Status
Stängd för vidare inlägg.
Nytt smeknamn får bli ”råttan” 🥰

C998077F-111A-4A0F-B6C0-DD600D0A173F.webp

Jag gillar verkligen min fölunge! :love:
IMG_20220806_195935.webp

Har besök av min lillasyster som fått var med och pyssla med henne. Är så stolt över båda två. Lyfta fötter, klia mage, borsta osv utan problem. Tycker fortfarande grimman är jobbig, men den går på med lite övertalning och en stor måtta tålamod 😁

Är det fölpälsen som faller bort för mörkare päls under eller har hon en ål? Tycker inte att jag har sett henne ha en så mörk rygg tidigare :o:love:
ja precis. Ålen var det som kom fram först, så funderade hur det kom sig, men nu börjar hon bli mycket mörkare hela hon.
Trodde inte fuxar varierade så mycket i färg, hon var ju liksom fux från början 😂 men i vinter blir hon mörk.
Här ser man ålen innan hela ryggen blev grå, samt klippningen veterinären gjorde när hon var ett dygn o även runt öronen börjar det bli mörkt. 😆 hon ser inte klok ut nu så när det verkligen börjar släpp päls blir det nog inte så vackert 🙈😍
75B7BE81-446C-4E45-ACCF-B9D84C59A92C.webp

ja precis. Ålen var det som kom fram först, så funderade hur det kom sig, men nu börjar hon bli mycket mörkare hela hon.
Trodde inte fuxar varierade så mycket i färg, hon var ju liksom fux från början 😂 men i vinter blir hon mörk.
Här ser man ålen innan hela ryggen blev grå, samt klippningen veterinären gjorde när hon var ett dygn o även runt öronen börjar det bli mörkt. 😆 hon ser inte klok ut nu så när det verkligen börjar släpp päls blir det nog inte så vackert 🙈😍
Visa bifogad fil 97263
Spännande! Hon är en liten bukefavorit hos mig :love:

Nån som vet om det är OK för föl att slicka på sån ”slicksten” i bruk? Alltså sån här: https://www.ridersport.se/hast/fodertillskott/salt-slickstenar/slicksten-horslyx-650-g/

Jag har googlat men hittar ingenting varken för eller mot… Är ju inte så att hon ska slicka massor, utan som muta när hovis kommer i så fall :p

Vi brukar bara klia på dom medan vi fixar benen, har inte behövt muta med något ätbart i den åldern, inte ens på den som får plast på hovarna och måste stå stilla och hålla upp dom lite längre. Men här lär dom tidigt att bli fasthållna så man kan fixa med diverse (sårvård, rumptvätt, blodprov, osv.)

Vi brukar bara klia på dom medan vi fixar benen, har inte behövt muta med något ätbart i den åldern, inte ens på den som får plast på hovarna och måste stå stilla och hålla upp dom lite längre. Men här lär dom tidigt att bli fasthållna så man kan fixa med diverse (sårvård, rumptvätt, blodprov, osv.)
Ja det är nog inga problem egentligen. Mamman måste man muta med slickburk vid skoning för att det ska bli en trevlig upplevelse för hovis :p Så blev bara nyfiken om det fanns något i dem som inte var bra för föl.

Marvin växer igen 🌱😍 (blir 12 v.på torsdag).Står uppe i en liten slutning på bilden , men iaf.ett hum om hur han ser ut 🤗

Hovslagare kommer nästa onsdag och verkar mamma häst 🐎 och filar lite på honom 🤩 Sen är fölbedömningen helgen därpå 🙌🥳.

Betydligt socialare nu, kan ta på honom grimma ute i hagen och kan ta honom på huvudet och mellan öronen och klia 🥇❤️

Bifogade filer

• 3A1A4A31-43AA-42BD-8A20-5AD747A1C6BE.webp
    3A1A4A31-43AA-42BD-8A20-5AD747A1C6BE.webp
    185,2 KB · Visningar: 75
Ska anmäla till fölbedömingen men vart hittar jag registreringsansökansnummret?
Letar på registreringspappret men hittar inte. 🤔

Dubbelsidig hovbensfraktur fram löd diagnosen igår. Hur hon lyckats med det är en gåta... frakturen har i sin tur förstärkt hennes x-benthet som hon är född med och gett en brytning i benstället. Det var den vanligaste typen av fraktur på föl med god prognos men kräver ett antal veckor i helt plan gräshage typ fotbollsplan så jag har ägnat morgonen åt att stängsla in 4 tårtbitar som vi kan slussa dem mellan framöver. Nu går de iaf ute och hon levde när jag gick därifrån för 15 minuter sen. Det var i grevens tid de kom ut för jag vaknade i morse av att hon stod och "mördade" boxen genom att hoppa som en gasell upp och ner och hit och dit. Jag hatar verkligen att ha föl och unghästar på box.

Återbesök om 10 dagar då min veterinär vill hämma tillväxtzonerna i höger framben med stötvåg och räta upp henne. Vi började igår så får vi se vad effekten blir.

Men det är väl då själva *** vad det ska gå troll med dina fölungar, jag hoppas rehabiliteringen går bra. Det är verkligen inte kul att ha unga på box"vila". Jag har aldrig hört talas om stötvåg för det syftet, spännande hur det går framåt med korrigeringen av fölben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama