Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gör ni med föl som fyllt ett framben från knäet och neråt?
Han reagerar inte när man drar längs senorna men det är fyllt. Han har två sår i kronranden som inte är så djupa, de är tvättade.
Men gör man nåt mer med föl än vuxna? Ska man kyla? Risk för senskada?
Han är inte halt.
Menar du att han är svullen upp till knäet från den skadade kronranden?

Jag hade kylt och ringt veterinär för konsultation direkt.

Svullnad på ben på fölungar hade jag inte vågat vänta med, men jag är å andra sidan för oerfaren för att veta att "det är ingen fara/eller det är fara!".

Menar du att han är svullen upp till knäet från den skadade kronranden?

Jag hade kylt och ringt veterinär för konsultation direkt.

Svullnad på ben på fölungar hade jag inte vågat vänta med, men jag är å andra sidan för oerfaren för att veta att "det är ingen fara/eller det är fara!".
Fick tag på veterinär imorse. Han var inte halt då, ingen feber osv. Men varm i kotan och lite fylld i senan. Dock inte värre än på kvällen.
Ska åka o kolla igen. Lärde mig också hur alla tolkar olika. Jag skrev svullen och skickade bilder och det kom en kommentar ”med svullen trodde jag du menade elefantben”. Nej för mig är svullen typ fyllda senor etc. Dvs lite tjockare än normalt.

Nu börjar det närma sig så sakteliga lördagens fölbedömning :) På fredag fixar jag i ordning mamma häst man så den är lättare att knoppa på lördag morgon, frågan är hur lätt Marvins man är att knoppa, är lite gles/spretig. Läste i bedömningsreglementet för fölbedömning att "om möjligt är sto och föl flätade" (knoppade). Så han hade ju kunnat visas oknoppad :angel1:
Tips på fölknoppar? :)
Går det inte, så går det inte, då får han visas oknoppad iallafall. :angel:

Nu börjar det närma sig så sakteliga lördagens fölbedömning :) På fredag fixar jag i ordning mamma häst man så den är lättare att knoppa på lördag morgon, frågan är hur lätt Marvins man är att knoppa, är lite gles/spretig. Läste i bedömningsreglementet för fölbedömning att "om möjligt är sto och föl flätade" (knoppade). Så han hade ju kunnat visas oknoppad :angel1:
Där jag kollade var det många föl och ston som var oknoppade.

Fick tag på veterinär imorse. Han var inte halt då, ingen feber osv. Men varm i kotan och lite fylld i senan. Dock inte värre än på kvällen.
Ska åka o kolla igen. Lärde mig också hur alla tolkar olika. Jag skrev svullen och skickade bilder och det kom en kommentar ”med svullen trodde jag du menade elefantben”. Nej för mig är svullen typ fyllda senor etc. Dvs lite tjockare än normalt.
Både sår och svullnad i senan har lagt sig.
På fredag kommer veterinären och ska chippa honom och även verka hans hovar. Smidigt med en veterinär som är hovslagare också och duktig på korrigeringar och sjukbeslag (min fånghäst räddades där igenom). Så då kan hon ju automatiskt kolla 😁
Jag har registreringspapper utskrivna, 2 sidor (swb). Visst är det de som hon ska ha? Nåt mer?

Jag brukar knoppa det som går, och klippa/rycka bort det som spretar för mycket. Har även hår(man)gelè som kan användas i nödfall, men undviker helst det på gles man då man riskerar att den ser ännu tunnare ut..

Måste komma ihåg att prova utställningsgrimman på min lilla i dag. Och borsta mammans svans. Känner att jag är lite för chill inför helgen vad gäller dom, har så mycket annat att tänka på...

DSC_0082.webp

Babian rumpan har bytt namn till Hyenan Ella 😂 Hennes husse tycker hon ser ut som en hyena nu i pälsen när den rasar av. Hon gör själ för sitt namn Electric iaf. Så nöjd med året barn, kanske lyckades vi pricka rätt när vi valde en hel fransk pappa. Det återstår och se om ett par tre år 😅 Växer gör hon iaf, och hon har kommit på att äpplen är gott tydligen, det är äppelsäsong hemma nu och det vuxna hästarna vet ju detta då vi passerar äppelträden till och från hagen. Nu har Ella också upptäckt dem, dock bara små smakprov men tydligen är det smaskens för hon ställer sig vid staketet och väntar precis som Mamma på morgonen att husse ska ge dem äppelbitar.

Idag är svarta (bruna?) chippad och fötterna börjar rätta till sig. :) Man vet ju aldrig hur de lite känsligare tar det, och visst det var lite obehagligt när det skulle ryckas svans, men sen släppte hon det och var med när mammans tänder blev kollade. Hoppas hon kommer få visa sig i de högre klasserna sen, för jag tror hon har rätt förutsättningar. Det blir ju inte alltid som man vill dock, ännu en tråkig bit med att föda upp hästar. Det tar så många år innan de kanske kan visa upp sin kvalitét, och många kommer inte dit pga. skador eller matchning eller ambitioner...

Men söt och snäll är hon i alla fall.
20220824_070724.webp

Visa bifogad fil 98511
Babian rumpan har bytt namn till Hyenan Ella 😂 Hennes husse tycker hon ser ut som en hyena nu i pälsen när den rasar av. Hon gör själ för sitt namn Electric iaf. Så nöjd med året barn, kanske lyckades vi pricka rätt när vi valde en hel fransk pappa. Det återstår och se om ett par tre år 😅 Växer gör hon iaf, och hon har kommit på att äpplen är gott tydligen, det är äppelsäsong hemma nu och det vuxna hästarna vet ju detta då vi passerar äppelträden till och från hagen. Nu har Ella också upptäckt dem, dock bara små smakprov men tydligen är det smaskens för hon ställer sig vid staketet och väntar precis som Mamma på morgonen att husse ska ge dem äppelbitar.

Leia fattar inte vitsen med äpplen. Det ska tydligen vara morötter enligt henne, så det krasar mellan tänderna. ;)

Både sår och svullnad i senan har lagt sig.
På fredag kommer veterinären och ska chippa honom och även verka hans hovar. Smidigt med en veterinär som är hovslagare också och duktig på korrigeringar och sjukbeslag (min fånghäst räddades där igenom). Så då kan hon ju automatiskt kolla 😁
Jag har registreringspapper utskrivna, 2 sidor (swb). Visst är det de som hon ska ha? Nåt mer?
Ska du (W)FFS-testa så är det en egen blankett för det? Men är kanske inte relevant på en hingst dock.
Mitt är ett sto med otestad mamma så jag har skrivit ut den och lika bra att skicka in test för det samtidigt tänkte jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama