Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch har ångest! Ikväll stegrade Calle vid intag och jag ryckte 3 gånger i grimman för att få stopp på honom (han ville springa över mig också, han blev rädd en det blev farligt för mig). Tänk om jag förstört hans nacke nu?!
Det kan jag inte tänka mig att du skulle e s ha styrka nog att göra. Dessutom bör han ju lära sig att man inte springer över folk.
Det är säkert ingen fara!

Färsk bild på fölet. Nu börjar den malätna looken att ge sig.

20220813_210805.webp

Grattis!!

Berätta mer om honom!
Det var alltså levande föl avgiften jag betalade 😁 till hingstägaren.

Apropå det så är jag så nöjd med Calle! Otroligt att det blivit så bra med ett äldre förstagångssto med en hingst som var 3 år och ”nypremierad” för egentligen väldigt lite pengar (jag tog levande föl för 6000, fick sen rabatt).

Ang igår så blev det lite kaos få mammahäst blev rädd, Calle blev rädd och mammahäst valde att inte gå in i boxen. Jag ville ha in Calle i boxen men han va så stressad så han stegrade o ville springa över mig t sin mamma.
Men allt gick bra förutom då att jag drog ”ner” honom i grimman.

Det var alltså levande föl avgiften jag betalade 😁 till hingstägaren.

Apropå det så är jag så nöjd med Calle! Otroligt att det blivit så bra med ett äldre förstagångssto med en hingst som var 3 år och ”nypremierad” för egentligen väldigt lite pengar (jag tog levande föl för 6000, fick sen rabatt).

Ang igår så blev det lite kaos få mammahäst blev rädd, Calle blev rädd och mammahäst valde att inte gå in i boxen. Jag ville ha in Calle i boxen men han va så stressad så han stegrade o ville springa över mig t sin mamma.
Men allt gick bra förutom då att jag drog ”ner” honom i grimman.

Försök aldrig hålla fast et föl om mamman springer iväg, det går i princip alltid åt skogen. (Lite generellt tilps till alla som läser i tråden, inte särskilt till dig)

Mest sannolikt har du inte förstört hans nacke för alltid med det där, men det skadar ju inte att kolla upp den. Jag kollar hellre en gång för mycket än för litet med min hästkiro/et vad gäller fölen och unghästarna. :)

Försök aldrig hålla fast et föl om mamman springer iväg, det går i princip alltid åt skogen. (Lite generellt tilps till alla som läser i tråden, inte särskilt till dig)

Mest sannolikt har du inte förstört hans nacke för alltid med det där, men det skadar ju inte att kolla upp den. Jag kollar hellre en gång för mycket än för litet med min hästkiro/et vad gäller fölen och unghästarna. :)
tar alltså ni ut ET för föl?

nä det var ren nybörjargrej från min sida som blev fel. Eftersom jag var ensam ville jag inte ha två lösa hästar. Nu var vi i stallet så mamman sprang kanske inte iväg men gick förbi deras box iaf och eftersom de redan var lite uppe i stress så blev det så.

tar alltså ni ut ET för föl?

Ja, jag gör för det första alltid en rutinkoll på sto och föl typ 1-2 veckor efter födsel - fölen är ju oftast lite sneda efter att ha legat ihoptryckta i mammas mage en längre tid.

Sedan så kollar jag om det hänt något särskilt, t.ex. nu i sommar så ramlade fölis omkull på asfalten då stallägeren skulle leda ut honom för mig till betet en gång, då kändes det viktigt för mig att kolla upp honom efteråt. Och förra sommaren hade jag ett föl som hoppade rakt in i en grind, som behövde lite behandling i efterhand.

Viktigt dock att använda någon med erfarenhet av att behandla föl, då man ska vara lite extra försiktigt med dom pga växtsoner som inte är slutade osv.

IMG_20220816_074641.jpg

Mitt lilla hjärta :heart
I går blev hon verkad för första gången, sist tyckte inte hovslagaren det var läge att ta något. Han är fortsatt nöjd med hur hon står och går på sina ben, det känns bra. Gick snällt i snöre på gången och tyckte det var helt ok att någon annan lyfte fötterna än jag. Fick beröm för välhanterad fölunge trots att hon är känslig och rätt svårflörtad. Även om jag vet att jag gör så gott jag kan och försöker få henne trygg i all hantering så värmer det att höra att man gör ett gott jobb.

Mulen är något röd men tycker inte den är direkt bränd längre, krävs mycket solskyddsfaktor. Gosh vad svårt det är med så här rosa mular! Har någon av er någonsin haft heltäckande flughuva på så här små? Känns nästan som ända riktigt vettiga alternativet, nu är alla i stallet igång och jobbar dagtid så kan inte få smort mitt på dagen heller...

Mulen är något röd men tycker inte den är direkt bränd längre, krävs mycket solskyddsfaktor. Gosh vad svårt det är med så här rosa mular! Har någon av er någonsin haft heltäckande flughuva på så här små? Känns nästan som ända riktigt vettiga alternativet, nu är alla i stallet igång och jobbar dagtid så kan inte få smort mitt på dagen heller...

Har du testat med zinksalva ovanpå solskyddsfaktorn? Det brukar jag köra (mina har bara lite rosa på nosen, dock), och då räcker det oftast att smörja 1 gång/dygn.

Visa bifogad fil 97913
Mitt lilla hjärta :heart
I går blev hon verkad för första gången, sist tyckte inte hovslagaren det var läge att ta något. Han är fortsatt nöjd med hur hon står och går på sina ben, det känns bra. Gick snällt i snöre på gången och tyckte det var helt ok att någon annan lyfte fötterna än jag. Fick beröm för välhanterad fölunge trots att hon är känslig och rätt svårflörtad. Även om jag vet att jag gör så gott jag kan och försöker få henne trygg i all hantering så värmer det att höra att man gör ett gott jobb.

Vad använder du för solskyddsfaktor? Till min vuxna häst med rosa mule använde jag samma som till barnen. Vattentålig SPF 50 mousse för barn som tränger in i huden och inte bara lägger sig uppepå och blir kladdig och därmed skyddar bättre. Räckte bra med att bara smörja en gång om dagen då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama