Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Vad är det du försöker säga? Om vi bara erbjuder ett skärmfritt alternativ så kommer alla barn med glädje lägga bort skärmarna och inte efterfråga dem. Någonting säger mig att det 11-åriga barnbarnet om inte nu så så definitivt om två, tre år kommer ha väldigt roligt åt mossiga farmors svar i den här tråden ;)
Hur då mossig?
Inte ens min 88-åriga mamma är just mossig.
Det är annat som är besvärligt där.

Det som jag vill säga är att med tillräckligt roliga och spännande alternativ, så kommer barnen att göra tillräckligt mycket andra saker så att skärmtiden inte blir något problem.
Det är inte själva skärmtiden som är problemet utan de saker som inte blir gjorda därför att skärmen är i vägen.
 
Ändå har de (eller ja det är väl mest föräldrarna) redan i trean problem med att många barn inte vill gå på fritids. De vill gå hem själva istället för då kan de sitta på respektive rum och spela med sina kompisar. Samma kompisar som de nu är på fritids med, men där är ju telefonerna inlåsta.
Och helt ärligt, vad är det egentligen för problem med det?
Sitta eller ligga bekvämt i en lugn miljö och vila i stället för att konkurrera om bästa stolen och ha det stökigt omkring sig.
 
Och helt ärligt, vad är det egentligen för problem med det?
Sitta eller ligga bekvämt i en lugn miljö och vila i stället för att konkurrera om bästa stolen och ha det stökigt omkring sig.
Du ser inga problem med att så små barn hellre går hem och sitter ensamma på rummet och spelar med kompisar (på distans) istället för att vara på fritids och umgås IRL med andra barn?
 
Sorry @Inte_Ung men du känns väldigt boomer i den här tråden :p. Faktum är ju att dina barn är stora och den kontakt du har med mindre barn är som rolig farmor. Du vet ju inte hur det är att stå där en regnig, pissig novembertisdag och var rolig och aktivera alla sinnen samtidigt som du ska jonglera middag, tvätt och städ. Och hålla din 14-åring från att bara sitta och glo på TikTok.

Jag är oerhört kritisk till skärmtid, även för tonåringar, men inte inbillar jag mig att det är plättlätt att styra över alla barn oavsett ålder på annat.
Jo det vet jag egentligen precis.
Min äldsta var 14 när minsta var 4.
Men jag hade stängt av just Tik Tok om det hade funnits.
Och en 14-åring är för stor för att inte hjälpa till i det läget.
Det finns ingen anledning till att den skall få slöa när det finns saker som behöver göras.

Föräldrar driver inga All Inclusive Hotell.
 
Hur då mossig?
Inte ens min 88-åriga mamma är just mossig.
Det är annat som är besvärligt där.

Det som jag vill säga är att med tillräckligt roliga och spännande alternativ, så kommer barnen att göra tillräckligt mycket andra saker så att skärmtiden inte blir något problem.
Det är inte själva skärmtiden som är problemet utan de saker som inte blir gjorda därför att skärmen är i vägen.

Mossig var ett skämt, hence the smiley. Det jag menade var att jag inte tror att ni har samma uppfattning.

Det du beskriver om att skärmtid inte blir ett problem om barnen har tillräckligt med andra aktiviteter håller jag helt med om. Det var precis det jag beskrev om mina egna barn i mitt första inlägg.

Men det är mina egna barn här och nu som ännu är rätt små (7 och 9). Jag har ingen ide om att det upplägget funkar enkelt och barnen gör tillräckligt med andra aktiviteter för alla barn genom hela uppväxten.
 
Och helt ärligt, vad är det egentligen för problem med det?
Sitta eller ligga bekvämt i en lugn miljö och vila i stället för att konkurrera om bästa stolen och ha det stökigt omkring sig.

Vilken bästa stol? På fritids sitter de sällan på någon stol.

Alldeles nyss sa du att skärmtid inte blir något problem om barnen har tillräckligt med andra aktiviteter. Nu tycker du att det är en bra ide att 9-åringar sitter stilla hemma själva och spelar onlinespel varje vardag mellan 14-17. Jag får inte riktigt ihop den ekvationen… Eller så har vi olika uppfattning om rimlighet för en 9-åring…
 
Vilken bästa stol? På fritids sitter de sällan på någon stol.

Alldeles nyss sa du att skärmtid inte blir något problem om barnen har tillräckligt med andra aktiviteter. Nu tycker du att det är en bra ide att 9-åringar sitter stilla hemma själva och spelar onlinespel varje vardag mellan 14-17. Jag får inte riktigt ihop den ekvationen… Eller så har vi olika uppfattning om rimlighet för en 9-åring…
Vi har nog olika uppfattning om rimlighet tror jag.
När allt som behöver göras är gjort, inklusive fysisk aktivitet, så får man vara ledig och välja sitt nöje själv.

Om onlinespel är bra eller dåligt beror ju på vilket spel det är.
Varför skulle det vara sämre än brädspel?
 
Du ser inga problem med att så små barn hellre går hem och sitter ensamma på rummet och spelar med kompisar (på distans) istället för att vara på fritids och umgås IRL med andra barn?
Nej de har ju redan umgåtts med andra människor en stor del av dagen.
Varför skulle inte barn få välja vad de gör på sin lediga tid själva?

Vilka problem ser du?
 
Jag har provat på mina 3, barnbarnet och deras kompisar.
Det är inte svårt alls att konkurrera med en skärm.
En ponny eller åka och bada slår skärmen med hästlängder.
Okej, en ponny eller att åka och bada alltså. 😄 Det låter genomförbart för den genomsnittliga föräldern.
 
Okej, en ponny eller att åka och bada alltså. 😄 Det låter genomförbart för den genomsnittliga föräldern.
Jag har ponny hemma men den slår inte skärmen ändå :cool:
(Sen är det praktiskt svårt just nu eftersom jag har en bebis också och inte blandar barnvagnar och ponnys). Åka och bada själv med två som inte kan simma är inte heller genomförbart.
 
Vad är det du försöker säga? Om vi bara erbjuder ett skärmfritt alternativ så kommer alla barn med glädje lägga bort skärmarna och inte efterfråga dem. Någonting säger mig att det 11-åriga barnbarnet om inte nu så så definitivt om två, tre år skulle ha väldigt roligt åt mossiga farmors svar i den här tråden ;)

Mina barn går på ett jättebra fritids. Det är en toppenverksamhet med fantastisk personal och det läggs varje dag stor möda på att erbjuda planerade och organiserade aktiviteter. Min son gillar (tack o lov för han har inget val) att vara där.

Ändå har de (eller ja det är väl mest föräldrarna) redan i trean problem med att många barn inte vill gå på fritids. De vill gå hem själva istället för då kan de sitta på respektive rum och spela med sina kompisar. Samma kompisar som de nu är på fritids med, men där är ju telefonerna inlåsta.

(Detta var det stora diskussionsämnet bland föräldrarna på föräldramötet i sonens klass. Jag vad väldigt glad över att det där var för mig ännu en främmande värld).

Har det inte alltid varit i trean barnen börjar gå hem själv från skolan istället för att gå på fritids. Det är iaf vad jag minns från min skoltid samt vad en jag känner som jobbat på fritids länge sagt.
 
Har det inte alltid varit i trean barnen börjar gå hem själv från skolan istället för att gå på fritids. Det är iaf vad jag minns från min skoltid samt vad en jag känner som jobbat på fritids länge sagt.

Jag vet inte. Vad jag vet går alla barn i min sons klass på fritids. Kanske någon som inte gör det. Diskussionen på föräldramötet lyftes av föräldrar och ingången var att föräldrarna ville att barnen gick på fritids medan barnen ville gå hem och spela, och man undrade hur andra föräldrar gjorde. (Mitt eget barn har inget val så är väldigt glad att han vill gå).

Enligt fritids som de berättade då så blir fritids på mellanstadiet mer och mer vanligt. Gissar att det hänger ihop med att man vill att barnen gör vi annat än går hem och spelar.
 
Okej, en ponny eller att åka och bada alltså. 😄 Det låter genomförbart för den genomsnittliga föräldern.
Gå och bada är definitivt genomförbart på sommaren i båda mina kommuner.
De allra flesta har cykelavstånd till bad och många har promenadavstånd.
På vintern kan man åka pulka och skidor samt i vissa fall skridskor.
Ponny är ju litet mer av det exklusiva slaget, men något som är vanligt just på det här forumet.

Det finns saker att göra med barnen som i princip bara kostar förälderns tid.
Mitt äldsta barn tyckte mycket om att vara hemma hos en kompis vars mamma bakade med barnen.
Det är tämligen tillgängligt för alla.
Bara fantasin sätter gränser där.
 
Jag har ponny hemma men den slår inte skärmen ändå :cool:
(Sen är det praktiskt svårt just nu eftersom jag har en bebis också och inte blandar barnvagnar och ponnys). Åka och bada själv med två som inte kan simma är inte heller genomförbart.
Nej de är nog ännu för små för det.
Men de blir ju större med tiden.
 
Har det inte alltid varit i trean barnen börjar gå hem själv från skolan istället för att gå på fritids. Det är iaf vad jag minns från min skoltid samt vad en jag känner som jobbat på fritids länge sagt.
De har fritids till 12 års ålder.
Om de vill.
Och mina 3 samt barnbarnet har alla velat gå på fritids.
Samma fritids och samma skola f.ö.

Edit. Det är bara 11 år mellan mitt yngsta barn och barnbarnet.
 
Gå och bada är definitivt genomförbart på sommaren i båda mina kommuner.
De allra flesta har cykelavstånd till bad och många har promenadavstånd.
På vintern kan man åka pulka och skidor samt i vissa fall skridskor.
Ponny är ju litet mer av det exklusiva slaget, men något som är vanligt just på det här forumet.

Det finns saker att göra med barnen som i princip bara kostar förälderns tid.
Mitt äldsta barn tyckte mycket om att vara hemma hos en kompis vars mamma bakade med barnen.
Det är tämligen tillgängligt för alla.
Bara fantasin sätter gränser där.
Det är väl mer det här att när hela familjen kommit hem från jobb, skola och förskola och maten ska på bordet så är det kanske lite mycket begärt att dra iväg för att bada eller åka skridskor. Och efter maten är det är det läxor, hushållsarbete eller bara avkoppling som behövs.

Sen bor väl inte alla i dina två kommuner heller.
 
Vi har nog olika uppfattning om rimlighet tror jag.
När allt som behöver göras är gjort, inklusive fysisk aktivitet, så får man vara ledig och välja sitt nöje själv.

Om onlinespel är bra eller dåligt beror ju på vilket spel det är.
Varför skulle det vara sämre än brädspel?

Vilka spel som spelas av nioåringar idag online tycker du är bra och lämpliga att de spelar oövervakade (dvs föräldrar ej hemma på ett par timmar)?
 
Diskussionen på föräldramötet lyftes av föräldrar och ingången var att föräldrarna ville att barnen gick på fritids medan barnen ville gå hem och spela, och man undrade hur andra föräldrar gjorde. (Mitt eget barn har inget val så är väldigt glad att han vill gå).
Stänger av internet?
Jag skulle inte ha velat ha mitt barn ensam hemma så jag hade kommenderat fritids.
Och det har inte det minsta med skärmtid eller datorspel att göra.
Utan det handlar om att det skall finnas någon vuxen som ansvarar för barnets säkerhet.
 
Det är väl mer det här att när hela familjen kommit hem från jobb, skola och förskola och maten ska på bordet så är det kanske lite mycket begärt att dra iväg för att bada eller åka skridskor. Och efter maten är det är det läxor, hushållsarbete eller bara avkoppling som behövs.

Sen bor väl inte alla i dina två kommuner heller.
Barn har väldigt mycket fritidsaktiviteter som föräldrar är engagerade i.
Så det hinns nog med.

Barnbarnet har dans en kväll i veckan och teater en kväll.
Något som definitivt går före skärmtid.
 
Vilka spel som spelas av nioåringar idag online tycker du är bra och lämpliga att de spelar oövervakade (dvs föräldrar ej hemma på ett par timmar)?
Det vet jag faktiskt inte.
Eftersom att jag inte har det ansvaret.
Men jag kan ta reda på vilka spel som barnbarnet får spela.
Eftersom att föräldern är lärare så känner jag inte att jag behöver oroa mig för att det blir fel med det.

Jag bor ju deltid tillsammans med barnbarnet och dess förälder sedan min flytt söderut.
Så vi har mycket kontakt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 274
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp