Problem med ett barn på förskolan

Ja typ.
Och vägrar anmäla för att det blir "jobbigt".

Lärare har som plikt att anmäla och kan inte skippa det om rektorn vägrar.

Det är ett reellt problem i flera skolor.

Bra för dig att veta kanske.
Jag känner till att det kan vara ett problem att personalen är oense med rektorn om vad som ska anmälas. Tyckte att detta var mycket mer förekommande för några år sedan. Har talat med flera som arbetar inom skola och barnomsorg som delar den upplevelsen. I takt med att försummade och vanvårdade barn uppmärksammas (Lilla Hjärtat, flickan som tvingades dricka ättika med flera) har jag upplevt en mycket mer välvillig inställning till orosanmälningar. Man ringer också gärna till socialtjänsten och diskuterar om man ska anmäla barn vars situation man känner oro kring.
 
Kan du/andra föräldern/annan vuxen nära anhörig vara med barnet i förskolan tills det löst sig och för att skydda barnet? Förstår om det inte är en praktisk möjlighet men om inte annat hade det kanske fått lärarna/rektorn att tänka till lite.
 
Det är ju galet om personal i skola och förskola inte vågar anmäla, trots att det finns en oro. Det blir ju barnen som får lida för det i slutändan.

Personalen kom fram idag vid lämning och var så förvånade över det vi sade, för de hade ju haft så roligt igår och yada yada. Trots att dottern berättade för oss att barnet dragit sönder en käpphäst som dottern hade, så personal fått laga den. Hon hade även bitit min dotter strax innan jag kom, märket på armen var färskt sas.

Men vi har märkt förut också att de gärna vill pusha på att vår dotter ska leka med det här barnet hela tiden, det säger även dottern själv att de gör. Nu har flera av dotterns kompisar gått vidare till skolan också tyvärr. Dottern börjar nästa höst i skolan och jag hoppas att vi har flyttat tills dess. Barnet är nog rätt så ensamt, de flesta föräldrar verkar undvika den här familjen. Det är ju naturligtvis jättetragiskt, men det är inget som ska läggas på min dotter att lösa. Hon ska inte behöva känna sig tvingad att leka med det barnet bara för att ingen annan vill göra det. Det är ju personalens sak att ta tag i då.

Jag sade även till personalen att dottern berättar ju en helt annan bild hemma än vad personalen säger till oss att de ser. Samt att hon känner sig väl mer trygg med att berätta för oss hemma än för personalen, den såg ut att svida men den var nog nyttig att få höra.
 
Jag känner till att det kan vara ett problem att personalen är oense med rektorn om vad som ska anmälas. Tyckte att detta var mycket mer förekommande för några år sedan. Har talat med flera som arbetar inom skola och barnomsorg som delar den upplevelsen. I takt med att försummade och vanvårdade barn uppmärksammas (Lilla Hjärtat, flickan som tvingades dricka ättika med flera) har jag upplevt en mycket mer välvillig inställning till orosanmälningar. Man ringer också gärna till socialtjänsten och diskuterar om man ska anmäla barn vars situation man känner oro kring.
Det gläder mig något oerhört.
Skolan har ett stort ansvar när det gäller dessa frågor.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 888
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 442
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 092
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp