Status
Stängd för vidare inlägg.
När ritar ni era föl för pass ? Jag ville ju ev min skulle fälla av lite till..
Igår kom dom ut på nytt bete och han fick bli ledd en bra bit till grannen som ställer upp med hage! Visa bifogad fil 98573

Jag gjorde det när Leia var tre månader. Men hon är ju dna-kollad, så jag vet vilken färg hon är (förvisso omöjligt att få en annan färg, då mamman är homozygot för brunblack). Annars skulle jag nog vänta tills fölpälsen var helt borta, för att vara säker på färg.

När ritar ni era föl för pass ? Jag ville ju ev min skulle fälla av lite till..
Igår kom dom ut på nytt bete och han fick bli ledd en bra bit till grannen som ställer upp med hage! Visa bifogad fil 98573
Ella kommer bli chippad osv här inom den närmsta tiden 😅 Vi säger till och han som sköter det bokar in henne på rutten. Dock bra för hon har ju tappat en hel del fölpäls redan så vi ser ju att hon blir svartbrun då hon är brun runt mulen. Rätt roligt för hon är född kolsvart/grå/vit.

Hennes syster är brun i passet bara det att det missades att hon är stickelhårig på hela rumpan 😂 Syntes inte för ens hon fick vinterpäls.

Har kontakt med SVA nu, då vi ska ta träckprov i stallet och jag blev osäker på om Leia ska kollas eller inte. Blir spännande om hon ska, det är typ en gång/månad jag ser henne bajsa... Tur vi har boxar att ställa in i, så får jag köra bajsbingo. :angel:

IMG_20220823_074105_637.webp

Vi laddar också för fölvisning på lördag.
Gå i snöre går fint och hon är i en helt ok växfas. Sen är hon tyvärr lite "skabbig" i pälsen. Börjar fälla lite fölpäls osv. Men med lite borstning, knoppar och välputsad grimma ser hon nog helt ok ut 😍 vill mest visa bara för att och sen för att få mammahäst bedömd. Poängen på Emeri spelar ingen större roll, ska ju ändå behålla henne och i mina ögon är hon perfekt 😍

Nu börjar det närma sig så sakteliga lördagens fölbedömning :) På fredag fixar jag i ordning mamma häst man så den är lättare att knoppa på lördag morgon, frågan är hur lätt Marvins man är att knoppa, är lite gles/spretig. Läste i bedömningsreglementet för fölbedömning att "om möjligt är sto och föl flätade" (knoppade). Så han hade ju kunnat visas oknoppad :angel1:
Tips på fölknoppar? :)
Går det inte, så går det inte, då får han visas oknoppad iallafall. :angel:
Är manen tjock så syr jag "dressyrknoppar", är den tunn blir det vanliga små hoppknoppar och vill inte fölungen alls så låter jag den vara oknoppad.

Stamtavlenörden i mig blev nyfiken så jag kikade i blå basen, där står ju att hon fått föl efter en ridponnyhingst i år? Det står ”namnet okänt” född 2022 och stamtavlan. :confused:
Ja precis som Habina skriver. Hon seminerades två gånger med Bocaccio Arden och blev inte dräktig så vi bytte till Magic park efter rekommendation från veterinären. Jag har skickat intyg att hon inte var dräktig på 17 dygn och inte betalt nån 90dygns avgift så vet inte varför det blir sådär eller om det kommer försvinna 🤷🏼‍♀️ Nova registreras i SWB sen.

Japp det är gulligt när fölen plaskar i vattnet. Inte lika gulligt när tvååringarna gör det 🤬🤬 stackars Haflingern var jättetörstig 😞
De stog upp imorse så dom överlevde. Men hon dricker ju massvis med vatten nu och såklart idag när det blev varmt.

194FEF32-B5A4-43E3-BB8C-4BA434989A7D.webp

Ja precis som Habina skriver. Hon seminerades två gånger med Bocaccio Arden och blev inte dräktig så vi bytte till Magic park efter rekommendation från veterinären. Jag har skickat intyg att hon inte var dräktig på 17 dygn och inte betalt nån 90dygns avgift så vet inte varför det blir sådär eller om det kommer försvinna 🤷🏼‍♀️ Nova registreras i SWB sen.

Det står så automatiskt tills hingsthållaren noterat i databasen att hon gick gall. Vilket de tyvärr slarvar med. :(

Det står så automatiskt tills hingsthållaren noterat i databasen att hon gick gall. Vilket de tyvärr slarvar med. :(
Misstänkte att det var så. Vi får se sen då, kan jag få in Nova som avkomma sen också? Eller är de bara de som registreras i blå basen som kommer/ska vara med?

Ang chip och signalementsbeskrivningen, det går ju inte att se tecken på benen på Nova än? Har inte bokat någon tid än men börjar väl bli dags.

Har fått passet till min idag 🥳 men hur lång tid tar DNA-analysen? Beror väl på hur mkt labbet har att göra också förstås.

Misstänkte att det var så. Vi får se sen då, kan jag få in Nova som avkomma sen också? Eller är de bara de som registreras i blå basen som kommer/ska vara med?

De går absolut att få in. Lättast är ju om tex Nova betäcks med en ponnyhingst eller liknande, men såklart kan man be dem lägga in henne som hon är. Finns många hästar som både finns på blup.se och Blå basen. Det är därför jag älskar min egna databas mest, för där finns det alla raser och info från alla databaser (men jag hinner nog aldrig bli klar med den tyvärr...).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama