Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

Mina barn är 2,5 år respektive 9 månader.

Fram tills början av sommaren ungefär tittade 2,5-åringen på alldeles för mycket TV. Han tittade på morgonen, efter sovstunden och på kvällen. Anledningen var att vi behövde TVn som distraktion för att få i honom mat (barn som inte äter). Redan då var väl rekommendationerna max 1 h för barn över 2 år och det översteg vi definitivt. Under sommaren har det blivit bättre med ätandet, och dessutom mer lockande att leka ute än att titta på tv, så då passade vi på att fasa ut det mesta. Numer så tittar han på TV ca 30 min efter middagen, det funkar bra tycker jag. Han varvar ner, och ofta tittar någon av oss föräldrar med honom, vilket han föredrar. Det går ju dock emot rekommendationerna, eftersom det är precis innan läggdags.

Utöver TVn så tittar vi ganska ofta tillsammans en stund på bilder/filmer på telefonen. Den sortens skärmtid känns för min del väldigt okomplicerad, vi tittar på bilder på saker vi gjort och pratar om det.

Bebisen är än så länge helt ointresserad av skärmar. Jag har någon gång försökt distrahera honom med babblarna men han brydde sig inte alls. Vi får se när det kommer, men det blir ju verkligen en annan sak med småsyskon.

Jag förstår varför rekommendationerna finns, men jag har upplevt det som att det oftast i samtal om det blir fokus bara på antal minuter och att det blir så lätt att känna skam när man ligger över rekommendationerna. Oftast finns det ju en anledning till det, och om en familj känner att de behöver använda skärm för att få ihop livet så är det ju inget som kommer skada deras barn.
 
Vad intressant med alla svar! Jag skrev ett långt svar med citat och allt som försvann så jag gör ett nytt försök 😅 dock utan citat pga pallar ej.

@Imogen och @julgrisen Jag tror också en iPad el dyl gör det svårare att hålla efter! Vi har aldrig låtit dottern titta på varken mobil eller iPad utan endast på TV:n och när vi då ville att hon skulle ha det helt skärmfritt var det väldigt lätt att styra från vår sida och bryta. Vi kommer inte låta barnen sitta med iPad förrän de blir ordentligt mycket större.

@Human Jag tror också att de familjer som har mer skärmtid har det av en anledning och jag tror som du att det finns en del skam kring skärmtid generellt. Men jag tror också att det blivit rätt vanligt och okej att slänga fram telefonen med youtube när barnet (ofta under 1) börjar klaga i vagnen eller dylikt och jo, jag tror det kan vara skadligt och absolut något som bör stävjas generellt. Dessutom verkar det oerhört vanligt att barn får sitta själva och titta och till och med titta på plattformar med reklam. Jag tror inte att alla föräldrar har koll på att det inte är bra. I mitt tycke var rekommendationerna förvånansvärt generösa ändå, 1 timme per dag tycker jag låter som mycket för en 2-åring.

För min del tycker jag att det är bra att det kommer rekommendationer men jag hoppas också att föräldrar får stöd i att följa dem om de vill. För så lätt är det inte när man är trött och stressad och bara vill lösa situationen där och då liksom. Då är en skärm lockande.

Vi får alltid så sjukt mycket sneda kommentarer om att dottern inte får ha skärm så för vår del blir det skönt att ha nåt att peka på för oförstående släktingar. Däremot känns det svårare att hålla helt skärmfritt med sonen, som den yngre är jag orolig att han (som @Imogen ) skrev ska halka med när storasyster får titta. Det kommer vi få klura på!
 
Vad intressant med alla svar! Jag skrev ett långt svar med citat och allt som försvann så jag gör ett nytt försök 😅 dock utan citat pga pallar ej.

@Imogen och @julgrisen Jag tror också en iPad el dyl gör det svårare att hålla efter! Vi har aldrig låtit dottern titta på varken mobil eller iPad utan endast på TV:n och när vi då ville att hon skulle ha det helt skärmfritt var det väldigt lätt att styra från vår sida och bryta. Vi kommer inte låta barnen sitta med iPad förrän de blir ordentligt mycket större.

@Human Jag tror också att de familjer som har mer skärmtid har det av en anledning och jag tror som du att det finns en del skam kring skärmtid generellt. Men jag tror också att det blivit rätt vanligt och okej att slänga fram telefonen med youtube när barnet (ofta under 1) börjar klaga i vagnen eller dylikt och jo, jag tror det kan vara skadligt och absolut något som bör stävjas generellt. Dessutom verkar det oerhört vanligt att barn får sitta själva och titta och till och med titta på plattformar med reklam. Jag tror inte att alla föräldrar har koll på att det inte är bra. I mitt tycke var rekommendationerna förvånansvärt generösa ändå, 1 timme per dag tycker jag låter som mycket för en 2-åring.

För min del tycker jag att det är bra att det kommer rekommendationer men jag hoppas också att föräldrar får stöd i att följa dem om de vill. För så lätt är det inte när man är trött och stressad och bara vill lösa situationen där och då liksom. Då är en skärm lockande.

Vi får alltid så sjukt mycket sneda kommentarer om att dottern inte får ha skärm så för vår del blir det skönt att ha nåt att peka på för oförstående släktingar. Däremot känns det svårare att hålla helt skärmfritt med sonen, som den yngre är jag orolig att han (som @Imogen ) skrev ska halka med när storasyster får titta. Det kommer vi få klura på!
Jag tyckte det var superenkelt att styra upp till typ 3,5 års ålder (ensambarn) sen har det varit lite mer förhandlande och också mer vettiga saker en tex 4-5 åring kan göra på en iPad i form av ord och räknespel, dansa och härma draken eller härmelin osv. Fram tills dess hade vi nog 0 problem med att hålla 30 min/dag, och ha det som en extra morot tex vid segling eller annat vi vill att hon ska vilja göra 🙈😂. Så har det varit för de flesta jag känner, innan 3 med första barnet har det varit lite av en ickefråga :) svårare med nummer två (eller fyra @Bexzor) tänker jag, precis som med godis, snacks osv.
Jag tänker att det är milsvid skillnad mellan att håva fram youtube till en 1-åring och att låta en 3-4 åring roa sig med tv/ipad någon timme för mycket. Vårat barn har aldrig kollat på tv, och det jag tycker är rätt bra med det är just att hon spelat mycket pedagogiska spel istället för att lägga skärmtiden på att passivt titta :)
 
@vemsomhelst123 Jag tror det beror väldigt mycket på barnet och familjen och vet jättemånga ensambarn omkring 2 år som tittar på skärm varje dag och som så har gjort länge. Jag har ingen lust att moralisera över hur lätt eller svårt det borde vara för dem.

Jag kan dock säga att i vår familj har skärmfritt för dottern varit lätt hittills (hon är 2,5 år och har hittills bara fått titta på TV under en kort period när hon varit sjuk) medan vi ser större utmaningar med sonen (4 mån) som ju förmodligen kommer att se systern titta på något och också vilja göra det. Jag är dock väldigt kritisk till skärmtittande och kommer fortsätta ha en restriktiv hållning. Jag tror det är lite överskattat med ”pedagogiska spel” ärligt talat och kommer inte låta dottern sitta med en iPad som 3-åring och spela. Det finns så mycket annat att göra!
 
@vemsomhelst123 Jag tror det beror väldigt mycket på barnet och familjen och vet jättemånga ensambarn omkring 2 år som tittar på skärm varje dag och som så har gjort länge. Jag har ingen lust att moralisera över hur lätt eller svårt det borde vara för dem.

Jag kan dock säga att i vår familj har skärmfritt för dottern varit lätt hittills (hon är 2,5 år och har hittills bara fått titta på TV under en kort period när hon varit sjuk) medan vi ser större utmaningar med sonen (4 mån) som ju förmodligen kommer att se systern titta på något och också vilja göra det. Jag är dock väldigt kritisk till skärmtittande och kommer fortsätta ha en restriktiv hållning. Jag tror det är lite överskattat med ”pedagogiska spel” ärligt talat och kommer inte låta dottern sitta med en iPad som 3-åring och spela. Det finns så mycket annat att göra!
Nej när mitt barn var 2,5 tror jag hon inte hade skärmat alls faktiskt (första gången hon fick göra det var när jag var ensam och magsjuk och då var hon närmare 3). Vi håller oss oftast till rekommendationerna som kom nu utan att tänka så mycket på det, de är ju ändå rätt generösa. Men med en 2,5 åring förstår jag absolut att ni är väldigt restriktiva :)
 
Jag tänker att det är milsvid skillnad mellan att håva fram youtube till en 1-åring och att låta en 3-4 åring roa sig med tv/ipad någon timme för mycket. Vårat barn har aldrig kollat på tv, och det jag tycker är rätt bra med det är just att hon spelat mycket pedagogiska spel istället för att lägga skärmtiden på att passivt titta :)

Jag tycker det finns för- och nackdelar med bägge! På ett sätt är det ju vettigare med pedagogiska spel än att passivt titta på TV. Samtidigt upplever jag att även sådana spel snabbare skapar ”ha-begär” och vilja att fortsätta än vad TVn gör. Och det finns mycket som är jättevettigt på TV också. Mycket av SVT barns utbud men också Netflix tex. Mina barn har lärt sig massor av tex Octonauterna och Super Wings. Och vad de har sett där har ofta lett till vidare diskussioner med oss om olika ämnen. Sen handlar ju allt om måtta och lagom såklart!
 
Jag är tudelad till rekommendationerna. Å ena sidan så är det bra att problematiken med skärmtid lyfts och att informationen är konkret och tydlig. Å andra sidan så riskerar man en väldigt platt och potentiellt skuldbeläggande diskussion om antal minuter. Skärmtid är inte en substans som bly som i sig självt blir giftigt i högre koncentrationer. Skärmtid är istället en typ av näringsfattig bukfylla vars behagliga mättnadskänsla i stunden effektivt döljer symptom på bristsjukdomar.

Jag hade önskat att man pratade mer om vad familjer kan göra istället för skärmarna. Utifrån de frågor jag får från föräldrar jag träffar i mitt yrke så skärmtiden oftast högst hos familjerna med sämst förutsättningar att plocka bort skärmarna. De vill följa rekommendationerna om att plocka bort bukfyllan men har sedan inte förmåga eller förutsättningar att hitta näringsriktiga alternativ.
 
Samtidigt upplever jag att även sådana spel snabbare skapar ”ha-begär” och vilja att fortsätta än vad TVn gör.
Alltså nu vet jag inte ålder som en barn som spelar såna spel men 3 år nämndes i tråden och jag personligen skulle absolut inte vilja att min dotter spelar sånt om ett halvår. Just pga det du skriver. Tidigare har hon, när hon varit sjuk nån gång, fått titta på TV men då blir det inte passivt tittande i och med att hon går i väg, hon tröttar helt enkelt, eller leker med annat samtidigt. Men när nån välmenande boomer till släkting givit henne sin telefon så spelar det ingen roll vad för nåt det är på den - hon vill inte släppa den sen utan försöker klicka och swipea och scrolla till förbannelse. Och stirrar bara på skärmen. Så inte en chans att hon får en iPad i händerna förrän hon är bra mycket större.

Menar inte att det är så generellt men för just vårt barn är det så i alla fall. Nu får hon förvisso inte titta på TV heller, frisk eller ej, och det är ingenting hon saknar eller frågar efter.
 
Jag hade önskat att man pratade mer om vad familjer kan göra istället för skärmarna. Utifrån de frågor jag får från föräldrar jag träffar i mitt yrke så skärmtiden oftast högst hos familjerna med sämst förutsättningar att plocka bort skärmarna. De vill följa rekommendationerna om att plocka bort bukfyllan men har sedan inte förmåga eller förutsättningar att hitta näringsriktiga alternativ.
Det var precis det jag skrev tidigare i tråden :). Jag tycker det vore bra om man kunde stötta de familjer som behöver det, så de får hjälp att hitta andra lösningar och annan sysselsättning. Istället för att bara lite svepande kritisera hur de gör men inte erbjuda stöd i lösningar.

Det jag tyckte var väldigt intressant i rekommendationerna var just värdet i att barn får lära sig att reglera sina känslor. Det är ju självklart såklart men ingenting man annars kanske pratar om så mycket.
 
Alltså nu vet jag inte ålder som en barn som spelar såna spel men 3 år nämndes i tråden och jag personligen skulle absolut inte vilja att min dotter spelar sånt om ett halvår. Just pga det du skriver. Tidigare har hon, när hon varit sjuk nån gång, fått titta på TV men då blir det inte passivt tittande i och med att hon går i väg, hon tröttar helt enkelt, eller leker med annat samtidigt. Men när nån välmenande boomer till släkting givit henne sin telefon så spelar det ingen roll vad för nåt det är på den - hon vill inte släppa den sen utan försöker klicka och swipea och scrolla till förbannelse. Och stirrar bara på skärmen. Så inte en chans att hon får en iPad i händerna förrän hon är bra mycket större.

Menar inte att det är så generellt men för just vårt barn är det så i alla fall. Nu får hon förvisso inte titta på TV heller, frisk eller ej, och det är ingenting hon saknar eller frågar efter.

Vilka spel menar du med ”sånt”? :)
 
Jag tyckte det var superenkelt att styra upp till typ 3,5 års ålder (ensambarn) sen har det varit lite mer förhandlande och också mer vettiga saker en tex 4-5 åring kan göra på en iPad i form av ord och räknespel, dansa och härma draken eller härmelin osv. Fram tills dess hade vi nog 0 problem med att hålla 30 min/dag, och ha det som en extra morot tex vid segling eller annat vi vill att hon ska vilja göra 🙈😂. Så har det varit för de flesta jag känner, innan 3 med första barnet har det varit lite av en ickefråga :) svårare med nummer två (eller fyra @Bexzor) tänker jag, precis som med godis, snacks osv.
Jag tänker att det är milsvid skillnad mellan att håva fram youtube till en 1-åring och att låta en 3-4 åring roa sig med tv/ipad någon timme för mycket. Vårat barn har aldrig kollat på tv, och det jag tycker är rätt bra med det är just att hon spelat mycket pedagogiska spel istället för att lägga skärmtiden på att passivt titta :)

Min äldsta hade knappt skärm när han var mindre för vi var ute mycket samt åt körsbärstomater och vindruvor istället för godis. Han hade ett DS-spel som var med i bilen på långresor och på tillställningar när han blev lite äldre. Hur enkelt som helst och jag förstod inte alls hur folk kunde tillåta sina barn så mycket skärmtid. Idag har jag en annan uppfattning kring skärmtid, godis, snacks osv. Betydligt svårare också när man har fler barn som "lär" sig av varandra och kompisar i skolan pratar om olika onlinespel vilket riskerar att skapa ett utanförskap.
 
Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör och ser på det. Hur gör ni med skärmtid i familjen? Hur gamla är era barn? Om era barn haft mer skärmtid än rekommendationerna, kommer ni att överväga att dra ner på det?
Jag tycker nog varken bu eller bä om rekommendationerna, jag har landat i något jag tycker funkar bra för mina barn.

Nuförtiden har de nästan ingen skärmtid på vardagarna, de leker efter skola/förskola. Efter kvällsmat och när de är helt klara för natten brukar det bli 15-20 min tv innan läggdags.
På helgerna blir det mer, de får se film när de vaknar okristligt tidigt och jag inte vill gå upp 🙈 Men ofta, iaf nu på sommaren, blir det inte mycket mer än så då heller.
Är barnen sjuka har jag väldigt få restriktioner, det räknar jag som undantagsfall.

De ser mer film hos sin pappa än hos mig. Där har stora barnet också tv-spel som de spelar ganska ofta. Det är inte vad jag hade valt men kan inte påverka. De hade betydligt mer skärm förut hos mig också men efter separationen satte vi oss ner och kom fram till vårt upplägg tillsammans, (åtminstone jag och storebror). Det tog en vecka eller två så hittade dom leken och slutade tjata om tv.
 
Min äldsta hade knappt skärm när han var mindre för vi var ute mycket samt åt körsbärstomater och vindruvor istället för godis. Han hade ett DS-spel som var med i bilen på långresor och på tillställningar när han blev lite äldre. Hur enkelt som helst och jag förstod inte alls hur folk kunde tillåta sina barn så mycket skärmtid. Idag har jag en annan uppfattning kring skärmtid, godis, snacks osv. Betydligt svårare också när man har fler barn som "lär" sig av varandra och kompisar i skolan pratar om olika onlinespel vilket riskerar att skapa ett utanförskap.
Ja, första barnet var inga större problem att skippa skärmen. Han var närmare året första gången han fick se babblarna på min mobil och tvn var aldrig på när han var vaken. Lillasyster blev ju exponerad från födseln för allt som storebror, då 3,5 år, tittade på 🙈
 
ser mer film hos sin pappa än hos mig. Där har stora barnet också tv-spel som de spelar ganska ofta. Det är inte vad jag hade valt men kan inte påverka.
En vän till mig separerade för en tid sen och där är det samma sak, mer skärmtid hos pappan. Hon har försökt att de ska ha en gemensam linje och göra lite lika men pappan är lite svår att styra upp sånt med.

Skönt att du och barnen hittat det som är rätt för er i alla fall :)
 
Ja, första barnet var inga större problem att skippa skärmen. Han var närmare året första gången han fick se babblarna på min mobil och tvn var aldrig på när han var vaken. Lillasyster blev ju exponerad från födseln för allt som storebror, då 3,5 år, tittade på 🙈

För att inte glömma åldern. Det är betydligt lättare att distrahera en treåring ifrån en skärm än ett skolbarn som rör sig mer i en digitaliserad värld där kompisar har smartphone, tvspel osv.
 
För att inte glömma åldern. Det är betydligt lättare att distrahera en treåring ifrån en skärm än ett skolbarn som rör sig mer i en digitaliserad värld där kompisar har smartphone, tvspel osv.
Ja, jag tänker att det måste vara en ordentlig utmaning! De jag känner vars barn i skolålder har lite skärmtid har alla mycket aktiviteter för barnen samt barn som läser väldigt mycket. Vore jätteintressant att läsa hur bukefalister med barn i skolålder gör för att minimera/hantera/reglera skärmtid 😊.
 
Pedagogiska spel :).

Jag menade exempel på typ av pedagogiska spel som du tycker är så olämpliga att det ska vara nolltolerans och varför.

Det är ju väldig stor skillnad på spel och spel även inom det segmentet. Vissa där det definitivt finns algoritmliknande inslag som uppmuntrar till mer och mer och mer och andra inte alls på det sättet. Att rata rakt av blir ju lite som att säga ”mitt barn får inte leka med leksaker” eftersom det finns många olämpliga leksaker.
 
Ja, jag tänker att det måste vara en ordentlig utmaning! De jag känner vars barn i skolålder har lite skärmtid har alla mycket aktiviteter för barnen samt barn som läser väldigt mycket. Vore jätteintressant att läsa hur bukefalister med barn i skolålder gör för att minimera/hantera/reglera skärmtid 😊.

Jadu 😅.
Jag tycker inte det är helt enkelt. Min 8-åring spelar mycket med sina kompisar (pratar i telefon och spelar samtidigt). Det gör att hon kan ha mycket kontakt med vänner hon inte träffar så ofta av olika anledningar, så på ett sätt är det ju delvis en väldigt social grej.
Hon leker också nästan varje dag efter skolan med olika klasskompisar, MEN, de vill ju gärna spela tillsammans även då vilket känns mer störigt, när de ändå är på samma ställe, så där försöker jag stötta upp/uppmuntra till andra aktiviteter också, inte bara häcka i någons rum med varsin padda samt varsin annan kompis i telefon...

Jag begränsar övrigt "scrollande" betydligt mer än spelandet med sina vänner, hon har förvisso Youtube för sin ålder, hon har ganska lätt att fastna med det så det kräver att jag ersätter med annat helt klart. 😊 Hon tittar dock nästan aldrig på Tv/film. Hon är annars aktiv och har aktiviteter osv, kompisarna leker med annat också såklart men absolut att vi föräldrar behöver "putta ut dem" om de fastnar. Då har de alltid väldigt kul.

Vi pratar en del om det, framför allt att inte bara scrolla på måfå sådär (precis som många av oss vuxna gör och behöver tänka på 😁).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 274
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp