Status
Stängd för vidare inlägg.
received_1235510227277018.webp

Den andra bjässen. Hon springer också nåt så in i men är snäll och tam att både lyfta fötter, ta på grimma och leda numera. Det här med att få till en snygg bild är inte hennes grej dock

Leia fick hälsa på transporten idag. Alla fyra fötterna uppe på rampen, sen tyckte jag det räckte, så hon fick backa ned igen. Lätt skeptisk men lugn fröken.

Sen var det premiär för egen krubba med kraftfoder. Eller, det var lusernpellets uppblött i krafft milk. Mycket skeptisk, men när hon inte fick äta ur mammas krubba (tycker att soja är lite för kraftigt när hon inte behöver det) så dög plötsligt lusernet. ;)

Igår träffade jag ett annat föl. Mitt föl är ju en pygmé i jämförelse! Denna var välutvecklad, fina fötter, ganska stor.
Sen kom jag hem till min pygmé, liten och ädel, ”fölfötter” o ja… hans söta uppsyn 😂
Jag vet att han är liten och som sagt ädel, mamman fullblod, pappan rekommenderas för att förädla så vad skulle jag tro?
Men Calle mår bra, det är viktigt!
Det andra fölet ska på fölvisning idag och nej, det blir ingen visning för Calle om en månad. Även om jag skulle vilja ha stoet exteriörbedömt.

Igår träffade jag ett annat föl. Mitt föl är ju en pygmé i jämförelse! Denna var välutvecklad, fina fötter, ganska stor.
Sen kom jag hem till min pygmé, liten och ädel, ”fölfötter” o ja… hans söta uppsyn 😂
Jag vet att han är liten och som sagt ädel, mamman fullblod, pappan rekommenderas för att förädla så vad skulle jag tro?
Det andra fölet ska på fölvisning idag och nej, det blir ingen visning för Calle om en månad. Även om jag skulle vilja ha stoet exteriörbedömt.

Varför inte? Det är ju kul med visning, och vad jag forstått så är fölbedömningarna inofficiella i Sverige?

När var det dina skulle iväg på bete, eller blev det inte av?

Jag funderar på att ta hem mina tidigt från betet pga de är rätt knappa i hullet, så skulle vilja fodra upp dom innan fölutställningen i slutet på augusti. Men samtidigt dumt att ta Mimir ifrån hans lekkompisar... så vet inte helt hur jag gör..

Klart du kan åka! Jag funderar på på att åka med min som har haflingermamma😂 kul att få en bedömning tänker jag, en erfarenhet och upplevelse för både mig och hästarna 😊

Varför inte? Det är inte det största fölet som blir högst bedömt. Klart du ska visa och få ditt sto bedömt :)

Idag blev det premiär för löshoppning. Jag gör en enklare variant där jag bara har infångat precis framför hindret, så Leia kunde springa bredvid om hon ville. Löshoppade mest för att hennes mamma skulle hoppa igång sig lite. Men Leia hade så roligt! Så hon kanske brås på sin pappa, mamma och morfar. ;)

B93F6A85-A564-400B-AD01-42D6C302A581.webp

Klart du ska visa om du vill. Det är ju bara skoj att få bedömning på de små. :)

Idag fick Nopreza prova att gå på transporten. Var lite försiktig först och tyckte det var lite läskigt att gå upp på lämmen.
Tog det lugnt och försiktigt i hennes takt och mamma stod lugnt i transporten och väntade.
Till slut gick hon in och då tyckte vi att det räckte för idag.😃
Mina tidigare föl jag haft har ju blivit lasttränade när man kört dem till bete och dylikt, men denna blir ju kvar hemma.
Vill veta att jag får på henne om något händer.
Vet att jag själv stressar upp mig om hon blir skadad och måste iväg, så känner mig lugnare när jag vet att det går lasta.😉
20220724_105106.webp

3 veckor gammal igår och mäter 99cm över havet 🥰
Ser ut som en krigare i huvet.🤯 törs man visa dem fast de är lite trasiga?

Jag tycker det syns så tydligt på endel föl hur vita benen blir, hur högt det går. Här ser det rätt vitt ut men ibland tycker jag det syns mindre tydligt på henne. Men visst borde det väl bli lite vitt på benen?
Haflinger har ju betydligt ljusare ben än resten av kroppen, men inte helt vita och hovarna är dessutom svarta.

99E77BF0-632C-4B67-B898-A3E9EC827315.jpeg

3 veckor gammal igår och mäter 99cm över havet 🥰
Ser ut som en krigare i huvet.🤯 törs man visa dem fast de är lite trasiga?

Jag tycker det syns så tydligt på endel föl hur vita benen blir, hur högt det går. Här ser det rätt vitt ut men ibland tycker jag det syns mindre tydligt på henne. Men visst borde det väl bli lite vitt på benen?
Haflinger har ju betydligt ljusare ben än resten av kroppen, men inte helt vita och hovarna är dessutom svarta.

Visa bifogad fil 96131
Klart du törs. Få föl som hunnit släppa fölpälsen helt till visningen. Har bara haft en som släppt allt innan men hon var också väldigt tidigt född på året. Vissa klipper sina föl men det tycker jag är idioti. Det är inte pälsen som bedöms.
Tror hon får behålla sina vita tecken på benen 😊

Kul med alla era uppdateringar 👍😇 Funderar också på att visa på fölbedömning, förutsatt att jag isåfall grundreggar Marvin i SWB.

Marvin har blivit mer socialare och man kan gå ut och klia honom i hagen.

Idag har han också blivit avmaskad med Axilur för första gången (10 v.på torsdag), gick jätte bra och han tyckte det var gott, va med äpple 🍎 och kanelsmak.

Tog för 200 kg så han fick lite mer än vad han behövde. Han ska ju ha Axilur igen om 6-8 v. Har 400 kg på sprutan, kan man använda den igen?.

Har hört om vissa som ger hela sprutan med, men jag gjorde som det stod på anvisningarna.
😇
Hur gör ni andra?

Bild från idag, smått blöt Marvin pga allt regnande😅😍

Bifogade filer

• 471BE30D-E4A8-481A-A137-D181E9912FC7.webp
    471BE30D-E4A8-481A-A137-D181E9912FC7.webp
    361,6 KB · Visningar: 35
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama