Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20220818_114405572.webp

Lill fian just nu ❤️ Hon har släppt all fölpäls runt rumpan så hon ser ut som en babian 😂

Andra omgången stötvåg idag. Det har blivit bättre höger fram men hon har lite kvar. Vi röntgade höger bak som hon fastnade med för 2 veckor sedan då hon haltat på det ibland efter sina idiotrace i hagen. Vi såg inget direkt utan förmodligen är det tillväxtzonen som är ansträngd och inte orkar med när hon gör sina stops and slides i hagen. Det lär väl aldrig bli någon rosettplockare i ringen vad gäller extremiteterna men bara hon funkar hjälpligt så får hon gå här hemma och skrota. Hon har ärvt sin mors temperament iaf så idag åkte jag ner själv med dem utan problem, fick lite hjälp vid röntgen bara på grund av min egen graviditet men de är världens snällaste hästar verkligen.

Hej

Har en fråga. Är det normalt att ett sto bara blir magrare och magrare vad tiden går? Hon fick sitt för för 1,5 månad sedan. Var i bra hull fyra veckor innan fölning. Såg henne nästa gång när fölet var 4 dagar gammal och då var det en rejäl skillnad i hull. Hälsade på dem igen igår och jag blev jätteledsen av att se henne sån. Alla revbenen syntes och hon var rejält insjunken. Hon står helinackorderad på ett ställe. Där säger de betet är slut men att de får hö, lucern och kraftfoder.

Bifogade filer

• IMG_20220817_140233553.webp
    IMG_20220817_140233553.webp
    460,8 KB · Visningar: 78
Hej

Har en fråga. Är det normalt att ett sto bara blir magrare och magrare vad tiden går? Hon fick sitt för för 1,5 månad sedan. Var i bra hull fyra veckor innan fölning. Såg henne nästa gång när fölet var 4 dagar gammal och då var det en rejäl skillnad i hull. Hälsade på dem igen igår och jag blev jätteledsen av att se henne sån. Alla revbenen syntes och hon var rejält insjunken. Hon står helinackorderad på ett ställe. Där säger de betet är slut men att de får hö, lucern och kraftfoder.
Nej antingen får hon för lite mat eller så är det något annat som är fel.

Hej

Nej då får dom för lite mat!!
Ett digivande sto behöver mkt mat. Har du möjlighet att ta hem stoet så gör det omedelbart. Sådär ska dom inte se ut! 😢

Hej

oj. jag hade varit orolig och matat på rejält om min såg ut sådär.

Hej

Ston är olika, vissa håller sig bra i hull, andra kan hållas okej genom massor med foder, och vissa blir magra medan fölen bara blir fetare ju mer man fodrar. Men såvida fölet inte är i överhull så man ser att hon mjölkar ur sig det hon får så hade jag sagt att hon behöver mer foder och näringstätare foder. På bilden ser hon ganska avmagrad ut, så troligtvis ger stället inte henne en individanpassad foderstat utan kör på en one-size-fits-all.

Hej

Ta hem den och fodra på. Näringsbehovet hos fölet kommer öka än mer de kommande månaderna. Kolla tänder och parasitstatus med. Förstår att du blev ledsen. Vissa ston går ur sig lättare men så där ska de inte se ut.

Jag tycker Arias mamma har tappat lite nu senaste veckorna också. Magen är rund men överlinjen ser tunn ut. Så har ökat på fodret.

Aria är tre månader på tisdag och växer i alla fall på bra. Skötte hovslagaren i förra veckan bra och fick stå på gången själv med mamma i boxen (dock med öppen dörr så man kunde snusa på mamma). Fölpälsen försvinner mer och mer och hon är så söt. Hon är inte alls skygg längre utan verkar gilla att gosa nu. Så nöjd och glad i henne :love:

Har varit dålig med att ta bilder senaste tiden. Men ska försöka ta nya bilder i helgen eller veckan med systemkameran nu för att föreviga 3 månader :)

Jag var ju lätt hysterisk i början när Leias mamma var höglakterande. För jag hade hennes tidigare fölning i färskt minne. Då var hon kraftigt överviktig och rasade verkligen i vikt de första månaderna. Den här gången var hon dessutom i nästan normalhull, eftersom jag ville göra allt för en lätt förlossning (vilket fungerade, trots större föl denna gång).

Men hon har hållit sig jättefin i hullet med enbart bete och 3 hg sojamjöl. Pratade med en kompis som var med förra gången och insåg att jag tänkt helt tokigt. För sist fick stoet fång av fölbrunsten och veterinären behandlade det som foderfång. Dvs enbart hö och med dåliga värden. Såklart stoet tappar i vikt då... Så nu kan jag känna mig lugn, för nu är den mest intensiva perioden över och det är dags att minska på sojamjölet. :)

Mina äter bara hö I nuläget, inget annat medan de står på vila. De håller sig ok ändå, halvblodet börjar väl tappa något i muskelmassa men jag vet att hon hämtar upp det när de får gå ut sen. Det är lite segt att behöva stödfodra när de har flera hektar med bete men jag får väl trösta mig med att de kommer kunna gå och småpilla hela vintern sen.
received_754006302522613.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama