Status
Stängd för vidare inlägg.
"Men matte, du är ju på fel sida om stenen!"😁
Lilla pluttan, förstod inte riktigt hur hon skulle ta sig till matte och bli gosad med!😂
20220808_074344.webp

Vi har varit på utflykt idag! 😃 åkt transport 15 minuter till ridskolan där haflingern egentligen bor och sprungit i ridhuset. Stor guldstjärna både till mor och dotter ❤️
Men jag insåg när jag såg Nova på håll, att oj vilken köttbulle hon blivit 🙈 har inte alls tänkt på det när jag pysslat hemma men nu blev det påtagligt. Kanske ännu värre för alla fina halvblodsföl som kommer upp i mitt flöde också. 😅
6 veckor imorgon.

91526077-2465-4DA6-8581-21479B446038.webp

Vi har varit på utflykt idag! 😃 åkt transport 15 minuter till ridskolan där haflingern egentligen bor och sprungit i ridhuset. Stor guldstjärna både till mor och dotter ❤️
Men jag insåg när jag såg Nova på håll, att oj vilken köttbulle hon blivit 🙈 har inte alls tänkt på det när jag pysslat hemma men nu blev det påtagligt. Kanske ännu värre för alla fina halvblodsföl som kommer upp i mitt flöde också. 😅
6 veckor imorgon.

Visa bifogad fil 97684
Ingen film när dom rör sig? 😇
Ett tips är om fölet är lätt att fånga att ta av grimman på visningen. Dom flesta är mindre störda utan 😊

Ingen film när dom rör sig? 😇
Ett tips är om fölet är lätt att fånga att ta av grimman på visningen. Dom flesta är mindre störda utan 😊
Jodå det finns film …😅 ska se om jag kan lägga upp den på youtube lite senare om jag törs visa spektaklet 🙈
Jag kom faktiskt på det med grimman sen 😆

läste Gustaf Johanssons tips inför visning och kunde konstatera att vi gjorde alla fel sist för 2 år sen. Grimma på, aldrig lastat innan, fölet gick på bete, mamman vägrade galoppera i ridhuset… fölet måste varit väldigt fint för hon belönades med över 81% och kom tvåa trots två helkassa visare 😍🙈
I år får vi väl skryta med att vara väl förberedda istället för med ett väldigt fint föl. 🤪

Jodå det finns film …😅 ska se om jag kan lägga upp den på youtube lite senare om jag törs visa spektaklet 🙈
Jag kom faktiskt på det med grimman sen 😆

läste Gustaf Johanssons tips inför visning och kunde konstatera att vi gjorde alla fel sist för 2 år sen. Grimma på, aldrig lastat innan, fölet gick på bete, mamman vägrade galoppera i ridhuset… fölet måste varit väldigt fint för hon belönades med över 81% och kom tvåa trots två helkassa visare 😍🙈
I år får vi väl skryta med att vara väl förberedda istället för med ett väldigt fint föl. 🤪
Hade varit kul och se hur hon rör sig men lägg inte ut om du inte vill såklart 😊

Hehe, man lär sig alltid. 😅
Mina får bo inne över natten 2-3 nätter innan. Tvättar inte med schampo men brukar vänja dom tidigt om det är väldigt varmt att spola av dom också när mamman spolas/tvättas. Tycker inte man behöver bråka för mkt med fölen. Gnuggar lite med handduk och borsta och pälsglans+knoppa om fölet accepterar det. Tycker det är hemskt att se dom som välter sina föl och håller fast när dom ska knoppas. Inte okej i min värld..
Inte mkt att göra när mamman inte vill galoppera, been there done that 🤪😅
Det kommer säkert gå bra i år också för er 😊

Hade varit kul och se hur hon rör sig men lägg inte ut om du inte vill såklart 😊

Mina får bo inne över natten 2-3 nätter innan. Tvättar inte med schampo men brukar vänja dom tidigt om det är väldigt varmt att spola av dom också när mamman spolas/tvättas. Tycker inte man behöver bråka för mkt med fölen. Gnuggar lite med handduk och borsta och pälsglans+knoppa om fölet accepterar det. Tycker det är hemskt att se dom som välter sina föl och håller fast när dom ska knoppas. Inte okej i min värld..
Ja nu får hon bo inne ett par nätter innan och det är säkert inga problem att knoppa henne🙏🏻 skulle aldrig ens göra det om vi fick lov att hålla fast henne 🫣 nån måtta får det vara!

Okej, jag bjuder på spektaklet 🙈 mina två köttbulletjejer 😆 dom får A för uppförande åtminstone! Nova är så himla schysst med allting. Lättsam, obrydd.
Hon är min hjärtehäst och jag hoppas vi får ett långt, roligt samarbete i många många år framöver. Tänk att resan knappt ens har börjat🥰

behöver man inte knoppa fölet? Det står väl i reglementet att man ska göra det? (nu fick jag flashback på filmen Repmånad...)

behöver man inte knoppa fölet? Det står väl i reglementet att man ska göra det? (nu fick jag flashback på filmen Repmånad...)
Nej det har man inte behövt tidigare. Har visat flera oknoppade och fått höga poäng ändå. Har inte läst i reglementet för i år dock.

Tillägg, googlade snabbt och det står om möjligt bör sto och föl vara flätade, alltså inget tvång 🙂 Brukar dock alltid fläta stoet.

Okej, jag bjuder på spektaklet 🙈 mina två köttbulletjejer 😆 dom får A för uppförande åtminstone! Nova är så himla schysst med allting. Lättsam, obrydd.
Hon är min hjärtehäst och jag hoppas vi får ett långt, roligt samarbete i många många år framöver. Tänk att resan knappt ens har börjat🥰

Så söta. Fölis ser ut att ha fått lite bättre galopp än sin mamma 👌😊
(Jag kan inget om haflinger hästar)

Så söta. Fölis ser ut att ha fått lite bättre galopp än sin mamma 👌😊
(Jag kan inget om haflinger hästar)
Ja, mamman har dålig galopp så jag hoppas verkligen fölet får bättre förutsättningar där. Har tagit jättelång tid med balans o styrka.

Törs jag åka o visa dem? 😆

Hon visar ju trav! Så söt. :heart Leia har precis börjat trava, snart fyra månader.:rofl:

Måste dom inte ha den på? Jag har alltid haft det, trodde numret skulle visa och så..?
Nej, hos oss brukar domarna till och med rekommendera att ta av så den inte stör fölet 😊 Men det finns ju ingen tid för att springa och jaga föl som inte går att fånga enkelt direkt 😅

Kanske ska förtydliga att jag menar när fölet visas lös tillsammans med stoet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama