Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget kollo för Calle ännu! Hovslagaren var där idag och minst en månad (hon trodde troligtvis 2 mån egentligen) till måste han ”kontrolleras” dvs ingen lösdrift osv. Han börjar bli stram i ett framben så hans ”tjuvande” av grönpellets är över!
Så just nu funderar jag på att skita i kollot och ha han hemma tills avvänjning och skicka honom sen? Vad hade ni gjort?

Vänta med kollot tills benen är ok.

Jag skulle nog först av allt fått en second opinion - visst är han redan typ två månader gammal? Det låter lustigt att ni inte hunnit fixa benen än - nu minns jag inte helt vad som var fel på honom men jag har haft lite allt möjligt av krokiga och windswepta, mjuka kotor och stramma senor, och alla har varit tillräckligt ok för att gå på bete efter max ett par veckor...

Nuvarande föl är limmad på et bakben och jag ser till att promenera honom och mamman på asfalt någon gång i veckan när jag hälsar på dom på betet, men hellre lite extra meck för mig än att han ska gå miste om att ha lekkompisar nu första sommaren....

Hur ser erat upplägg ut nu, är det liten hage och box på natten på dom?

Min fölunge tog det nästan exakt tre månader att korrigera hans veka kotor. Så det kan ta tid…
Men han var ordinerad boxvila och korta promenader flera ggr per dag. Precis så som de nyaste rönen säger. När jag slängde ut dem i hagen och hovslagaren ändrade beslag var det då det började hända grejer i positiv bemärkelse. Kanske hade vi fått till kotorna snabbare med de beslagen direkt och mer utevistelse, eller inte. Svårt att säga.

Men det kan ta tid… en i stallet hade ett föl med ballerinahovar. Det tog enorm tid och slutade med operation.

Senast ändrad:
Mm håller med ovan, Shima's lindriga stramhet fram som lett till slitna hovar har vi hållt på med i över en månad nu. Jag vill inte ens tänka på hur struligt och jobbigt det varit om hon inte stod hemma, med 2-3 utsläpp korta stunder per dygn, veckobesök hos hovslagare för plast/skor som trillade av på 24h, daglig dos Metacam/Gastrogard osv.

Leia fick följa med bredvid mamma idag, det gick bättre än sist (då var hon 1 1/2 månad och lite för rädd för allt) även om hon verkar bli trött fort. Så svårt att veta hur länge man ska hålla på. Blir iaf bara körning nån gång/månad tills vidare.

4A836402-599F-4469-A344-6AAB7382476C.webp

Verkning idag igen. Den här gången blev det riktig verkning där hovis höll i benet mellan sina ben. Leia blev lite förvånad först, men matte hittade den optimala kli-punkten, så då fick väl den där tanten hålla på. ;) Fick återigen höra hur grova ledgångar hon har och hur stor hon blivit. Det kanske slutar med att jag får mäta in henne som fyraåring bara för att ha en chans att rida nån ponnyklass innan hon växer över. :nailbiting:

Idag blir Nopreza 2 månader. Tänkte försöka ta lite snygga bilder där hon ställer upp sig lite fint.
Inte det lättaste, en översocial fölunge som helst vill vara bredvid matte. När man går följer hon med. Bad husse stå på andra sidan staketet och slamra med några grejer. Hjälpte föga eftersom Nopreza är lugnet själv.🤔
Försökte med en gren med massa löv på, viftade och grejade, ingen reaktion.
Jag gav upp till slut, fick nöja mig med dem jag fick.😉
Inmätt idag och är 118 cm.
20220731_122738.webp

Idag blir Nopreza 2 månader. Tänkte försöka ta lite snygga bilder där hon ställer upp sig lite fint.
Inte det lättaste, en översocial fölunge som helst vill vara bredvid matte. När man går följer hon med. Bad husse stå på andra sidan staketet och slamra med några grejer. Hjälpte föga eftersom Nopreza är lugnet själv.🤔
Visa bifogad fil 96687

Jag har en pipleksak till hund som ibland funkar, ett pip åt gången bara annars blir de döva för den direkt. Plastpåse på pinne funkar ibland på de modiga, men ja de brukar vara svårast att få till att ställa upp fint :D Vet en fotograf som har ett sladdrigt plyschdjur i gräll färg han kastar med för att få hästarna intresserade. Nopreza låter för övrigt som att hon har en fantastiskt fin personlighet. Coolt namn också!

Visa bifogad fil 96687

Åh vad skönt att hon är högre än Leia. Blev lite nervös där ett tag när de var jämnhöga…

Min fölunge tog det nästan exakt tre månader att korrigera hans veka kotor. Så det kan ta tid…
Men han var ordinerad boxvila och korta promenader flera ggr per dag. Precis så som de nyaste rönen säger. När jag slängde ut dem i hagen och hovslagaren ändrade beslag var det då det började hända grejer i positiv bemärkelse. Kanske hade vi fått till kotorna snabbare med de beslagen direkt och mer utevistelse, eller inte. Svårt att säga.

Men det kan ta tid… en i stallet hade ett föl med ballerinahovar. Det tog enorm tid och slutade med operation.
Vi kämpade ju tillsammans, du och jag, om än "bara" digitalt. Fy farao var jobbigt det var, och hela tiden denna oro, om man egentligen gör rätt.

Jag fick flera olika bud om vad som var rätt och riktigt att göra. Nu med facit i hand, så kanske jag skulle gjort annorlunda?

Åringen har idag veka kotor bak. Inte så veka att han inte fungerar, men så värst upprätta blev de inte, trots alla ansträngningar. Någon sade att jag bara skulle släppa ut honom, det reder sig, men jag höll på vad veterinären sade, tills dess att en erfaren hovslagare uppmanade att släppa ut fölungen dygnet runt.

Jösses så vi promenerade på hårt underlag och boxvilade, och mockade, och promenerade igen i all oändlighet, kändes det som.

Nu när jag ser resultatet så undrar jag om det ens gjorde någon större skillnad, trots allt.

Vi kämpade ju tillsammans, du och jag, om än "bara" digitalt. Fy farao var jobbigt det var, och hela tiden denna oro, om man egentligen gör rätt.

Jag fick flera olika bud om vad som var rätt och riktigt att göra. Nu med facit i hand, så kanske jag skulle gjort annorlunda?

Åringen har idag veka kotor bak. Inte så veka att han inte fungerar, men så värst upprätta blev de inte, trots alla ansträngningar. Någon sade att jag bara skulle släppa ut honom, det reder sig, men jag höll på vad veterinären sade, tills dess att en erfaren hovslagare uppmanade att släppa ut fölungen dygnet runt.

Jösses så vi promenerade på hårt underlag och boxvilade, och mockade, och promenerade igen i all oändlighet, kändes det som.

Nu när jag ser resultatet så undrar jag om det ens gjorde någon större skillnad, trots allt.
Fast så kan du ju inte säga. Om du inte gjort arbetet kanske det hade varit ännu värre. Det vet du ju faktiskt inte. Vissa hingstar nedärver veka kotor och det är inte inte alltid det går att göra så mkt men man får ju försöka rätta till det och lägga jobbet.

Fast så kan du ju inte säga. Om du inte gjort arbetet kanske det hade varit ännu värre. Det vet du ju faktiskt inte. Vissa hingstar nedärver veka kotor och det är inte inte alltid det går att göra så mkt men man får ju försöka rätta till det och lägga jobbet.
Du har förstås rätt. Det kunde givetvis varit värre också!
Summa summarum, så var det en hel del arbete, och det blev ju bättre. Men han är fortfarande vek. Vad det beror på vet ingen, och båda hans föräldrar ser normala ut. Hingstens avkommor har tidigare inte blivit veka bak.
Nåväl, jag är glad för honom och han lär få svikt i stegen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama