Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

@vemsomhelst123 Jag tänker inte lägga så mycket som en minut på att förklara skillnaderna i utbudet/tillgängligheten idag jämfört med förr. Tyvärr! Vill du diskutera det så kanske det är bättre med en ny tråd 😊.

@Trollunge Kan tänka mig att skärmtid är något man kontinuerligt jobbar på! Jag hör många beskriva just som du att iPaden blir underhållningen på morgonen så föräldern kan ligga kvar med syskon alt få sova lite längre. Synd att inget annat kan funka istället! Vår dotter sover länge så vi är alltid vakna före henne men hon sysselsätter sig med Lego och annat om vi är upptagna på annat håll. Men hon skulle nog vara både tystare och mer stilla med en skärm - på gott och ont.
Ok :)
 
Jag tänker ändå att det är få föräldrar som låter en 2,5 åring gå upp själva på morgnarna medans de ligger kvar och sover? (och framför allt inte för att leka med lego....)

Jag tänker att man väger för- och nackdelar mot varandra utifrån ens förutsättningar? Det har hänt ett fåtal gånger att jag har låtit vår snart 3-åring kolla på bolibompa bredvid mig i sängen på morgonen så att jag kan halvsova vidare. När det har hänt har det varit för att alternativet varit sämre.

De äldre barnen går upp före oss på helgmorgnar och kollar oftast på tv eller ipad men ibland gör de annat. Samma (förutom ipaden då) som jag och mina kompisar gjorde när jag var barn. Ser absolut inte det som "synd att inget annat funkar".

Det var ju standard på helgen när jag var liten (född tidigt 80-tal) att titta på tv. Disneydags var bäst!!
 
Nej jag förstår inte ens hur det skulle gå till med vår 5-åring idag 😂. Det går inte att sova vidare om hon får skärm heller. Vi flytttade när jag var 5 och jag kan inte minnas att jag väckt mina föräldrar någon gång. Vad jag gjorde vet jag inte..
Jag har minne av att titta på testbilden som liten 🙈 Tror barnprogrammet började vid åtta på helgen.
 
@Trollunge Kan tänka mig att skärmtid är något man kontinuerligt jobbar på! Jag hör många beskriva just som du att iPaden blir underhållningen på morgonen så föräldern kan ligga kvar med syskon alt få sova lite längre. Synd att inget annat kan funka istället! Vår dotter sover länge så vi är alltid vakna före henne men hon sysselsätter sig med Lego och annat om vi är upptagna på annat håll. Men hon skulle nog vara både tystare och mer stilla med en skärm - på gott och ont.
Haha, ingen skulle vara gladare än vi om han sov längre på morgonen men han har varit 6 am-crew sen han föddes (och ibland tidigare med för den delen). Men ja skärmen är ju en effektiv barnpassare, tror säkert han hade kunnat underhålla sig en stund med att bläddra i Bamse-tidningar och leka med lego men han hade nog ganska snart velat ha sällskap.
 
Något jag tycker är bra med de nya rekommendationerna är att barnen inte ska ha tillgång till skärm/mobil på natten. Det handlar ju såklart mer om större barn men det är SÅ vanligt att tonåringar har sin mobil hos sig på nätterna och att det stjäl en del del sömn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 273
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp