Jag hittade min på betet hos en kompis för snart 2 veckor sen halt i ett framben. Slät gräshage utan uppenbara saker att skada sig på men de hade sprungit mycket på eftermiddagen sa de. Givetvis kvällstid dagen innan vi skulle på semester så det blev in med dem på box medan vi var iväg. Släppte ut dem i grusad hage ett par timmar när vi kommit hem igen. Det såg ok ut så jag tog hem dem och släppte dem runt ligghallen hemma. Två dagar senare var hon lika halt igen så nu har de stått inne sen i söndags och vi ska ner imorgon bitti till klinik.
Hon har varit pigg som en spigg under boxvilan och ikväll när jag var ute och mockade så skulle hon busa till det rejält och drog en repa i den 30 kvm stora boxen, la sig på sidan och lyckas glidtackla ytterväggen med ett bakben. Fråga mig inte hur hästen lyckas för det är 1,5 dm mellan den nedersta förstärkningsbrädan och marken, och 1 dm av dem minst består av halmbädd som är uppallad mot ytterväggarna för att undvika att de rullar fast. Iallafall ligger hon och glor på mig när hon ramlat och jag inser att antingen bröt hon nåt eller så sitter hon fast, eller bägge delar. Då har hon lyckats vika brädan utåt (det är ingen klen diameter på dem, och de är rejält spikade), med spik och allt, och har kilat fast bakbenet mellan mark och planka och där ligger hon. Har jag nån telefon på mig? Nej... som tur är kan jag vråla till sambon som är i huset att han ska komma ut, men då lyckas hästkraken på något vis dra loss benet utan att bryta det rakt av även om hon skalar av hud och annat utmed halva skenbenet.
Det _ser_ inte djupt ut, och hon kan stödja på det, men är givetvis halt. Så nu fick min veterinär merarbete imorgon, lite UL och sårvård utöver röntgen.. Jag ordnade det mest akuta så hon har fått hippotrim, metacam och såret är omlagt och hjälpligt avspritat så förhoppningsvis slipper vi sepsis tills morgonen iaf... Behöver jag säga att jag är höggravid också och har ett heltidsarbete med två barn vid sidan av detta? Blir så trött...det går ta mig fan troll i mina stoföl, de ska bara inte överleva.