Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det var där jag inte förstod om vem som skulle ta tagelprov och beställa kit. Det står först 2 tagelprov och sen under Konturdiagram och att man då ska kontakta en id-kontrollant.
Förutom det ska jag ha en kopia på stoets pass/härstamning så hon kommer in i systemet också. Sen står det "Är modern inte tidigare DNA-testad måste även DNA-prov för henne bifogas". Min är ju reggad i svensk galopp, hur vet jag då om hon är DNA-testad?
Min id-kontrollant har alltid med sig kit.
Har ingen aning om hur det funkar för fullblod men skulle gissa att hon är dna-testad om hon har stam men ngn som kan mer om fullblod kan säkert svara bättre på den frågan. Annars är det bara att skicka med för henne också.

Liten blir större. Brass Lily; 11 veckor idag :heart Hon firade dagen med en dejt med hovslagaren :D

photoCollageMaker_20220727_130630765.webp

Nu har jag också fått föl! Känns som om jag är enda människan i världen som blir glad över enfärgad avkomma till ett skäcksto, men kunde inte vara gladare för ett svart litet stoföl! 😊 Sto och föl går inte hos mig, så jag har inte ens sett den lilla än, väntar otåligt på bilder… 😁

Nu har jag också fått föl! Känns som om jag är enda människan i världen som blir glad över enfärgad avkomma till ett skäcksto, men kunde inte vara gladare för ett svart litet stoföl! 😊 Sto och föl går inte hos mig, så jag har inte ens sett den lilla än, väntar otåligt på bilder… 😁
Grattis! :banana:

Att få det man beställt är en underbar känsla. Grattis! Jag försöker fortfarande begripa att jag inte bara fått ett stoföl, utan ett stoföl med det mest ljuvliga temperamentet och en snygg sida. Ibland undrar jag om jag drömmer...

Att få det man beställt är en underbar känsla. Grattis! Jag försöker fortfarande begripa att jag inte bara fått ett stoföl, utan ett stoföl med det mest ljuvliga temperamentet och en snygg sida. Ibland undrar jag om jag drömmer...
Ja, enfärgat sto, gärna med vita tecken, var min beställning 😁 Vet inte än om hon har några tecken, men helt svart går fint det med 😊 Mamma är svartskäck och pappa fux med stjärn, så fanns ju en del färgkombinationer det kunde blivit 😁

En annan fråga som är off topic men som jag hoppas någon har lust att svara på ändå 😅😇

Jag håller ju på och läser på universitetet, och då får man ju inte så mycket ”lön”. Har inga problem nu eller till hösten, men när det är dags för avvänjning och man står med 2 st.hyror, så känns det lite knivigare.

Funderar därför på att hyra ut mamma häst på foder, kan det vara en bra idé?, eller hur tänker ni andra?. Hade tänkt isåfall ett längre samarbete och till någon som vill utbilda och tävla henne så småningom. 😇

Hon fick ju hoppdiplom som 3 åring med 9-8 i hopp-betyg och har sen fått 2 föl. Vet inte hur attraktivt det kan vara?.

Skulle vilja ändå behålla henne också iom.egen uppfödning och kan ta fler föl i framtiden 🙏

(Annat alternativ är ju att sälja henne.)

En annan fråga som är off topic men som jag hoppas någon har lust att svara på ändå 😅😇

Jag håller ju på och läser på universitetet, och då får man ju inte så mycket ”lön”. Har inga problem nu eller till hösten, men när det är dags för avvänjning och man står med 2 st.hyror, så känns det lite knivigare.

Funderar därför på att hyra ut mamma häst på foder, kan det vara en bra idé?, eller hur tänker ni andra?. Hade tänkt isåfall ett längre samarbete och till någon som vill utbilda och tävla henne så småningom. 😇

Hon fick ju hoppdiplom som 3 åring med 9-8 i hopp-betyg och har sen fått 2 föl. Vet inte hur attraktivt det kan vara?.

Skulle vilja ändå behålla henne också iom.egen uppfödning och kan ta fler föl i framtiden 🙏

(Annat alternativ är ju att sälja henne.)
Det kan säkert vara attraktivt, då en del ryttare sitter i motsvarande sits. Man har kanske inte pengar att köpa häst, men kan mäkta med en stallhyra.

Inget kollo för Calle ännu! Hovslagaren var där idag och minst en månad (hon trodde troligtvis 2 mån egentligen) till måste han ”kontrolleras” dvs ingen lösdrift osv. Han börjar bli stram i ett framben så hans ”tjuvande” av grönpellets är över!
Så just nu funderar jag på att skita i kollot och ha han hemma tills avvänjning och skicka honom sen? Vad hade ni gjort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama