Status
Stängd för vidare inlägg.
received_5122970524496141.webp

Jag vet inte hur ni andra har det med torka men här är det mesta sönderbränt. Det börjar likna 2018. Det var utlovat regn idag...
received_5122970524496141.webp

Den lilla welshen blir det sällan uppdateringar om. Troligtvis för att den är helt normal och frisk.😅 Den är dock totalt otam så det får bli nästa projekt. Tur den är liten säger jag bara. Den rör sig nåt förbaskat i traven. Galoppen är rätt sprättig men traven är halvblodsmässig sett till mekanik och takt. Även typen blir nog riktigt bra, pappan har en 10a på exteriör
received_1024318088252571.jpeg
received_1024318088252571.jpeg

Jag bor i Jämtland och har tvärtom problem, delar av mina beten är så blöta att det ligger vatten. Nu hotar de med 30 mm till i morgon!
Usch det är givetvis inte heller roligt men i valet mellan torka och översvämningar så väljer jag nog ändå regnet alla dagar i veckan. Vi hade ett fruktansvärt åskoväder i veckan som gick och där blixten orsakade många bränder där den slog ner. Hoppas det torkar upp hos dig!

Usch det är givetvis inte heller roligt men i valet mellan torka och översvämningar så väljer jag nog ändå regnet alla dagar i veckan. Vi hade ett fruktansvärt åskoväder i veckan som gick och där blixten orsakade många bränder där den slog ner. Hoppas det torkar upp hos dig!
Visst är det så, det är ju otroligt läskigt med alla bränder. Vi hade skogsbrand nära sommaren 2018 och det är verkligen en stress. Men ett tips om ni får foderbrist är att söka norrut, här har det varit bra skördar om än lite svårt med torrhö.

Visst är det så, det är ju otroligt läskigt med alla bränder. Vi hade skogsbrand nära sommaren 2018 och det är verkligen en stress. Men ett tips om ni får foderbrist är att söka norrut, här har det varit bra skördar om än lite svårt med torrhö.
Tack för tips. Vi har foder så vi klarar oss, mina arrendatorer försörjer mig med hö, men det finns säkert många andra som går en tuff vinter till mötes både gällande djur och att klara sina levnadskostnader.

Ingen antydan till torka här i västra Norge, juli var blöt och kall medan början på augusti har haft några fina sommardagar. Så gräs finns, min 3-åring och 20-åring har blivit runda och fina i sommar, medan åringen och det lakterande stoet är smala och har börjat få krafftfoder nu ) samt hö, men det är dom inte så interesserade av.

Nu är Mimir anmält till fölvisning nästa helg, så håll alla tummar och tår att det går vägen, och att ingen blir sjuk eller skadat innan dess! Just nu ser han ut att vara i en okej växtfas med, så hoppas verkligen det håller i sig minst en vecka till...!

Vi har det rätt torrt här också, inte kommit alls mycket regn senaste månaden.
Men idag åskar det och vräker ner regn. Hästarna har fått gå in i stallet en stund medan det är som värst.
Men vi har tur med våra beten, trots torkan klarar de sig bra eftersom det finns en lite blötare del.
Noella, Noprezas mamma är rätt rund och skulle behöva bli smalare, men vill inte banta henne när hon går med föl. Får ta det under vintern sen.
De klarar sig på bete, lusern och lite mineraler. Kan få en hösudd om de ska stå inne en längre stund.
Finns fortfarande rejält med gräs i hagen.😉
20220812_172117.webp

Våra går på denhär vallen nu, en höskörd är tagen efter midsommar men återväxten har varit bra. Alla är runda o goda, haflingern får bara mineraler.
Sommaren här har varit konstig men ingen torka, bara några extremt varma dagar i kortare perioder. Inatt och imorgon är det varning för skyfallsliknande regn och kraftig åska 😓

1CD2B8CB-6C69-4B02-8A0F-EEEB6E379528.webp

Vi har det rätt torrt här också, inte kommit alls mycket regn senaste månaden.
Men idag åskar det och vräker ner regn. Hästarna har fått gå in i stallet en stund medan det är som värst.
Men vi har tur med våra beten, trots torkan klarar de sig bra eftersom det finns en lite blötare del.
Noella, Noprezas mamma är rätt rund och skulle behöva bli smalare, men vill inte banta henne när hon går med föl. Får ta det under vintern sen.
De klarar sig på bete, lusern och lite mineraler. Kan få en hösudd om de ska stå inne en längre stund.
Finns fortfarande rejält med gräs i hagen.😉
Visa bifogad fil 98186
Är ditt föl efter Nespreso Maz? Jag har betäckt lusitanostoet jag lånat med honom.

Det var tur att jag fotade innan jag klippte manen. Leia var riktigt irriterad idag, så det blev ett hack i manen. Får bara fota henne från vänster sida i en månad nu…

Lite trots när vi promenerade själva från hagen, hon har börjat knuffa runt ponnyn en del och försökte sig på samma sak med mig. Det funkade inte. :devil:

Sen tog vi oss in ihop med morsan, för manklippning och mätning. 119 cm är hon nu. Det är 7 cm högre än halvbrorsan som jag tyckte var gigantisk. :arghh:

@Mimmimamma precis, hon är efter Nespreso MAZ.
Jag är så himla nöjd med henne och det verkar som alla föl efter honom har ett fantastiskt temperament.
Nu har ju även hennes mamma ett helt fantastiskt temperament och är den trevligaste och enklaste häst jag haft. Har ändå jobbat med hästar och hållt på i ca 30 år med hästar.😉
Lycka till med dräktigheten och kommande fölning!❤️

Nu går det fint att lyfta fötterna på lilla röda som börjar bli riktigt social och intresserad av oss. Det är en riktig tuff brud i lyxförbackning, hon tycker själv att hon är förträfflig och är inte rädd för någonting. Hon går på bete med sin mor och tvååringen, och vi har inte drabbats hårt av någon torka här även om det såklart är lite torrt i backen. Hon är välgödd men modern börjar bli tunn så vi ska testa och ge lite luserm för att se hur det utvecklar sig.
Appropå hur fel man kan ha så verkar det bara bli ett brokigt vitt ben på henne. Jag trodde det skulle vara lite vitt på de andra också, men icke.
sGjTuu3.jpg

iChwkSv.jpg

Den svarta har jag inte fotat på evigheter, hon har haft ont i sina framhovar då tårna blivit nednötta, men kliniken var väldigt nöjda nu sist och tycker hon står jättefint på hovarna. Hon är lite öm på grus men börjar röra sig härligt igen på gräs så det känns kul. Eftersom hon ännu vilar några timmar på box om dagen är hon och mamman inte nere på betet ännu, men kanske kan vi smyga ned dem snart så de kan hitta på galna upptåg tillsammans igen. Jag är väldigt nöjd med att Hometown gav ungefär den fölunge jag hoppats på tillsammans med modern. Ibland blir det ju inte alls som man tänkt sig med en match 🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama