Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fritidsryttare din fölis är efter Benefit eller hur? Blev resultatet som du tänkt? Har en bekant som är intresserad av hingsten men jag har bara sett enstaka avkomma live och hen ingen.
Nja (😁). Jo, jag är nöjd med temperamentet, målet var en trevlig häst som skulle passa mig/gemene man, inte att toppavla för sporten. Där har hon uppfyllt förväntningarna. Nu är detta stoets fjärde avkomma och jag har lite att jämföra med då gemensamt för dem alla varit att hingstarna stämplat ungarna mycket gällande exteriör och till viss del temperament och gång.

Nu förstärktes benstället på denna när hon ådrog sig sina frakturer, men jag kan säga att hon var inte kanonsnygg ens när hon kom ut. Svept bak och x-ad fram, samtidigt som hon hängde I knäna. Det är hon ensam om att göra, de andra syskonen har fått 7,5 och 8a på benen och aldrig behövt minsta korrigering så det lägger jag på hingsten, faktiskt. Märren har dåliga hovar, något hon nedärver i viss mån, men vinklarna är det inget fel på.

I övrigt är exteriören bra, men det blir en rejäl dam. Det kan dock komma från mamma, men med tanke på farfars far känns det som att det kan komma från två håll. Jag föredrar iofs lite mer massa på dem, så mig gör det inget, så länge de inte blir tunga.
Gällande rörelse har jag faktiskt inte sett så mycket då hon valde galoppen som främsta gångart som mindre. Den är dock mycket bra och skritten är stor och ren, svårt att bedöma på föl tycker jag. Jag har sett lite trav innan hon slår över i galopp och håller den samma kvalitet hela tiden ska jag inte klaga. 😊

Nja (😁). Jo, jag är nöjd med temperamentet, målet var en trevlig häst som skulle passa mig/gemene man, inte att toppavla för sporten. Där har hon uppfyllt förväntningarna. Nu är detta stoets fjärde avkomma och jag har lite att jämföra med då gemensamt för dem alla varit att hingstarna stämplat ungarna mycket gällande exteriör och till viss del temperament och gång.

Nu förstärktes benstället på denna när hon ådrog sig sina frakturer, men jag kan säga att hon var inte kanonsnygg ens när hon kom ut. Svept bak och x-ad fram, samtidigt som hon hängde I knäna. Det är hon ensam om att göra, de andra syskonen har fått 7,5 och 8a på benen och aldrig behövt minsta korrigering så det lägger jag på hingsten, faktiskt. Märren har dåliga hovar, något hon nedärver i viss mån, men vinklarna är det inget fel på.

I övrigt är exteriören bra, men det blir en rejäl dam. Det kan dock komma från mamma, men med tanke på farfars far känns det som att det kan komma från två håll. Jag föredrar iofs lite mer massa på dem, så mig gör det inget, så länge de inte blir tunga.
Gällande rörelse har jag faktiskt inte sett så mycket då hon valde galoppen som främsta gångart som mindre. Den är dock mycket bra och skritten är stor och ren, svårt att bedöma på föl tycker jag. Jag har sett lite trav innan hon slår över i galopp och håller den samma kvalitet hela tiden ska jag inte klaga. 😊
Intressant att höra, tack! De föl jag sett har haft stooor trav, sådär stor så de inte riktigt fått plats under sig ännu men man har sett att det blir maffigt. Kamraten har ett par år att fundera på hingsvalet, men jag vet att hon vill ha ett lite stadigare, inte så toppkalibrerat temperament. Vi har varit och tittat på Benefit själv och han är trevlig.

Ella hälsar att hon blivit stor tjej idag. Andra gången vi leder henne till hagen med grimskaft, gick hur bra som helst med lite kli på rumpan under vägen ❤️ Mycket klok liten tjej. Första gången för några veckor sedan la hon sig ned i gruset och vägrade gå 🤨 Så vi tänkte vi skiter i det ett tag tills det fått smälta ned och nu var det inget problem längre.

Kollade fölvisning igår och lite glad att jag inte anmälde. Så många fin föl så Calle hade nog varit en udda fågel i det gänget. Lite roligt att de två högst bedömda hoppfölen är efter Calles pappa (och då pappans första kull...heter den ens kull i hästsammanhang?).
Jag berättade allt detta för Calle igårkväll, han är också lite mer ädel än de som visades.

Även om Calle är det bästa fölet oavsett så måste jag återigen säga att stoet är så fantastiskt. Jag trodde aldrig mitt 16 åriga fullblodssto skulle vara såhär. Hon är 100% trygg i sin roll, hon litar på mig 100%, och är så tillgiven. Detta är verkligen hennes nya liv.

Bild på de två bästa helt enkelt 😍

Bifogade filer

• CD18B1E9-3C13-412C-AF1E-F2E54A39DA94.webp
    CD18B1E9-3C13-412C-AF1E-F2E54A39DA94.webp
    150,1 KB · Visningar: 133
Ni som är duktiga på att förutspå hur stora de blir; vad tror ni om den här? Båda föräldrarna är bara strax över 120 cm och fölungen är nu ca 1 meter (född 11 maj). Jag tycker att hon är förhållandevis stor? Men kanske växer ponnyfölen proportionellt fortare och det är därför jag upplever henne som det?

Visa bifogad fil 98294

Min wm som är 114 cm som sexåring var 95 cm tre månader gammal, så jag gissar att de växer fortare i början och att din landar runt 120. Men jag har ju bara ett enda exempel att jämföra med.

Tuff dag för Leia idag. Vi red på upptäcktsfärd till bäckhagen, då jag tänkte att hon skulle vilja plaska lite. Men hon förstod inte alls varför mamma gick ned i bäcken (som var nästan torrlagd) när det fanns massor med gott gräs att äta?

Så jag släpper den idén till nästa år när hon får gå som handhäst där.

Vi var ute hela 45 min och det var en trött Leia efteråt. Men jag tror ändå att jag kan börja öka uteritterna lite, vi rider ju inte ens varje dag.

Tuff dag för Leia idag. Vi red på upptäcktsfärd till bäckhagen, då jag tänkte att hon skulle vilja plaska lite. Men hon förstod inte alls varför mamma gick ned i bäcken (som var nästan torrlagd) när det fanns massor med gott gräs att äta?

Så jag släpper den idén till nästa år när hon får gå som handhäst där.

Vi var ute hela 45 min och det var en trött Leia efteråt. Men jag tror ändå att jag kan börja öka uteritterna lite, vi rider ju inte ens varje dag.

Vore det inte bättre att börja lära fölis att vara kvar i hagen om nu mammahäst behöver tränas? Visst är hon typ 5 månader gammal nu?

Vore det inte bättre att börja lära fölis att vara kvar i hagen om nu mammahäst behöver tränas? Visst är hon typ 5 månader gammal nu?

Nä, hon är fyra månader. Tyvärr ligger sommarhagen dumt till, jag vill ha bättre koll när de väl lämnas ensam. Just nu föredrar hon dessutom att följa med. Vi red dock bara 2 km. ;)

Nä, hon är fyra månader. Tyvärr ligger sommarhagen dumt till, jag vill ha bättre koll när de väl lämnas ensam. Just nu föredrar hon dessutom att följa med. Vi red dock bara 2 km. ;)

Okej, jag trodde hon var född i mars, men då misminnade jag mig (heter det så?). Tänkte att du skulle kunna träna Ariel lite mera ordentligt om lillan kunde vara kvar med sina polare en timme eller så.

Okej, jag trodde hon var född i mars, men då misminnade jag mig (heter det så?). Tänkte att du skulle kunna träna Ariel lite mera ordentligt om lillan kunde vara kvar med sina polare en timme eller så.

Nä, hon är född 19 april. :)

Iofs är det ingen brådska med att träna Ariel, vi ska ändå inte ut på nåt skoj förrän tidigast i maj nästa år.

Vad gör ni med föl som fyllt ett framben från knäet och neråt?
Han reagerar inte när man drar längs senorna men det är fyllt. Han har två sår i kronranden som inte är så djupa, de är tvättade.
Men gör man nåt mer med föl än vuxna? Ska man kyla? Risk för senskada?
Han är inte halt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama