Status
Stängd för vidare inlägg.
Leia kan nu ha ponnyns grimma (provade på skoj bara) och ponnyn är djupt förolämpad. :p Tyckte faktiskt den här grimman satt bättre än fölgrimman som blir lite sladdrig.

4A75395A-23A8-46B3-9067-37297F504604.webp

Hur tänker ni kring avmaskning? När jag läste på distriktsveterinärernas hemsida så står det rekommenderad avmaskning vid 8-10 veckor men spolmask kan tidigast påvisas vid 12 veckor.
Min är nu fem veckor och mamma fick novomerctin Como när hon fölat.

Hur tänker ni kring avmaskning? När jag läste på distriktsveterinärernas hemsida så står det rekommenderad avmaskning vid 8-10 veckor men spolmask kan tidigast påvisas vid 12 veckor.
Min är nu fem veckor och mamma fick novomerctin Como när hon fölat.

Jag har avmaskat v. 8 och 16 med axilur. Att avmaska mamman gör varken till eller från som jag förstått, utan hon ska avmaskas om träckprov visar att det behövs (och då behöver det inte vara precis vid fölning).

Däremot klurar jag på om det är nån mening att ta träckprov på Leia nu, när hon nyss avmaskats? Antar att axilur även tar andra masksorter. Eller?

Det gick skapligt bra att verka Marvin i fram, men i bak var det kick-fajt, han slog och slog och slog , provade med grimskaft runt bakben men slog ändå. Så fick ge upp bakhovarna idag.

Både jag och hovslagaren var lugn och tålmodig men blir till att träna mer med att ta på bakbenen till nästa gång (vi tar bakhovarna igen om några veckor efter lite mer träning). 🍀

Detta var första gången, kanske att vi skulle ha tagit första gången tidigare, men han har haft bra benställning och hovar hela tiden.

Han ser fortfarande bra ut i bakhovarna, så ingen panik 😇

Nu blir det att ta på /borsta/lyfta ben - funderar på om slicksten kan vara värt att prova? 🤔😇

Smörjer ni in fölungarna om de får mycket insektsbett, i det här fallet knott ett, och i så fall med vad?
Ja! Min är smord sen de började gå i hagen heldagar när hon va typ 1,5 vecka. Hon är född i juli så var tvunget.

Använder renons Mygg & fästing. Samma verksamma substans som Centaura som jag tycker folk brukar rekommendera, men mina blir helt oljiga av den och tar slut jättefort fast det är amma mängd men jag måste ju spruta för mkt med den tryckbehållaren 🙈

Jag använder Ultra Shield normalt men den får vänta lite till, står på förpackningen att den inte ska användas på föl under 3mån.

Jag har avmaskat v. 8 och 16 med axilur. Att avmaska mamman gör varken till eller från som jag förstått, utan hon ska avmaskas om träckprov visar att det behövs (och då behöver det inte vara precis vid fölning).

Däremot klurar jag på om det är nån mening att ta träckprov på Leia nu, när hon nyss avmaskats? Antar att axilur även tar andra masksorter. Eller?
Men skriver veterinären ut till föl utan träck prov? Våra känns lite vresiga på den punkten..

Ja! Min är smord sen de började gå i hagen heldagar när hon va typ 1,5 vecka. Hon är född i juli så var tvunget.

Använder renons Mygg & fästing. Samma verksamma substans som Centaura som jag tycker folk brukar rekommendera, men mina blir helt oljiga av den och tar slut jättefort fast det är amma mängd men jag måste ju spruta för mkt med den tryckbehållaren 🙈

Jag använder Ultra Shield normalt men den får vänta lite till, står på förpackningen att den inte ska användas på föl under 3mån.

Jag har sprayat honom några gånger med Probs spray. Men nu har han fått lite bett i bringan, hans mamma smörjer jag med Skillingaryds salvan (den där svarta med vitt lock), den borde väl fungera på honom med? Eller finns det något bättre att smörja in själva betten med?

Jag har sprayat honom några gånger med Probs spray. Men nu har han fått lite bett i bringan, hans mamma smörjer jag med Skillingaryds salvan (den där svarta med vitt lock), den borde väl fungera på honom med? Eller finns det något bättre att smörja in själva betten med?

Skillingaryd går säkert, men testa på nått litet ställe först. Jag hade ett halvblod som reagerade på salvan och det står på förpackningen att känslig hud kan bli irriterad.

Nova träffa hovslagare idag! Men ingen åtgärd ännu, hon är jättefin i benen och sliter hovarna jämnt, så skönt att det fungerar bra!

Så kul att se henne när det händer saker, hon är så nyfiken. Hovis riktade och slipade skor i sin bil och vi stod utanför och kollade på 😎 Nova ville gärna gå närmare o kika trots oljudet och gnistorna 😅

Men skriver veterinären ut till föl utan träck prov? Våra känns lite vresiga på den punkten..
Ja vår veterinär skriver alltid ut till föl. Hen har påtalat att det är viktigt att det får avmaskning efter schema fram till 1 års ålder. Våra får 8 och 16 veckor sen Januari/februari som 1 åring. Har aldrig varit några problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica