Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Kul med alla era uppdateringar 👍😇 Funderar ocksĂ„ pĂ„ att visa pĂ„ fölbedömning, förutsatt att jag isĂ„fall grundreggar Marvin i SWB.

Marvin har blivit mer socialare och man kan gÄ ut och klia honom i hagen.

Idag har han ocksĂ„ blivit avmaskad med Axilur för första gĂ„ngen (10 v.pĂ„ torsdag), gick jĂ€tte bra och han tyckte det var gott, va med Ă€pple 🍎 och kanelsmak.

Tog för 200 kg sÄ han fick lite mer Àn vad han behövde. Han ska ju ha Axilur igen om 6-8 v. Har 400 kg pÄ sprutan, kan man anvÀnda den igen?.

Har hört om vissa som ger hela sprutan med, men jag gjorde som det stod pÄ anvisningarna.
😇
Hur gör ni andra?

Bild frĂ„n idag, smĂ„tt blöt Marvin pga allt regnande😅😍

Jag gav för 150 kg första gÄngen och kommer ge (samma spruta) 225 kg andra. RÀknar med att hon vÀger 500 kg som vuxen + lite extra för sÀkerhets skull.

Vilket lyx med smaksatt! Det fick inte Leia.

Kul med alla era uppdateringar 👍😇 Funderar ocksĂ„ pĂ„ att visa pĂ„ fölbedömning, förutsatt att jag isĂ„fall grundreggar Marvin i SWB.

Idag har han ocksĂ„ blivit avmaskad med Axilur för första gĂ„ngen (10 v.pĂ„ torsdag), gick jĂ€tte bra och han tyckte det var gott, va med Ă€pple 🍎 och kanelsmak.

Tog för 200 kg sÄ han fick lite mer Àn vad han behövde. Han ska ju ha Axilur igen om 6-8 v. Har 400 kg pÄ sprutan, kan man anvÀnda den igen?.

Har hört om vissa som ger hela sprutan med, men jag gjorde som det stod pÄ anvisningarna.
😇
Hur gör ni andra?

Ella fick vid 8 veckor och ska fĂ„ vid 16 veckor igen 😊

😇
Hur gör ni andra?

Vad Ă€r han för ras? 🙂

Jag har ju mÄnga som fÄr samtidigt och brukar absolut spara det som blir över. Det gör andra jag kÀnner ocksÄ men vet Àven ngn som hellre öppnar en ny. Funkar fint att spara enligt min vet iaf.
Jag ger inte hela sprutan till ett föl men lite mer Àn vad jag uppskattar att dom vÀger beroende pÄ deras storlek.

@Freazer Han kan reggas antingen som Sv.Ridponny och hamna i huvudstamboken eller i SWB och fĂ„ grĂ„a papper , han har en Ridponny hingst som mormors far, resten Ă€r Halvblod /Eng.Fullblod 😅🍀

e.Emmerton-Canterbury-Claudius RP 176-Le Mans xx-Rockad.

(Om han hade varit ett sto och man hade tagit föl pÄ henne, sÄ hade den avkomman fÄtt gröna papper i SWB (förutsatt att man anvÀnt godkÀnd hingst för SWB) )

🍎😇

ang fölvisning.
Jag tycker det kÀnns lite jobbigt generellt att frakta ivÀg sto och föl (aldrig gjort det) för att visa upp de. Förhoppningsvis har ju han fÄtt godkÀnt att Äka ivÀg till kollo ocksÄ.
Sen vet jag inte riktigt vad det Ă€r för mening, de sĂ€ger att det Ă€r för att fölet ska bli hanterat, det Ă€r min, och sen Ă€r jag faktiskt rĂ€dd att han ska fĂ„ superlĂ„ga poĂ€ng för han Ă€r sĂ„ liten och Ă€del. Kollade de som visade nu i annat lĂ€n och deras föl Ă€r ju stora och vĂ€lutvecklade. Även om det Ă€r inofficiellt sĂ„... O alla andras föl, Ă€ven i denna trĂ„d, Ă€r ju jĂ€ttefina o snygga!

ang fölvisning.
Jag tycker det kÀnns lite jobbigt generellt att frakta ivÀg sto och föl (aldrig gjort det) för att visa upp de. Förhoppningsvis har ju han fÄtt godkÀnt att Äka ivÀg till kollo ocksÄ.
Sen vet jag inte riktigt vad det Ă€r för mening, de sĂ€ger att det Ă€r för att fölet ska bli hanterat, det Ă€r min, och sen Ă€r jag faktiskt rĂ€dd att han ska fĂ„ superlĂ„ga poĂ€ng för han Ă€r sĂ„ liten och Ă€del. Kollade de som visade nu i annat lĂ€n och deras föl Ă€r ju stora och vĂ€lutvecklade. Även om det Ă€r inofficiellt sĂ„... O alla andras föl, Ă€ven i denna trĂ„d, Ă€r ju jĂ€ttefina o snygga!
Jag har bestÀmt mig för att inte visa Aria heller. MÀktar inte med hela projektet just nu.

Jag tycker Calle Àr fin han ocksÄ! :)

Numera finns Ella i systemet đŸ„ł SĂ„ det som fattas Ă€r att göra klart pass och annat men det kommer efter sommaren. Blir intressant och se nĂ€r brevet kommer om det godkĂ€nde mitt namnförslag đŸ’đŸŒâ€â™€ïž Alltid lika spĂ€nnande!
Screenshot_20220726-102956.webp

En annan sak, jag har varken fÄtt faktura eller reg.handlingar pÄ Calle. Hur lÀnge ska man vÀnta?

Med reg.handlingar, menar du blanketten sÄ du kan ta ut ID-kontrollant? PÄ fjordhÀst heter den "betÀckningsrapport". Den ska du ha fÄtt i samband med att du informerade om resultatet av betÀckningen (dvs i ditt fall levande hingstföl). Det ska göras inom en mÄnad efter fölning, sÄ blanketten borde du fÄtt nu. Jag fick dock tjata en del pÄ min hingsthÄllare, som var fullt upptagen med Ärets betÀckningar.

Med reg.handlingar, menar du blanketten sÄ du kan ta ut ID-kontrollant? PÄ fjordhÀst heter den "betÀckningsrapport". Den ska du ha fÄtt i samband med att du informerade om resultatet av betÀckningen (dvs i ditt fall levande hingstföl). Det ska göras inom en mÄnad efter fölning, sÄ blanketten borde du fÄtt nu. Jag fick dock tjata en del pÄ min hingsthÄllare, som var fullt upptagen med Ärets betÀckningar.
Jag fÄr nog pÄminna :) Har varken fÄtt faktura eller nÄgra handlingar.

ang fölvisning.
Äsch kĂ€nn inte sĂ„! Men sĂ„klart du inte ska Ă„ka om du tycker det verkar bökigt och trist.
Calle Àr jÀttefin! Jag tycker domarna Àr duktiga att ge konstruktiv och positiv kritik Àven fast poÀngen kanske blir lÄga. Har bara varit pÄ ett par visningar, men det har varit positivt.

Det lutar Ät att jag Äker med Nova. Gick bra att lasta dem idag, alla var nöjda och glada. Men beror pÄ hur mÄnga som ska visas, de tar emot 30 föl och vi med grÄa papper tror jag fÄr vara med om det finns plats efter de med gröna papper?

PÄminde och 5 min senare hade jag tillgÄng till handlingarna och fakturan skickas ikvÀll :D

Men jag fattar inte tagel-DNA. Ska jag skicka in det eller gör ID-kontrollanten det?
Du ringer ut en id kontrollant som ritar och fyller i papperna, chippar, h*n tar tagelprovet och lÀgger i en pÄse/kuvert som du skickar in.

Utförligare info hittar du pÄ SWBs sida om du vill veta mer. Viktigt att det blir rÀtt, brukar kostar en liten slant om man behöver komplettera uppgifterna. :)
Ja, det var dÀr jag inte förstod om vem som skulle ta tagelprov och bestÀlla kit. Det stÄr först 2 tagelprov och sen under Konturdiagram och att man dÄ ska kontakta en id-kontrollant.
Förutom det ska jag ha en kopia pĂ„ stoets pass/hĂ€rstamning sĂ„ hon kommer in i systemet ocksĂ„. Sen stĂ„r det "Är modern inte tidigare DNA-testad mĂ„ste Ă€ven DNA-prov för henne bifogas". Min Ă€r ju reggad i svensk galopp, hur vet jag dĂ„ om hon Ă€r DNA-testad?

Ja, det var dÀr jag inte förstod om vem som skulle ta tagelprov och bestÀlla kit. Det stÄr först 2 tagelprov och sen under Konturdiagram och att man dÄ ska kontakta en id-kontrollant.
Förutom det ska jag ha en kopia pĂ„ stoets pass/hĂ€rstamning sĂ„ hon kommer in i systemet ocksĂ„. Sen stĂ„r det "Är modern inte tidigare DNA-testad mĂ„ste Ă€ven DNA-prov för henne bifogas". Min Ă€r ju reggad i svensk galopp, hur vet jag dĂ„ om hon Ă€r DNA-testad?
Har inte galoppen samma som travet dÄ att alla hÀstar DNA testas för att se att det Àr rÀtt fÀder? Borde vÀl iför sig förbundet kunna svara pÄ.

Lika bra att skicka in pÄ bÄda för sÀkerhets skull, tycker jag dÄ... enklare att bara fÄ id-kontrollanten att ta et tagelprov pÄ stoet samtidigt.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Avel Nu Àr det vÀl dags för en trÄd om föl som vÀntas 2025? Vilka ston har ni betÀckt? Med vilka hingstar? BerÀknat födelsedatum? Skriv gÀrna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver rÄd frÄn er mer erfarna. Jag har vant av Ärets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mÄr bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betÀcka mitt fullblodssto. Hon Àr 6 Är. Jag vill att avkomman ska anvÀndas som hobbyhÀst ej tÀvla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel GÄr i valet och kvalet om avelsstoet ska betÀckas efter att Ärets föl har fötts, eller om hon ska fÄ gÄ tom ett Är. Rent ekonomiskt Àr...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

• TvĂ€ttstugedrama