dålig motorik och för lite möte med sagor och berättelser.
Ja det är helt galet
Skärmtid skall definitivt inte tränga ut andra och bättre aktiviteter.
Och då är vi tillbaka till att där finns definitivt roligare och nyttigare saker att göra tillsammans med andra barn och utbildade pedagoger än att stirra in i en skärm.
Verkligheten är alltid bättre.

Så om det hjälper mot det är det ju en vinst.
 
Innebär de här riktlinjerna alltså att skärmar kan komma att plockas bort ur läroplanen? Eller fanns ett sånt förslag redan innan? Det kan inte finnas många bland personalen som beklagar det.
Det har funnits ett förslag en tid, men inte speciellt länge. Jo, det finns en del som vill behålla "digitala verktyg". Fast jag kan inte tänka mig att någon skulle motsätta sig att, t.ex., barn skulle få använda en padda till att fotografera (dokumentera) något de har gjort.
 
Och ja, det handlar absolut ofta om min egen ”lathet” då jag själv behöver den pausen ibland som ensamstående till en 2,5-åring.
Det är ändå helt förståeligt och mänskligt tycker jag. Inte alls konstigt att det blir en hjälp i vardagen. Du verkar också väldigt insatt i riskerna och medveten i ditt tänk så jag är övertygad om att du hanterar skärmarna på ett vettigt sätt.
FaceTime blir det en hel del dock, med familj som bor långt bort. Det inbillar jag mig dock inte är lika illa då det inte gör att han sitter och stirrar på/pillar med telefonen, utan den står en bit bort och han samtalar med andra deltagare och ofta även ”har med dem” i leken.
Det gör vi också! Det glömde jag faktiskt. Vi använder FaceTime för att prata med farmor och farfar. Dottern gör som du beskriver, leker med sitt och pratar med dem. Just videosamtal står det uttryckligen i rekommendationen att det inte är skadligt på samma sätt.
För övrigt är jag sjukt imponerad över att ni lyckas hålla skärmtiden i princip obefintlig, @gulakatten :love:
Jamen tack! Det var som tuffast när jag var gravid och bara kräktes och maken var helt ensam med dottern när hon hade feber eller var magsjuk. Då fick hon titta på TV så han kunde laga mat utan att hon låg och grät på golvet bredvid honom. Nu är vi ju dock två friska vuxna, även om vi inte är hemma båda två jämt, och då är det lättare att avstå skärm. Även om jag är själv med båda barnen och bebisen gråter i selen och dottern klagar på golvet så kan jag hantera de stunderna utan att känna att en skärm behövs.
 
Innebär de här riktlinjerna alltså att skärmar kan komma att plockas bort ur läroplanen? Eller fanns ett sånt förslag redan innan? Det kan inte finnas många bland personalen som beklagar det.
Jag tror tyvärr många pedagoger också ser skärmarna som en bra avlastning. Förra veckan var två pedagoger sjuka på dotterns avdelning, dvs det var bara två pedagoger på ca 17 barn. Då är det nog väldigt skönt att sätta på projektor med dansande Babblare och få lite vila själv.
 
Det innebär inte att det är lika lätt när kompisar drar och de får spela spel som vi inte låter våra barn spela. När alla kompisar har egna mobiler. När man blir bjuden på ”robloxkalas” och inte har någon aning om vad det är.
Det är inte skärmarna som är problemet där utan innehållet.
Och att kompisarnas föräldrar inte sorterar innehållet på ett hälsosamt sätt.

Att barnens kompisar får göra dumheter innebär inte att man behöver tillåta de egna barnen att göra samma sak.

Hur tänker du att begränsad skärmtid skulle lösa det problemet?
Tror du på fullt allvar att föräldrar som låter sina barn surfa fritt på nätet skulle bry sig?
Det är som med föräldrar som idkar "fri uppfostran" och låter sina barn ränna ute om nätterna.
De kommer att fortsätta med det.

Och det gällde även mina egna barn, att vi föräldrar var roligare och mer intressanta än datorspel.
Man får helt enkelt se till att göra sig intressant.
 
Det är inte skärmarna som är problemet där utan innehållet.
Och att kompisarnas föräldrar inte sorterar innehållet på ett hälsosamt sätt.

Att barnens kompisar får göra dumheter innebär inte att man behöver tillåta de egna barnen att göra samma sak.

Hur tänker du att begränsad skärmtid skulle lösa det problemet?
Tror du på fullt allvar att föräldrar som låter sina barn surfa fritt på nätet skulle bry sig?
Det är som med föräldrar som idkar "fri uppfostran" och låter sina barn ränna ute om nätterna.
De kommer att fortsätta med det.

Och det gällde även mina egna barn, att vi föräldrar var roligare och mer intressanta än datorspel.
Man får helt enkelt se till att göra sig intressant.

Nu blandar du äpplen och päron. Det jag skrev om kompisars påverkan hade inget med skärmtidens mängd att göra,

Men ja om man tror att myndigheters riktlinjer och rekommendationer inte har någon som helst påverkan på människors beteende på samhällsnivå ja då förstår jag att man tycker sådana här riktlinjer är trams. Def är ju dock inte samhällets uppfattning.

Att skärmar var något annat för 20-30 år sedan trodde jag redan var avhandlat. Hur högt upp i åldrarna tyckte dina barn att det var roligare att umgås med er föräldrar än med sina kompisar?
 
Vi har fri skärmtid när vi inte gör något speciellt eftersom barnen (3,5 resp snart 7år) reglerar detta rätt bra själva. Hade kanske tänkt annorlunda om de verkar fastna framför plattorna (de har varsin). Som de är nu så varierar det, vissa dagar kan de sitta mycket, andra dagar vill de hellre vara ute och gräva i jordhögen på tomten, springa banor, pyssla osv. Vissa dagar försöker vi övertala de att sitta med skärm ett tag för att vi behöver göra något ifred i lugn och ro 😅
Tror det underlättar/stimulerar till annan aktivitet än skärmar att vi bor på landet, har en stor gård och vi föräldrar oftast är ute och gör något jobb på dagtid när vi är lediga.

Men visst blir det kanske något mer än rekommendationerna i snitt för snart 7åringen om vi tänker över ett helt år. (3åringen har inte ro att sitta stilla nog länge för att komma ens nära 1h per dag om han inte är väldigt sjuk 😅) Funkar bra för oss iaf och sålänge de inte är maniska vid skärmarna så tänker vi inte ändra.
Styr också vad de får göra på plattorna med anpassade appar och YouTube.



Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör och ser på det. Hur gör ni med skärmtid i familjen? Hur gamla är era barn? Om era barn haft mer skärmtid än rekommendationerna, kommer ni att överväga att dra ner på det?
 
Allt skadligt är inte dödligt. Och nej, dagens spel och videor för små barn är såklart inte jämförbart med att jobba med IT.

Synen påverkas ju också negativt av mycket skärm.
Egentligen av att inte vara ute i solen på sommaren enligt det senaste. Men det brukar ju sammanfalla.
 
Det har funnits ett förslag en tid, men inte speciellt länge. Jo, det finns en del som vill behålla "digitala verktyg". Fast jag kan inte tänka mig att någon skulle motsätta sig att, t.ex., barn skulle få använda en padda till att fotografera (dokumentera) något de har gjort.
Det låter ju oerhört harmlöst att tex få fota lite men.

Samtidigt som jag tänker att det var ett nedrans dokumenterande på förskolan redan för tio år sedan. Undrans hur det egentligen blir i tankevärlden om man måste dokumentera alltför mycket. Som om saker inte hade hänt om det inte var dokumenterat. Om det kan påverka hur barn ser på saker/känner sig iakttagna? Värderade?

För mycket dokumentation blir ju i paritet nästan med betyg i blick? Själv är man ju inte riktigt van från sin egen skoltid med hur det är nu på högstadiet och mellanstadiet med betygen. Ett betyg på exakt allting. Ditt betyg på hopp på bock var C, men ditt betyg på teckningen var B. Ditt betyg på den här pannkakan i hemkunskapen är D.

(dvs i realiteten som jag som typ tycker att jag inte har gått någonstans om mobilen med stegräknaren inte var med).
 
Men ja om man tror att myndigheters riktlinjer och rekommendationer inte har någon som helst påverkan på människors beteende på samhällsnivå ja då förstår jag att man tycker sådana här riktlinjer är trams. Def är ju dock inte samhällets uppfattning.
Jag ser faktiskt hela tiden att just "andra" hela tiden bryter mot lagar, regler och riktlinjer.
Så eftersom att den enda som man egentligen kan påverka är en själv, så anser jag att kontrollera skärmtid blir fel.
Utom inom kontrollerad verksamhet typ skola och förskola.


Nu blandar du äpplen och päron. Det jag skrev om kompisars påverkan hade inget med skärmtidens mängd att göra,
Det var du som drog in det i sammanhanget.
Jag vet faktiskt inte hur du gjorde den korrelationen.


Att skärmar var något annat för 20-30 år sedan trodde jag redan var avhandlat. Hur högt upp i åldrarna tyckte dina barn att det var roligare att umgås med er föräldrar än med sina kompisar?
Men vad var så annorlunda för 20 år sedan?
Jag tycker nog att det var ganska så lika.
Vi hade Bukefalos, Lunarstorm och Snyggast och modemkapningar.
Det var väl inte bättre det?

Barnen tycker fortfarande att vi föräldrar är roligare och mer spännande än skärmar.
Det upphörde aldrig.
Och hur hamnade kompisar i en tråd med skärmtid?
Nåja, vi föräldrar har aldrig uteslutits ur gemenskapen med kompisar.
Vi är nog tillräckligt roliga för att få vara med helt enkelt.
Däremot så har vi inte alltid velat vara med.

LAN med en massa 14-åringar har inte direkt dragit.
Chips och Cola och vråla.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 274
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp